– cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime românesti –

(scurt istoric)

Pe 15 noiembrie 2013 se vor  împlini 34 de ani de la cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime românesti, o teribila tragedie care a avut loc în apele Marii Marmara, la intrarea în strâmtoarea Bosfor, în urma careia au murit 42 de marinari români.

 Nava Indepenta are dedicata in cadrul Registrului Naval Virtual creat in marinarii.ro o pagina proprie in care puteti vizualiza materiale si detalii ale navei precum si lista completa a ecipajului. 

Constructia primei si celei mai mari nave din istoria flotei românesti a început pe data de 22 iulie 1976, când în docul uscat al santierului Naval Constansa a fost coborâta prima bloc-sectie. Montajul navei în doc a durat 10 luni. Cu un deplasament de 150.000 tdw, „Independenta“ era cea mai mare nava construita vreodata în România, fiind considerata nava – amiral a flotei comerciale românesti… 

Ceremonialul de botez al navei a avut loc pe data de 27 mai 1977, în prezenta cuplului dictatorial Nicolae si Elena Ceausescu. Evenimentul a fost marcat de esecul botezului, întrucât sticla de sampanie lansata de Elena Ceausescu nu s-a spart, ci doar a lovit bordajul navei. Incidentul a fost considerat un semn rau si multi s-au gândit la el ca la un un blestem…

În dimineata zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al 19-lea voiaj, „Independența“ se afla în Marea Marmara, în asteptarea pilotului, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagra. La ora 04,35 – ora Turciei, petrolierul românesc a fost colizionat de nava greceasca „Evriali“. Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfa ale petrolierului românesc si deversarea titeiului în mare. Din cauza jerbelor de scântei produse de frecarea metalului s-au declansat puternice deflagratii, care au facut ca nava sa esueze într-o mare de flacari si fum. Din echipajul de 45 de marinari al navei, au murit 42 de oameni, dintre care 11 nu au mai fost gasiti niciodata. Numai trei marinari români au reusit sa se salveze. Incendiul a durat 29 de zile si nopti, fiind stins în dimineata zilei de 14 decembrie 1979. Din cauza starii grave în care se afla, nava „Independența“ a fost considerata pierdere totala si definitiva…

Vinovat de producerea acestui teribil accident au fost comandantul grec al cargoului „Evriali“, Alekos Adamopulos, de 29 de ani, care, initial, a fost pus sub supraveghere si i s-a interzis sa paraseasca Turcia, dar, ulterior, a fost arestat, judecat si condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detentie ramasa de executat fiind transformata în bani, criminalul a platit 850 dolari si a fost eliberat…

A fost, desigur, cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime românesti. A fost o cumplita tragedie, în care au murit 42 de marinari români. A fost o uriasa drama care a lasat în urma multe vaduve si 45 de copii orfani, suflete sfarâmate, sicrie, cruci, morminte de pamânt si apa, destine distruse, amintiri lugubre…

A fost un TITANIC al flotei românesti…

Jurnalistul constantean Constantin CUMPANA a publicat, în octombrie 2006, cartea-document „TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENTA – cea mai mare catastrofa navala din istoria navigatiei maritime românesti“, lucrare dedicata memoriei celor 42 de marinari români decedati în cea mai mare catastrofa navala din istoria navigatiei maritime românesti, vaduvelor si urmasilor acestora, precum si tuturor marinarilor români cu morminte de pamânt si apa disparuti de-a lungul timpului în accidente navale.

Autorul nu a tratat acest subiect în scop „senzational“ si nici nu s-a lansat în ipoteze ce pot tine mai degraba de promovarea teoriei conspiratiei, decât de realitatea cruda a evenimentului în sine, ci a redat documente, note, informatii, marturisiri si fotografii despre cumplita tragedie, dar si despre drama familiilor si urmasilor care au suferit dupa pierderea celor dragi.