Cargoul FELEAC la revenirea din probele de mare, 1978 – foto: colectia Paul Ionescu
Cargoul FELEAC / MARIA G (1978-2006)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1184, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iulie 1978.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Dupa 1990 nu a mai fost folosit cativa ani buni, fiind retras, “in conservare” la Constanta. Conform Navrom, cauza a fost o defectiune majora la motorul principal, iar suma necesara pentru aceasta reparatie ar fi fost echivalenta cu valoarea navei.
Incepand cu luna mai 1996 a fost inchiriat (contract de bare-boat) SC Johnson Junior srl Constanta, o alta “companie privata de shipping” aparuta dupa 1990. La aceeasi companie aveau erau inchiriate si cargourile CALIMANESTI si respectiv FLORESTI, de acelasi tip.
Ca si alte companii de acest gen, si SC Johnson Junior srl s-a imprumutat la Bancorex, pentru repararea navelor, respectiv cumpararea cargourilor CALIMANESTI si FLORESTI.
Cargoul FELEAC a fost reparat, redevenind activ. La inceputul anului 1997 numele i-a fost schimbat in MARIA G, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Catre sfarsitul anului 1997, SC Johnson Junior srl a solicitat cumpararea cargoului MARIA G de la Navrom, acesata fiind in proces de reorganizare/lichidare si scotand mai multe nave la vanzare.
La inceputul anului 1998 a aparut litigiul dintre Romline si SC Johnson Junior srl privitor la vanzarea cargoului FLORESTI (SC Johnson Junior srl a achitat doar prima rata catre Romline, “uitand” apoi sa mai plateasca, Romline obtinand hotararea judecatoareasca prin care era anulat contractul de vanzare-cumparare).
Dupa acest episod, Navrom nu a mai vandut cargoul SC Johnson Junior srl, acesta ramanand in continuare inchiriat.
A urmat apoi “scenariul clasic” cu acumulare de datorii catre furnizori, echipaje, autoritati portuare, etc.
Cargoul FELEAC – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata
In 1999 a fost declansata procedura de lichidare a SC Johnson Junior, la cererea creditorilor, din cauza numeroaselor datorii acumulate catre Bancorex, Navrom, Romline, furnizori si echipaje ( Dosar 3/118/1999 , Tribunalul Constanta ).
Dosarul a fost solutionat abia la inceputul anului 2010!
S-a reusit doar recuperarea sumelor de 5.723 RON, respectiv 6.519 USD, bani care au fost apoi distribuiti membrilor echipajelor (sau urmasilor acestora) de pe cele 3 cargouri aflate in exploatarea SC Johnson Junior srl.
In urma acestei comanii a ramas pana in prezent o “gaura” la Bancorex, de 274.125 USD ( http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf ), bani care nu vor mai fi recuperati niciodata!
Revenind la cargoul MARIA G, acesta a fost arestat la Calcutta pe 25.11.1998, pe fondul datoriilor SC Johnson Junior.
Retras la inceputul anului 1999 din contractul cu SC Johnson Junior, avea sa ramana arestat la Calcutta pana la jumatatea anului 1999, cand a fost eliberat, revenind la Constanta.
La Constanta a fost tras in dana dubla cu epava OSCAR SATURN (ex SOVATA) si a ramas acolo pana la inceputul anului 2001, cand a fost vandut in cadrul programului de lichidare al Navrom.
Cargoul MARIA G (ex FELEAC) retras la Constanta, alaturi de epava cargoului OSCAR SATURN (ex SOVATA), undeva prin 1999-2000 – foto: ziarul Cuget Liber
In martie 2001 a fost vandut Mar Trading, din Cipru. Numele i-a fost schimbat in AGIOS CONSTANTINOS, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel cambodgian. N-a avut parte de nici o reparatie, doar vechiul nume i-a fost sters, in locul acestuia aparand noul nume, scris cu niste caractere mici.
La data de 30.08.2001, cargoul (care avea numele putin schimbat, in AGIOS CONSTANDINOS), a fost arestat de catre Politia spaniola, in apropiere de Tenerife, existand informatii ca la bordul navei s-ar afla o cantitate importanta de droguri.
Politia spaniola urmarea de la inceputul anului 2001, impreuna cu Agentia anti-drog din USA si Politia Canadiana, destructurarea unei retele importante de traficanti de droguri, prin care erau aduse importante cantitai de droguri din America de Sud in Spania.
In cadrul acestei operatiuni (numita “Grumete”), avea sa ajunga sub atenta supraveghere a autoritatilor chiar cargoul AGIOS CONSTANDINOS, care incarcase in apropierea coastei columbiene, catre granita cu Ecuador, cantitatea de 4.490 kg cocaina de puritate 80%. Aceasta cantitate era mascata corespunzator, printre alte marfuri, in magaziile cargoului.
Dupa plecarea din America de Sud, acesta a fost lasat sa treaca prin Canalul Panama, fiind interceptat la 1.000 Mm de Guiana Franceza, cand avea loc o transbordare a 800 kg droguri intre cargoul AGIOS CONSTANDINOS si o mica nava de pescuit – TATIANA, care urma sa duca drogurile in Spania.
Cargoul a fost apoi remorcat pana la Santa Cruz de Tenerife. Cei 3 membri de la bordul navei de pescuit, precum si cei 16 membri ai echipajului cargoului AGIOS CONSTANDINOS au fost arestati.
Reteaua de traficanti a fost destructurata, fiind arestat chiar capul acesteia, José Ramón Prado Bugallo (“Sito Miñanco”). Pe langa acesta, au mai fost arestati inca 6 capi ai retelei (dintre care 2 columbieni).
Cargoul AGIOS CONSTANDINOS avea sa ramana inca 5 ani acolo, deteriorandu-se din ce in ce mai mult, pana cand avea sa ajunga un pericol pentru portul Santa Cruz.
In prima parte a anului 2006, autoritatile portuare din Santa Cruz au constatat infiltratii in sala masini. Dupa ce s-au facut cateva inspectii pe nava, s-a constatat ca aceasta se putea scufunda oricand, din cauza numeroaselor fisuri aparute in diverse zone mancate de rugina… in fapt, cargoul nu mai vazuse o reparatie serioasa de vreo 10 ani….
S-a ajuns la concluzia ca o remorcare a cargoului catre un cimitir de nave (cel mai apropiat ar fi fost, probabil, Aliaga, in Turcia) ar fi fost extrem de riscanta, acesta putatndu-se scufunda oricand.
In cele din urma, s-a scos de pe cargou tot ce putea reprezenta un pericol de poluare (lubrifianti, combustibil), iar pe 26.10.2006, pe o mare linistita, acesta a fost remorcat si scos in largul insulelor Canare.
Acolo s-a inceput pomparea apei in magaziile cargoului, acesta culcandu-se pe babord, iar apoi scufundandu-se in adancuri.
O filmare cu sfarsitul trist al acestei navei, pe care am publicat-o acum cativa ani, o puteti gasi si in pagina navei.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,76 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7824508
– Call sign: YQHO
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Tvornica Dizel Motora “3. Maj” – Rijeka – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.130 tone
– 3 diesel generatoare a cate 250 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare
Sfarsitul trist al cargoului AGIOS CONSTANDINOS (ex FELEAC), 26.10.2006 – filmul a fost preluat, undeva prin 2006, de pe pagina “puertosdetenerife.org“, insa a fost sters de multa vreme de acolo.
Ultimele Comentarii