Cargoul OLANESTI la Galati, carte postala din anii ’80 – colectia Paul Ionescu
Cargoul OLANESTI (1975-1980)
A fost construit la Santierul Naval Galati, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1975.
In dimineata zilei de 3.10.1976, cargoul OLANESTI a plecat din nordul insulei Java, cu o incarcatura de 6.994 t pelete de miez de nuca de cocos, avand ca destinatie portul Rotterdam.
In seara aceleiasi zile, in jurul orelor 20:25, la bordul cargoului s-a resimtit o lovitura puternica in prova, acesta oprindu-se din mars. Cargoul s-a pus pe uscat pe un atol de corali alaturat unei insulite din arhipelagul Karimunjawa.
Cargoul a fost scos de pe uscat de abia in dimineata zilei de 19.10.1976, cu ajutorul unui remorcher sosit de la Singapore, si dupa ce a fost descarcata pe o barja o cantitate de 900 t marfa din magazii.
Dupa dezesuare cargoul a pornit catre Singapore, unde i-a fost acoperita spartura din prova, rezultata in urma loviturii. A urmat apoi transferul celor 900 t de marfa de pe barja, inapoi in magaziile cargoului, dupa care acesta a plecat catre destinatia sa: Rotterdam.
In urma anchetei efectuate s-a stabilit drept cauza a esuarii o defectiune a girocompasului.
Din nefericire, aventurile cargoului OLANESTI nu aveau sa se sfarseasca aici…
Cargoul OLANESTI la Galati, carte postala din anii ’80 – colectia Paul Ionescu
La data de 25.07.1980, cargoul OLANESTI a plecat din portul Galati cu destinatia Khorramshahr/Iran. Cargoul era incarcat cu cherestea, hartie ambalaj, hartie de scris, carton duplex, saci de hartie, carton velin si PFL.
La data de 4.09.1980, cargoul OLANESTI a acostat la dana 1 din portul Khorramshahr/Iran, situat pe raul Shatt al Arab (acesta fiind si granita dintre Iran si Irak), incepand operatiunile de descarcare a cherestelei de pe punte.
Inca de la inceput, membrii echipajului au auzit ecoul unor tunuri care trageau undeva, departe. De la localnici au aflat ca se desfasurau lupte intre Iran si Irak la 16 km nord de locatia in care se afla cargoul.
Descarcarea cargoului a mers foarte incet, acesta fiind mai mereu mutat pentru a face loc unei dragi care lucra la adancirea apei langa cheu.
Odata cu trecerea zilelor, frontul de lupta s-a apropiat de port.
La data de 4.10.1980 cargoul OLANESTI a fost lovit de 3 proiectile, in timp ce altele, care explodau pe cheu, improscau cu schije nava, gaurind bordajul si peretii acestuia.
In data de 5.10.1980, cheul din lemn a luat foc pe toata lungimea sa, iar navele au trebuit sa largheze, ramanand la ancora in apropiertea malului iranian.
La data de 7.10.1980, un proiectil a lovit in plin cargoul, producandu-i avarii.
Artileria iraniana continua sa traga in navele ancorate, incendiindu-le sau scufundandu-le.
In cursul aceleiasi zile, in jurul orelor 15:10, cargoul OLANESTI a fost lovit de un proiectil la nivelul cabinei comandantului, cabinei ofiterului II si infirmeriei, producand un incendiu, care a fost stins de catre echipaj.
Proiectilul fusese tras de pe malul iranian.
La orele 17:50 un proiectil a explodat in dreptul compartimentului masini, declansind un nou incendiu la bordul cargoului.
Deoarece nava nu mai oferea nici o siguranta echipajului, s-a hotarat parasirea acesteia si refugierea echipajului, la adapostul corpului navei, catre malul irakian, unde, echipajele altor nave se salvasera fara ca irakienii sa traga in ei.
Echipajul a reusit sa se salveze, inotand pana la malul irakian. Au fost dusi mai intai in spatele frontului, apoi la un hotel, uramand repatrierea lor prin Kuweit.
Conform declaratiilor membrilor echipajului, suprastructura cargoului OLANESTI era in flacari in momentul in care acestia au ajuns pe malul irakian.
Cargoul a fost declarat “pierdere totala”. Atat cargoul, cat si marfa, erau asigurate la ADAS pentru suma de 4 milioane lei, suma care a fost despagubita de catre asigurator.
Cargoul OLANESTI – foto: John Sins
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,77 m, latime: 17,68 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7517210
– 8.748 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.131 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare
– info nava: “O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane” – Marian Mosneagu, ” O jumatate de veac in marina” – Nicolae Romulus Moise
Ultimele Comentarii