Cargoul VASLUI in 1970 – foto: John Sins
Cargoul VASLUI / SEA LION (1968-2000)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 583, fiind livrat Navrom Constanta in iulie 1968.
A fost ultima nava de acest tip livrata Navrom constanta.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in 1990, cand a fost transferat la Romline Constanta, in urma reorganizarii Navrom.
Incepand cu 1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat in SEA LION, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Cargoul VASLUI, 30.09.1972 – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Un raport din 1996 lista cargoul SEA LION ca valorand undeva intre 100.000 si 200.000 USD, ca fier vechi.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime SRL, Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…..
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri, similare, nu a fost gasit nici un vinovat….
Cargoul VASLUI in dana exterioara a portului Docuri, Galati – foto: Serviciul Referinte (https://www.facebook.com/bvauReferinte/)
Cargoul SEA LION se afla arestat la Aqaba/Iordania din 28.05.1997, in contul datoriilor facute de Oscar Maritime: combustibil imbarcat in 1995 si neachitat, in valoare de 228.373 USD. La acesta suma se mai adaugau majorari lunari de aproximativ 46.000 USD si inca 20.000 USD restante catre autoritatile portuare.
Cu trecerea timpului, situatia la bordul navei s-a deteriorat, unii membri ai echipajului cerand repatrierea. Patru dintre membrii echipajului nu mai erau platiti de 9 luni, iar restul nu-si mai primisera diurna pe ultimele 6 luni.
Romline nu a reusit sa elibereze cargoul din arest nici dupa publicarea H.G. 397 din 4.08.1997, prin care s-au alocat 13,79 milioane dolari pentru plata datoriilor si eliberarea navelor din arest.
De abia in cursul anului 1998 a fost eliberat din arest si adus in tara.
Au urmat numeroase licitatii organizate de catre Romline prin care s-a incercat vanzarea mai multor nave, inclusiv a cargoului SEA LION.
Acesta a fost vandut intr-un final, grecilor de la Daglia Maritime, in cadrul unei licitatii organizate in cursul lunii octombrie 1999.
Asa cum s-a intamplat si in alte cazuri, dupa doar cateva luni, a fost revandut la fier vechi. A ajuns remorcat la Aliaga/Turcia pe 25.03.2000, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul VASLUI la Hamburg, 15.12.1991 – foto: www.shipspotting.com / Joerg Seyler
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 98,30 m, latime: 13,93 m, pescaj: 5,80 m
– IMO: 6904959
– Call sign: YQAP
– 4.400 tdw/ 3.090 Gt
– propulsia: un motor Sulzer, model 5TAD56, fabricat la Winterthur/Elvetia, ce dezvolta 2.500 CP.
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker: 225 tone
– 3 diesel generatoare a cate 113 KW 230V CC
– 3 magazii, 10 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Planul si detaliile tehnice ale navelor cargou 4400TDW
Scanare din albumul defunctului Registru Naval Roman - colectia personala Cristian Munteanu
Nave surori din seria cagourilor tip Galați 4.400 TDW (in ordinea constructiei)
Nume Număr IMO An
Galati - IMO 5125465 - 1960 - link
Braila - IMO 5050165 - 1961 - link
Iasi - IMO 5619505 - 1961 - link
Suceava - IMO 5342805 - 1961 - link
Victoria - IMO 5379767 - 1961 - link
Cluj - IMO 5076262 - 1962 - link
Craiova - IMO 5402849 - 1962 - link
Timisoara- IMO 5361540 - 1962 - link
Brasov - IMO 6410415 - 1963 - link
Oradea - IMO 6414863 - 1963 - link
Deva - IMO 6614994 - 1964 - link
Bacau - IMO 6502000 - 1964 - link
Baia Mare - IMO 6519613 - 1965 - link
Sibiu - IMO 6618029 - 1965 - link
Tirgoviste - IMO 6622343 - 1966 - link
Iasi - IMO 6901608 - 1967 - link
Vaslui - IMO 6904959 - 1968 - link
Tirgu Mures - IMO 6901610 - 1966 - link
Ultimele Comentarii