Cargoul TIRGOVISTE in anii ’70 – foto: Arne Sognnes
Cargoul TIRGOVISTE (1966-2004)
A fost construit in 1966 la Santierul Naval Galati, numar de santier 564.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in 1990, cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
In 1991 s-a hotarat vanzarea sa la fier vechi.
La data de 16 decembrie 1991, cargoul a fost scos la licitatie prin intermediul ICE Contransimex Bucuresti.
La licitatie s-au prezentat doi ofertanti: Turkarbon Turcia (care dorea achizitionarea cargoului pentru taiere) si IMMS (International Maritime & Marine Service).
Prima runda s-a incheiat fara ca nimeni sa achizitioneze nava. In cea de-a doua runda turcii s-au retras, nava fiind adjudecata de catre IMMS pentru un pret de 160.000 USD, adica 77 USD/tona, sub pretul de vanzare la fier vechi al navelor la care statul roman renuntase in 1990 (adica 108 USD/tona).
Chiar si asa, achizitionata pe o suma modica, IMMS avea sa efectueze plata in conturile Navrom abia in mai 1992.
Cargoul TIRGOVISTE in anii ’80 – foto: Louis Bosschaart
Surpriza avea sa vina insa in mai 1992, cand in loc sa fie taiata, nava a fost reparata, corpul acesteia a fost vopsit in negru, iar suprastructura in alb. Cosul a fost vopsit in verde, pe el aparand acel trifoi alb, binecunoscut in anii ce aveau sa urmeze de pe navele operate de catre Metkar Constanta. Noul nume a fost SUNSET K, pavilionul arborat fiind cel panamez.
Nava a redevenit operationala, si nu pentru 1-2 ani, ci pentru inca 12!
Am revazut-o pe Dunare in vara anului 1992, cu noul nume; pe atunci nici nu aveam idee ce nava era de fapt, pentru ca in primii ani de dupa 1989 prea multe informatii nu circulau.
In august 1992 numele i-a fost schimbat in HALIMA K, pavilionul arborat ramanand cel panamez. A ramas la IMMS, fiind operata de catre Metkar Shipping & Trading Constanta.
Zona in care si-a desfasurat activitatea s-a redus fata de trecut, cargoul efectuand voiaje in general in Marea Neagra, Marea Mediterana si Marea Rosie.
In cursul anului 2003 i-a fost schimbat din nou numele in TOUAREG. A mai navigat pana in ianuarie 2004, cand a fost vanduta la fier vechi, la Alang/India. A fost scoasa pe uscat pe 30 ianuarie 2004, fiind dezmembrata dupa 38 de ani de activitate!
La IMMS / Metkar, locul si numele sau – HALIMA K – au fost preluate de un alt fost cargou romanesc – FILIOARA – si acela cumparat de la fier vechi si care a mai navigat apoi inca aproape 12 ani.
Cargoul HALIMA K ( ex TIRGOVISTE) tranzitand Bosforul, 1999 – foto: Louis Bosschaart
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 98,30 m, latime: 13,92 m, pescaj: 5,80 m
– IMO: 6622343
– 4.400 tdw/ 3.090 Gt
– propulsat de un motor Sulzer, model 5TAD56, fabricat la Winterthur/Elvetia, ce dezvolta 2.500 CP.
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker: 225 tone
– echipat cu 3 diesel generatoare: doua a cate 108 KW fiecare si unul de 57 KW, 230V CC
– 3 magazii, 10 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Planul si detaliile tehnice ale navelor cargou 4400TDW
Scanare din albumul defunctului Registru Naval Roman - colectia personala Cristian Munteanu
Nave surori din seria cagourilor tip Galați 4.400 TDW (in ordinea constructiei)
Nume Număr IMO An
Galati - IMO 5125465 - 1960 - link
Braila - IMO 5050165 - 1961 - link
Iasi - IMO 5619505 - 1961 - link
Suceava - IMO 5342805 - 1961 - link
Victoria - IMO 5379767 - 1961 - link
Cluj - IMO 5076262 - 1962 - link
Craiova - IMO 5402849 - 1962 - link
Timisoara- IMO 5361540 - 1962 - link
Brasov - IMO 6410415 - 1963 - link
Oradea - IMO 6414863 - 1963 - link
Deva - IMO 6614994 - 1964 - link
Bacau - IMO 6502000 - 1964 - link
Baia Mare - IMO 6519613 - 1965 - link
Sibiu - IMO 6618029 - 1965 - link
Tirgoviste - IMO 6622343 - 1966 - link
Iasi - IMO 6901608 - 1967 - link
Vaslui - IMO 6904959 - 1968 - link
Tirgu Mures - IMO 6901610 - 1966 - link
Actualizări pagină :
– 04 mai 2020 – introdus nave surori – Cristian Munteanu
– 3 august 2020 – introdus fotografie nouă, introdus plan și detalii tehnice navă – Cristian Munteanu
- 21 septembrie 2020 - introdus fotografii noi - Cristian Gregoretti
Autor pagină – Cristian Gregoretti.
Ultimele Comentarii