Cargoul IASI – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata – © Michael D.J. Lennon
Cargoul IASI (1967-2000)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 483, fiind livrat Navrom Constanta in iunie 1967.
A fost cea de-a doua nava care a purtat numele IASI, prima dintre ele, care era identica cu aceasta, sfarsind la doar 1 an de la constructie, in ianuarie 1962 la Bari.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in 1990, cand a fost transferat la Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
Incepand cu 1.11.1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat in OSCAR 10, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime SRL, Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…..
Intr-un final nu s-a recuperat nimic…Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat….
Cargoul OSCAR 10 se afla arestat la Genova/Italia la momentul preluarii sale de catre Romline, pentru datorii ce insumau 193.000 USD. Si avea sa ramana acolo pentru multi ani…
In iunie 1999 a fost publicata Hotararea de Guvern Nr. 93, pentru aprobarea finantarii repatrierii personalului navigant debarcat sau aflat la bordul unor nave maritime de transport, achitarea drepturilor restante si pentru mentinerea in siguranta a navelor aflate in conservare din patrimoniul companiilor de navigatie maritime Navrom Constanta si Romline Constanta.
Pe lista s-a regasit si cargoul OSCAR 10.
Au urmat numeroase licitatii organizate de catre Romline prin care s-a incercat vanzarea mai multor nave, inclusiv a cargoului OSCAR 10.
Acesta a fost vandut intr-un final, in martie 2000, Electroscoica Mar srl Constanta pentru 10.750 USD ( pret de pornire 21.500 USD), noul proprietar obligandu-se sa achite si datoriile navei, care se ridicau la 75.000 USD.
Nu a mai fost folosit, fiind revandut la fier vechi. Pentru ultimul drum i-a fost schimbat numele in LIBRA 2, pavilionul arborat fiind cel al Honduras.
A ajuns remorcat la Alang/India pe 16.08.2000, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 98,30 m, latime: 13,93 m, pescaj: 5,80 m
– IMO: 6901608
– Call sign: YQAH
– 4.400 tdw/ 3.090 Gt
– propulsia: un motor Sulzer, model 5TAD56, fabricat la Winterthur/Elvetia, ce dezvolta 2.500 CP.
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker: 225 tone
– 3 diesel generatoare a cate 113 KW 230V CC
– 3 magazii, 10 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Planul si detaliile tehnice ale navelor cargou 4400TDW
Scanare din albumul defunctului Registru Naval Roman - colectia personala Cristian Munteanu
Nave surori din seria cagourilor tip Galați 4.400 TDW (in ordinea constructiei)
Nume Număr IMO An
Galati - IMO 5125465 - 1960 - link
Braila - IMO 5050165 - 1961 - link
Iasi - IMO 5619505 - 1961 - link
Suceava - IMO 5342805 - 1961 - link
Victoria - IMO 5379767 - 1961 - link
Cluj - IMO 5076262 - 1962 - link
Craiova - IMO 5402849 - 1962 - link
Timisoara- IMO 5361540 - 1962 - link
Brasov - IMO 6410415 - 1963 - link
Oradea - IMO 6414863 - 1963 - link
Deva - IMO 6614994 - 1964 - link
Bacau - IMO 6502000 - 1964 - link
Baia Mare - IMO 6519613 - 1965 - link
Sibiu - IMO 6618029 - 1965 - link
Tirgoviste - IMO 6622343 - 1966 - link
Iasi - IMO 6901608 - 1967 - link
Vaslui - IMO 6904959 - 1968 - link
Tirgu Mures - IMO 6901610 - 1966 - link
Actualizări pagină :
– 04 mai 2020 – introdus nave surori – Cristian Munteanu
– 3 august 2020 – introdus fotografie nouă, introdus plan și detalii tehnice navă – Cristian Munteanu
- 21 septembrie 2020 - introdus fotografii noi - Cristian Gregoretti
Autor pagină – Cristian Gregoretti.
Ultimele Comentarii