Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul COMARNIC in Santierul Naval Braila, 1973 – foto:  www.via-donau.org

Impingatorul COMARNIC (1973-2011)

Acest tip de impingator s-a nascut la sfarsitul anilor ’60, in urma colaborarii dintre Icepronav Galati si BIPT Franta, avand la baza un proiect frantuzesc.
Initial au fost construite 14 impingatoare, la Santierul Naval Braila, intre anii 1970-1974.
Au existat, insa, diferente constructive intre primele 8 impingatoare construite (6 pentru Navrom si 2 pentru Yugoslavia) si celelalte 6 (construite intre 1972-1974): astfel, la primele 8 nave din serie, cabina de comanda era amplasata mai spre prova, in exteriorul cabinelor de la nivelul puntii principale, avand dimensiuni destul de mici.
Tot la aceste prime impingatore exista un catarg mare, rabatabil, amplasat in spatele comenzii. Pintenii folositi pentru impingere erau mult mai apropiati unul de celalalt, dispusi mult mai central fata de impingatoarele ce aveau sa fi construite ulterior.
La ultimele 6 nave din aceasta serie, construite intre anii 1972-1974, cabina de comanda era mult mai mare ca si dimensiune, amplasata deasupra cabinelor de la nivelul puntii principale, acesta putand fi ridicata si mai sus printr-un sistem hidraulic. Catargul din spatele comenzii a fost inlocuit cu unul mai mic, amplasat deasupra acesteia, iar pintenii de impingere au fost mutati catre exterior (babord si tribord).
Dupa o pauza de 11 ani s-a reluat constructia acestui tip de impingator, insa la Santierul Naval Giurgiu, unde aveau sa fie construite 42 de impingatoare de acest tip, intre anii 1985-1994. La aceste nave, insa, avea sa fie schimbata motorizarea (ALCO in loc de Maybach).
Ultimele doua nave ale seriei au fost construite la Santierul Naval Braila in 1996 si aduceau foarte mult, ca si design, cu impingatoare construite aici intre anii 1972-1974.

Impingatorul COMARNIC a fost construit in 1973 la Santierul Naval Braila si a apartinut Navrom Galati.
A fost folosit pana in a doua jumatate a anului 2007, fiind apoi retras in parcul rece de la Chiciu Mic, desi era perfect functional.
In octombrie 2011 a fost adus la sediul Navrom Shipyard, insa nu pentru a fi reparat; s-a demontat cam tot ceea ce mai putea fi util de pe el, iar apoi a fost legat in componenta unui convoi de barje cu destinatia Constanta.
A fost dezmembrat la Tomini Trading Constanta in noiembrie 2011.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul COMARNIC la Galati, in ultimele luni de activitate, 9.05.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 33,16 m, latime: 10,09 m, pescaj maxim: 1,70 m
– propulsat de doua motoare licenta Maybach, model MB 820D, fabricate la Uzinele 23 August Bucuresti, a cate 820 CP fiecare; acestea actionau doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– transmisie: reductor/inversor
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat cu 2 diesel-generatoare a cate 80 KW, 4000 V, 50 Hz CA

– info: Cristian Gregoretti, Jan Husca