Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Constanta, 2002 – foto: www.shipspotting.com / peter melissen

Remorcherul maritim multifunctional HERCULES

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1291, fiind livrat I.E.P. Constanta in cursul lunii aprilie 1988.
Una dintre primele sale misiuni, daca nu cumva chiar prima, a fost remorcarea cargoului FUNDULEA, grav avariat in urma atacului cu rachete din stramtoarea Ormuz, la 23.11.1987.
Acesta a fost adus de la Sarjah pana la Constanta, fiind apoi dus la Santierul Naval Galati, unde a fost reparat.
Pentru HERCULES a urmat rolul de “spectator” la tragedia cargoului SADU din 2.12.1988, acesta ramanand la adapostul digului, neiesind din port… Greu de inteles, in fond, la cea vreme, era cel mai nou si mai puternic remorcher din portul Constanta.
Dupa 1990 a ajuns in patrimoniul G.I.S.N. (Grup Interventie si Salvare Navala), in urma reorganizarii I.E.P. Constanta.
A urmat apoi tragedia navelor YOU XIU si PARIS, scufundate in aceleasi conditii ca si SADU, la 4.01.1995 la Constanta. Nici in acest caz remorcherul HERCULES nu a intervenit, avand motoarele defecte…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES in apropierea cargoului MEDY, inainte ca acesta sa se scufunde, 1.09.2010 – foto: Evenimentul Zilei

Singurele interventii certe pe care le-a avut, au fost cele de pe Dunare, in iernile geroase, in care sloiurile de gheata blocau complet circulatia. In acei ani a intervenit, alaturi de nava sora – ALBATROS 1 (actual PERSEUS), pe sectorul Tulcea-Sulina.
La data de 7.05.2001 a intervenit, alaturi de alte remorchere din portul constanta, pentru stingerea incendiului de la bordul petrolierului bulgaresc MESTA, aflat in rada portului Constanta.
In 2004 a fost transferat la nou infiintata Agentie Romana de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare – ARSVOM, rezultata in urma reorganizarii G.I.S.N. Constanta.
In toamna anului 2007 a fost reparat la Santierul Naval Constanta, cu aceasata ocazie fiind revopsit in actualele culori: corpul portocaliu, suprastructura alba.
La 1.09.2010 a fost trimis pentru remorcarea cargoului turcesc MEDY, aflat in dificultate, in dreptul Capului Tuzla, dupa ce plecase din Constanta cu o incarcatura de fier vechi. Din pacate, odata ajuns in apropierea cargoului, nu a mai putut face nimic, acesta era bandat puternic la babord, iar in scurt timp s-a scufundat.
Ultimele interventii pe Dunare, la spart gheata, le-a avut in acea teribila iarna din ianuarie-martie 2012, cand a actionat pe sectorul Tulcea-Sulina.
Din primavara anului 2012 nu a mai fost folosit, asteptand intrarea la reparatii/modernizare.

logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Sulina, 4.03.2012 – fotografii: www.shipspotting.com / Sirotencu Liviu

La data de 27.09.2012, Consiliul tehnico–economic al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a avizat FAVORABIL realizarea investitiei cu Avizul nr. 95/104 privitoarea la modernizarea/retehnologizarea remorcherului HERCULES.
Valoarea estimata a investitiei, la acea data, a fost de 7.936.000 euro, inclusiv TVA, reprezentand echivalentul a 36.505.600 lei, calculat la un curs de 4,6 lei/euro.
Contractul de lucrari a fost atribuit pe 7.03.2013, Alteea SA Constanta, prin negociere directa, in conditiile in care licitatiile organizate anterior au esuat.
Conform publicatiei Replica Online, aceasta “firma” avea ca domeniu de activitate fabricarea elementelor de ridicat si manipulate, actionar majoritar fiind Viorel Caplescu, alaturi de care mai figurau Adrian Caplescu, Gabriel Coicea, Ileana Camelia Constantinovici, Tiberiu Toma si Cristina Dogaru, primii trei fiind si administratori ai companiei.
Lucrarile s-au desfasurat in pas de melc pana in 2016, cand, stadiul lucrarilor de modernizare/retehnologizare ar fi ajuns la 83%.
Desi la momentul aprobarii retehnologizarii se cunostea starea de uzura a motoarelor si generatoarelor navei, ARSVOM a argumentat ca pe parcursul executiei lucrarilor de modernizare a aparut necesitatea suplimentarii volumului de servicii si de executare a unor lucrari noi pentru obtinerea functionalitatii si sigurantei navei, precum si pentru obtinerea permisului
de navigatie din partea autoritatii navale.
Un Raport al Corpului de Control al Premierului, intocmit in februarie 2016, a semnalat neregulile de la ARSVOM, dar, specific romanesc, nu a produs niciun efect.
In Raport era scos in evidenta chiar contractul de modernizare semnat cu Alteea SA doar de catre directorul Daniel Manole, fara aprobarea Consiliului de Conducere al ARSVOM.
Potrivit aceluiasi raport, „in perioada 01.12.2012- 30.09.2015, consumul de combustibil al remorcherului HERCULES a fost de 179.720 kg de motorina, desi ARSVOM nu a desfasurat nici o activitate cu aceasta nava.”

logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Constanta, 16.06.2012 – fotografii: www.shipspotting.com / Wil Wijsters

Cu toate acestea, in iunie 2016, Ministerul Transporturilor a luat decizia de suplimentare a fondurilor alocate pentru modernizarea remorcherului, cu 2,6 milioane Euro. Aceste lucrari urmau sa acopere inlocuirea celor doua motoare principale, precum si a diesel-generatoarelor.
Lucrararile de modernizare, din aceasta asa zisa “etapa a II-a”, au fost adjudecate la “licitatie” de catre unicul participant…. aceeasi Alteea SA Constanta! Conform caietului de sarcini acestea trebuiau sa se incheie pana la finalul anului 2017.
La data de 26.10.2017, in timp ce lucrarile de modernizare la remorcher ajunsesera la aproximativ 95%, un incendiu a izbucnit in sala masini, in timp ce cateva echipe de muncitor lucrau acolo. Incendiul a fost lichidat de catre pompieri in aproximativ 4 ore.
Pagubele au fost insemnate, fiind distruse mai multe trasee de cablu, precum si cateva tablouri electrice.
La vremea respectiva s-a spus ca valoarea distrugerilor trebuie sa fie suportata de catre Alteea SA, care lucra acolo.
Lucrarile au fost, in cele din urma, finalizate in cursul lunii mai 2018, iar pe 24.05.2018, remorcherul a iesit in probele de mare. Conform unui comunicat de presa al ARSVOM de la acea vreme, modernizarea remorcherului a fost un success.
La doar un an de la finalizarea reparatiilor, pe 23.08.2019, ARSVOM a organizat o licitatie pentru ”servicii de reparatii cu andocare, fara extragere axe si carme, lucrari doc, lucrari diverse la remorcherul HERCULES in vederea prezentarii la inspectie anuala Bureau Veritas”.
Contractul, in valoare de 650.000 RON, a fost adjudecat de “asocierea”…. Alteea SA – Santierul Naval Constanta. Ce treaba ar fi avut Alteea SA aici e “greu” de spus , in conditiile in care lucrarile de scoate pe doc aveau loc in SN Constanta…
Dupa aceasta data, singura interventie la care a fost mentionat, a fost cea din portul Midia, 25.11.2019, atunci cand nava transport animale QUENN HIND s-a rasturnat. Interventie e cam mult spus, doar s-a deplasat in zona aceea, fiindu-i necesare 8 ore pentru a ajunge acolo.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Constanta, 2013 – foto:  www.observator.ro

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Constanta, 2015 – foto: Jan Husca

Cateva caracteristici ale remorcherului:
– Lungime: 68.55 m, latime: 16.50 m, pescaj: 6.50 m
– IMO: 8861266
– MMSI: 264800001
– Call sign: YQRS
– Gt: 2.388 t
– propulsat de doua motoare licenta MAN, model 6L40/54A, fabricate la ICM Resita, a cate 3.300 CP fiecare / acestea au fost inlocuite in 2017 cu 2 motoare noi, ABC (ANGLO BELGIAN CORPORATION NV.), a cate 3.397 CP fiecare
– elice pas variabil in duza fixa
– 2 carme actionate de 2 masini de carma elecro-hidraulice / pot functiona independent sau sincron
– bow-thruster: 1 x 600 kw / 1.500 rpm; diametrul elicei este de 1.550 mm si este montata intr-un tunel cu diametrul de 1.600 mm si lungimea de 2.150 mm
– viteza maxima : 14,5 Nd
– bunker combustibil: 542 metri cubi
– 4 diesel-generatoare a cate 630 KW, 400V, 50HZ CA si 1 x 165 KW, 400V, 50HZ CA / acestea au fost inlocuite in 2017 cu 2 diesel-generatoare de 680 kVA – 544 kW – 598 HP, 1 diesel generator de 184 kVA – 147 kW – 598 HP si respectiv 1 diesel-generator de 125 kVA – 100 kW – 189 HP
– dotat cu instalatie de stingere a incendiilor
– bolard pull: 100 tf
– dotat cu 1 biga de 10 t SWL la pupa / aceasta a fost inlocuita in 2017 cu o macara telescopica cu actionare electro-hidraulica, comandata local si de la distanta, avand 25 t SWL
– in 2017 au fost eliminate barcile de salvare, inclusiv gruiele de lansare, iar in locul lor au fost instalate cate 3 plute de salvare pe fiecare bord (capacitate: 20 de persoane fiecare), plus o barca de salvare mai mica in tribord
– nava sora: PERSEUS (ex ALBATROS 1) / dupa un proiect asemanator au fost realizate 2 nave ceva mai mici, intrate in dotarea Fortelor navale Romane: remorcherul GROZAVUL si nava hidrografica Cpt. Comandor ALEXANDRU CATUNEANU

– info nava: Jan Husca, Cristian Gregoretti

Remorcherul HERCULES la Constanta – galerie foto: Andrei Mihai

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Constanta, plecarea in probe de mare, 24.05.2018 – Tibet Asim

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul HERCULES la Constanta, 9.09.2019  www.fleetphoto.ru / Pavel Emelianov

Incendiul de pe remorcherul HERCULES, 26.10.2017 – youtube.com/ Ziua de Constanta



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .