Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul ALBATROS 1 in cimitirul de nave de la Aliaga /Turcia, alaturi de un cargou de 4400 tdw din seria “Galati” dus la dezmembrare, 1991 – foto: www.fleetphoto.ru (fotografia nu mai exista in prezent)

Remorcherul maritim multifunctional ALBATROS 1 / PERSEUS

Constructia sa (numar de santier 1292) a inceput in 1987 la Santierul Naval Braila. A fost lansat la apa in cursul anului 1989, constructia sa fiind finalizata la inceputul lunii martie 1990.
Numele pe care l-a purtat, de la inceput, a fost ALBATROS 1, fiind destinat AFDJ Galati.
A fost cel de-al doilea remorcher de acest tip, construit la Braila, capul de serie fiind remorcherul HERCULES.
Ulterior, dupa un proiect putin modificat, au mai fost construite la Oltenita doua astfel de remorchere pentru Marina Militara: GROZAVUL si 501-HERCULES (actual CPT COMANDOR ALEXANDRRU CATUNEANU).
Haosul instaurat dupa revolutia din decembrie 1989 a dus la intarzierea livrarii remorcherului catre AFDJ Galati. Aceasta a ajuns la Galati de abia in octombrie 1990. La vremea respectiva se auzea ca intarzierea s-a datorat lipsei de pe piata a unui ulei compatibil cu motoarele ce echipau remorcherul…
Odata ajuns la Galati, a fost acostat la pontonul AFDJ 4377, ce gazduia nava PSI POMPIER 3.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) si nava PSI POMPIER 3 la Galati, 22.05.2004 – foto: Cristian Gregoretti

La vremea aceea locuiam in blocurile situate chiar vizavi de locul in care era acostat acest remorcher. Ori de cate ori ALBATROS 1 pleca sau se reintorcea in acea locatie, puterea motoarelor principale isi facea simtita prezenta si in apartament: toate geamurile (asa cum erau pe atunci, cu tamplarie din lemn si chituite) vibrau ca la cutremur :))
In perioada 1990-1992 a fost folosit pentru remorcarea multora dintre fostele nave maritime scoase din uz si stationate in porturile de la Dunare, ce fusesera vandute turcilor de la Aliaga. A dus la Aliaga multe dintre cargourile de 4.400 tdw construite la Galati.
Pe perioada iernilor era folosit ca spargator de gheata, la nevoie, in special pe sectorul Tulcea-Sulina, in situatia in care apareau blocaje pe Dunare din cauza sloiurilor de gheata; de multe ori, se apela si la nava sora HERCULES de la Constanta.
In afara iernilor, era stationat in aceeasi locatie, la Galati, iesirile fiind foarte rare.
In urma reorganizarii AFDJ Galati (HG 283/25.05.1998), remorcherul ALBATROS 1 a ajuns, alaturi de multe alte nave ce apartineau AFDJ, in patrimoniul nou infiintatei societati Resalv SA Galati.
Aceasta noua companie, falimentara inca de la inceput, in dorinta de a obtine ceva bani, a hotarat inchirierea remorcherului ALBATROS 1.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in actiune pe Canalul Sulina, februarie 2012 – fotografii: Daniel Chivu

Astfel, in februarie 1999, Resalv Galati a incheiat un contract de inchiriere a remorcherului ALBATROS 1 cu VAV INTERNATIONAL Romania. Desi in contract era mentionat faptul ca remorcherul nu putea fi subinchiriat, VAV INTERNATIONAL subinchiriase apoi remorcherul firmei Zaher Marine International din Emiratele Arabe Unite, care-l dusese la Abu Dhabi.
In incercarea de a remedia situatia aparuta, o delegatie a Resalv s-a deplasat la Abu Dhabi in iunie 1999, unde a incheiat contractul de inchiriere direct cu Zakher Marine International. Contractul fusese incheiat la data de 21.06.1999, urmand a fi renegociat dupa un an.
La data de 15.05.2000, remorcherul ALBATROS 1 a acostat in portul Alexandria/Egipt. Din acel moment a inceput cosmarul la bordul navei: echipajul nu si-a mai primit salariile, banii pentru aprovizionarea navei au incetat sa mai vina de la arabii care inchiriasera remorcherul, acesta fiind sechestrat in portul Alexandria. Zakher Maritime incerca de fapt sa devina proprietarul remorcherului, punand presiune pe membrii echipajului, in incercarea de a-i determina sa abandoneze nava.
Deoarece arabii nu dadeau semne ca ar dori renegocierea contractului de inchiriere la implinirea unui an, la data de 7.07.2000, o delegatie de la Resalv a plecat la Alexandria, in intentia de a detensiona situatia aparuta.
Din delegatie faceau parte Dorian Dumitru (director de exploatare Resalv), Leonard Cotiga (sef biroul comercial Resalv) si Dorian Lucian Negoita, care avea sa devina comandantul remorcherului.
Delegatia a incercat, fara succes, sa negocieze eliberarea navei cu partea araba. Arabii sustineau ca Resalv le-ar datora 1 milion USD cheltuiti pentru intretinerea navei.
De asememnea s-au facut “demersuri la nivel inalt” prin Ministerul Transporurilor si Ministerul afacerilor Externe, fara succes, desigur (ca in cazul atator si atator nave pierdute prin diverse porturi ale lumii, in acei ani).
La data de 14.07.2000, Zakher International a mimat o intelegere cu Resalv, dand remorcherului ALBATROS 1 permisiunea de plecare, act valabil doar 24 de ore.
Din echipaj inca faceau parte fostul comandant indian si un ofiter sirian, Taman Younes, care avea de fapt rolul de informator pentru Zakher Maritime.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) la Sulina, 8.08.2012 – foto: Paul Ionescu

In momentul in care ALBATROS 1 era gata de plecare, sirianul a coborat de pe nava, strigand ca a fost batut de catre comandantul roman Lucian Negoita si de catre alti membri ai echipajului; romanii, asa zis implicati, au fost ridicati de catre politie, dusi la sectie si anchetati ca niste infractori, pana tarziu in noapte.
De fapt, “scenariul” fusese stabilit dinainte de catre Zakher Maritime, scopul fiind scurgerea celor 24 de ore in care ALBATROS 1 avea drept de plecare.
Toti membrii echipajului au fost lasati ulterior sa revina pe nava; comandantului roman i-a fost intentat proces pentru agresarea sirianului. Si, culmea, acel ofiter sirian care facuse toata acea scena, a revenit din nou pe nava. Iar nava era pazita zilnic de catre un politist.
Echipajul remorcherului era compus din 14 persoane. Intre timp, de pe nava se debarcase fostul comandand indian, care se imbolnavise.
Orice alte negocieri cu partea araba au esuat; cu psihicul la pamant, toti membri romani ai echipajului au hotarat, la data de 8.09.2000, ca singura sansa de a scapa de acolo e sa fuga cu remorcherul.
La data de 10.09.2000, in timp ce in Alexandria se desfasurau exercitii militare in cinstea presedintelui egiptean, prezent acolo, echipajul de pe ALBATROS 1 a considerat ca e momentul opertun pentru a fugi de acolo; ofiterul sirian era plecat in oras, doar politistul pazea nava de pe uscat; la orele 20, in timp ce politistul se ruga, echipajul remorcherului ALBATROS 1 a taiat paramele, iar motoarele au fost ponite.
Un membru din echipaj i-a aruncat politistului un pachet de tigari, acesta nestiind ce sa faca, daca sa-l ia sau sa scoata pistolul…
Remorcherul a fortat pentru a pleca, in mod normal motoarele ar fi trebuit pornite cu 4 ore inainte, insa acest lucru nu era posibil. O salupa a politiei a aparut la un moment dat, cu luminile stinse, in pupa remorcherului ALBATROS 1, deschizand focul. Remorcherul ALBATROS 1 si-a continuat fuga, cu toata viteza inainte, catre apele internationale; in cele din urma, salupa politiei a abandonat urmarirea remorcherului.
Voiajul catre tara nu a fost, insa, unul linistit: la scurt timp dupa ce remorcherul a intrat in apele internationale, a izbucnit un incendiu la una dintre galeriile de evacuare , acesta fiins stins de catre membrii echipajului. Apoi, a cedat si cel de-al doilea motor… Oricum, aceste motoare fabricate la Resita erau rcunoscute pentru fiabilitatea extem de scazuta. Remorcherul a ramas in deriva pana s-a reusit carpirea unui motor, cu care si-a continuat marsul.
Au urmat doua furtuni puternice, una in Marea Mediterana, alta in Marea Neagra.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) pleaca de la Galati cu destinatia Constanta, pentru reparatii, 9.12.2015 – foto: Cristian Gregoretti

Remorcherul ALBATROS 1 a ajuns, in cele din urma, la data de 17.09.2000 in portul Sulina. Ulterior a plecat catre portul sau de domiciliu, Galati, fiind acostat in aceeasi locatie, in dana dubla cu nava PSI POMPIER 3.
Au trecut apoi mai bine de 2 ani, in care remorcherul ALBATROS 1 a ramas nemiscat, in aceeasi locatie.
Cu toate ca majoritatea navelor ce apartineau Resalv au fost vandute in cursul anului 2002, ca urmare a falimentului Resalv (“privatizare prin vanzare” dupa altii), remorcherul ALBATROS 1 nu a avut aceeasi soarta.
Acesta a fost transferat in cursul anului 2003 inapoi la AFDJ Galati, pe cosuri a reaparut noua sigla a AFDJ, iar numele i-a fost schimbat in PERSEUS. S-au investit aproximativ 300.000 USD pentru reparatii capitale si reinnoirea cerfificatelor de navigatie.
In anii ce au urmat, remorcherul PERSEUS a fost folosit doar la nevoie, pe perioada iernilor, pentru a debloca Dunarea de gheata.
Cu timpul a devenit clar ca remorcherul va trebui modernizat sau vandut.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) la Galati, 12.05.2016 – foto: Paul Ionescu

Chiar daca mare parte dintre certificatele remorcherului au expirat in perioada 2006-2007, acesta a primit aprobarea provizorie de a naviga, invocandu-se “cazul de forta majora” din timpul iernilor geroase, cand Dunarea ingheta.
Desi s-au tot vehiculat promisiuni din partea diverselor guverne ale Romaniei privind alocarea de fonduri pentru modernizarea remorcherului, in realitate, au venit foarte putini bani, cu taraita, care au permis doar reparatii minore la corpul remorcherului si cateva lucrari de intretinere, undeva prin 2009.
Si a venit apoi acea teribila iarna de la inceputul anului 2012, cand Dunarea a inghetat din nou, dupa multi ani. Desigur, s-a apelat iarasi la remorcherul PERSEUS, desi acesta avea toate certificatele de navigatie expirate.
Alaturi de remorcherele surori HERCULES si GROZAVUL, remorcherul PERSEUS a dus greul in decursul lunii februarie 2012 pentru eliberarea Dunarii Maritime de gheata.
Apoi, PERSEUS s-a reintors la Galati. Desi remorcherul necesita reparatii, acestea au fost amanate; au continuat sa circule aceleasi false promisiuni privind asigurarea de fonduri de la guvern pentru modernizarea navei…
De abia la data de 9.12.2015, PERSEUS s-a desprins de la mal, plecand catre Santierul Naval Constanta, unde a fost scos pe doc, efectuandu-se cateva lucrari de intretinere la corp si liniile axiale, fiind, de asemenea revopsit.
S-a reintors la Galati la inceputul anului 2016. Tot in cursul anului 2016, un raport al AFDJ arata ca ar fi necesara suma de 8,4 milioane Euro pentru modernizarea remorcherului, pastrand doar corpul acestuia si schimband restul.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in actiune la Tulcea, ianuarie 2017 – foto: Turcoeanu Dumitru

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in actiune, la Mila 65 – Cetatea Noviodunum, 27.01.2017 – foto: Aurel-Daniel Stanica

A urmat alt episod de iarna dura, la inceputul anului 2017, cand s-a apelat din nou la PERSEUS, care a fost ajutat, de data aceasta, doar de remorcherul GROZAVUL (remorcherul HERCULES se afla intr-un asa zis proces de modernizare, care s-a desfasurat extrem de lent).
Dupa ani de tergiversari, guvernul Romaniei a aprobat la jumatatea anului 2017, alocarea a 8,2 milioane Euro pentru modernizarea remorcherului PERSEUS. La licitatia organizata in cursul lunii octombrie 2017 nu s-a prezentat nici un ofertant, considerandu-se ca aceasta suma nu acoperea toate lucrarile incluse in caietul de sarcini…
Au urmat si alte licitatii, incepand cu luna februarie 2018, bugetul alocat fiind doar ceva mai mare; si acestea au ramas fara rezultat.
De abia la licitatia organizata in februarie 2019, la care erau alocati 10,6 milioane Euro fara TVA, s-au aratat interesate doua santiere navale: Santierul Naval Damen Mangalia si Aras Deniz Insaat Aanonim Sirket Turcia.
Castigator a fost desemnat Santierul Naval Damen Mangalia. Contractul pentru modernizarea remorcherului PERSEUS a fost semnat la data de 12.07.2019, remorcherul urmand a fi modernizat pe durata a 24 de luni.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) la Galati, octombrie 2017 – foto: Danut-Costel Mihalache

La data de 18.07.2019, remorcherul PERSEUS a parasit portul Galati cu destinatia Santierul Naval Damen Mangalia.
Lucrarile de reconstructie/modernizare s-au lungit pe mai mult de 2 ani, datorita incetinirii lucrarilor pe durata pandemiei, in 2020.
Din vechiul remorcher a fost pastrat doar corpul si putin din suprastructura; restul suprastructurii a fost reconstruta dupa un proiect nou. Tot ceea ce existat pe nava, de la motoare, pana la echipamente de navigatie, a fost inlocuit.
Lucrarile au fost finalizate in cursul lunii februarie 2022. Apoi, pe parcursul lunilor martie si aprilie 2022 au urmat mai multe probe de mare.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) la Galati, 26.12.2018 – foto: Cristian Gregoretti

