Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Corpul mineralierului TK NEW YORK  (ex BIRCA) remorcat catre Torgem Shipyard Tuzla/Turcia, in vara anului 2004 – foto: Louis Bosschaart

Mineralierul BIRCA

Constructia sa a inceput la Santierul Naval Mangalia in 1987, numele pe care ar fi trebuit sa-l poarte fiind BIRCA.
Dupa 1990 a ajuns in patrimoniul Petromin, care nu dispunea insa de fonduri pentru finalizarea navei. Lucrarile la acest mineralier au fost sistate in 1991.
Deoarece Petromin nu dispunea de fondurile necesare pentru a finaliza mineralierele a caror constructie incepuse inainte de 1989 (BIRCA si BLEJOI de 65.000 tdw si respectiv CAREI si JIMBOLIA de 100.000 tdw), s-a realizat asocierea dintre Petromin si compania greceasca Moira Maritime & CO: Petromin venea cu navele neterminate, iar grecii cu finantarea pentru finalizarea acestora.
La data de 4.12.1992, cele 4 corpuri de nava au fost mutate pe niste companii detinatoare de unica nava.
La data de 1.03.1993, grecii au reusit sa obtina un credit de 30 milioane USD la banca Elena de Dezvoltare. 3 dintre cele 4 corpuri de nava au fost ipotecate pentru obtinerea creditului.
Numele acestui corp de nava a fost schimbat in PEARL SALONICA, acesta fiind mutat pe o companie greceasca – Petroinvest.
Dintre cele 4 corpuri de nava, doar BLEJOI, rebotezat PEARL CONSTANTA, a fost remorcat cu destinatia Pireu, unde ar fi urmat sa fie finalizata constructia acestuia.
Cel de-al patrulea corp de nava -JIMBOLIA – a fost vandut ca fier vechi, fiind remorcat pana la Aliaga/Turcia, unde a fost dezmembrat.
Din 1997, cele 2 corpuri de nava, PEARL SALONICA (ex BIRCA) si PEARL MANGALIA (ex CAREI) au fost mutate la Agigea, in danele 136-137, fiind trecute “in conservare”.

Incendiul de pe KIRAN ASYA (ex BIRCA), 10.09.2019 – galerie foto presa din Turcia

Ca si in cazul altor asocieri ale Petromin, s-a ajuns la imposibilitatea returnarii creditelor catre banca; in plus, nici macar nava dusa in Grecia nu avea sa mai fie finalizata vreodata.
Cele doua corpuri de nava de la Agigea acumulau doar datorii: din taxele de “cheiaj” desi erau acostate intr-o zona pustie la acea vreme, la care aveau sa se mai adauge in 2000 si alte datorii, catre Coremar, care salvase/recuperase cele doua corpuri de nava, ce ajunsesera sa pluteasca in deriva, luate de vant, in timpul unei furtuni puternice.
S-a ajuns la un litigiu intre Banca Elena de Dezvoltare si AZL Constanta, acestea disputandu-si drepturile de creanta in justitie. Banca elena solicita vanzarea la licitatie a celor 2 corpuri de nava, in timp ce AZL solicita acelasi lucru in incercarea de a recupera o creanta de aproximativ 3 miliarde lei vechi, reprezentand cheltuieli de stationare la Agigea incepand cu vara anului 1997.
In cele din urma, mineralierul PEARL SALONICA (ex BIRCA) a fost scos la licitatie, fiind cumparat de catre Kirtrans Denizcilik din Turcia. Corpul navei a fost vopsit in rosu, suprastructura in gri, a fost intregistrat temporar sub pavilion maltez, numele fiindu-i schimbat in TK NEW YORK.
In vara anului 2004 a fost remorcat cu destinatia Turcia. Constructia sa a fost finalizata in octombrie 2005 la Torgem Shipyard Tuzla. Numele i-a fost schimbat in KIRAN ASYA, pavilionul arborat fiind cel turcesc.
La data de 9.09.2019, in timp ce se afla la descarcare in portul Iskenderun, in jurul orelor 23:30, un incendiu a izbucnit in sala masini. Acesta s-a propagat si la exterior, catre pupa, fiind stins dupa aproximativ 3 ore. Dupa terminarea descarcarii nava a fost remorcata la Tuzla, unde a fost reparata.
Si in prezent (2024) poarta acelasi nume si navigheaza sub pavilion turcesc.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul KIRAN ASYA (ex BIRCA) la Kaohshiung/Taiwan, 15.02.2022 – foto: www.marinetraffic.com / Ye Chia-Wei

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 238,15 m, latime: 32,24 m, pescaj: 12,3 m
– IMO: 9040895
– 66.832 tdw/ 39.327 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model 7S50MC-C, fabricat in 2005 la Frederikshavn/Danemarca, ce dezvolta 15.000 CP
– viteza maxima: 14 Nd
– 4 diesel generatoare: 3 x 750 KW, 400 V 50 HZ CA fiecare si 1 x 200 KW, 400 V 50 HZ CA
– 7 magazii / 7 guri magazii
– dotat cu 4 macarale a cate 25 t SWL fiecare