La data de 6.05.2022, remorcherul PERSEUS parasea Santierul Naval Damen Mangalia cu destinatia Galati. Dupa o oprire la Sulina, pentru cateva zile, acesta si-a continuat marsul, ajungand acasa, la Galati, la data de 12.05.2022.
A fost acostat aproximativ in aceeasi locatie, cativa metri mai in aval de locul in care stationa in anii ’90, la pontonul AFDJ care gazduia pe vremuri navele “Semnal”.
De atunci si pana in prezent a avut iesiri putine, una dintre ele fiind pana la Sulina de unde a incarcat mai multe geamanduri noi, pe care, mai apoi, le-a adus la Galati.
In cei doi ani care s-au scurs de la modernizarea sa nu a avut nici o interventie pe timp de iarna, vremea fiind calda si Dunarea fara gheata.
La jumatatea lunii noiembrie 2024 a plecat la Constanta.
In prezent (decembrie 2024) se afla tot in portul Constanta.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Vechea suprastructura este demontata in Santierul Naval Damen Mangalia, 23.09.2019 – foto: Daniel Chivu

Cateva caracteristici ale remorcherului:
– Lungime: 68.73 m, latime: 16.47 m, pescaj: 6.50 m
– IMO: 8860925
– MMSI: 264900021
– Call sign: YQTJ (ALBATROS 1) / YQLU (PERSEUS)
– Gt: 2.388 t
– propulsia originala era asigurata de doua motoare licenta MAN, model 6L40/54A, fabricate la ICM Resita, a cate 3.300 CP fiecare / acestea au fost inlocuite, cu ocazia modernizarii din perioada 2019-2022, cu 2 motoare noi, ABC (ANGLO BELGIAN CORPORATION NV.), a cate 3.300 CP fiecare
– elice pas variabil in duza fixa; diametrul unei elici este de 4,1 m, cu rotatie maxima de 123 rpm
– 2 carme actionate de 2 masini de carma elecro-hidraulice / pot functiona independent sau sincron
– bow-thruster: 1 x 600 kw / 1.500 rpm; diametrul elicei este de 1.550 mm si este montata intr-un tunel cu diametrul de 1.600 mm si lungimea de 2.150 mm
– viteza maxima : 14,5 Nd
– bunker combustibil: 542 metri cubi
– dotat initial cu 4 diesel-generatoare a cate 630 KW, 400V, 50HZ CA si 1 diesel-generator de 165 KW, 400V, 50HZ CA / acestea au fost inlocuite cu ocazia modernizarii dintre perioada 2019-2022 cu 4 diesel-generatoare: 3 x 400 KW, 400 V, 50 Hz, CA fiecare si 1 diesel generator de avarie cu puterea de 100 KW, 400 v, 50 Hz CA (grupurile sunt produse de catre ABC DIESEL)
– dotat cu instalatie de stingere a incendiilor
– bolard pull: 100 tf
– dotat cu 1 biga de 10 t SWL la pupa / aceasta a fost eliminata cu ocazia morenizarii, fiind inlocuita cu o macara telescopica cu actionare electro-hidraulica, comandata local si de la distanta, avand 25 t SWL Heila HMR 150/20-2S
– nava sora: HERCULES / dupa un proiect asemanator au fost realizate 2 nave ceva mai mici, intrate in dotarea Fortelor navale Romane: remorcherul GROZAVUL si nava hidrografica Cpt. Comandor ALEXANDRU CATUNEANU

– info: Jan Husca, Cristian Gregoretti, ziarul Viata Libera

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in reconstructie/modernizare la Santierul Naval Damen Mangalia, 7.05.2020 – foto: Adi Man

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in reconstructie/modernizare la Santierul Naval Damen Mangalia, 9.06.2020 – galerie foto: Daniel Chivu

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in reconstructie/modernizare la Santierul Naval Damen Mangalia, 2020 – galerie foto: Ciobanu Adrian

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in Santierul Naval Damen Mangalia, la finalizarea reconstructiei/modernizarii, 3.05.2022 – foto: Marius Ionescu

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) la revenirea in portul Galati dupa finalizarea reconstructiei/modernizarii, 12.05.2022 – galerievfoto: Cristian Gregoretti

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PERSEUS (ex ALBATROS 1) in portul Constanta, 19.11.2024 – foto: Neagu Daniel

PERSEUS (ex ALBATROS 1) in actiune, februarie 2006 – youtube / cornel sacalov

PERSEUS (ex ALBATROS 1), 4.02.2012 – youtube / a f

PERSEUS (ex ALBATROS 1 ) in actiune, februarie 2017 – youtube / Ionel Ghidarcea

Contributors