Remorcherul FREDERIC MISTRAL

A fost construit in 1914 (dupa alte surse, chiar 1912) la Schippers & Van Dongen, Geertruidenberg – Olanda, pentru MFTR (ulterior devenita Mahart), numele original fiind COLUMBIA.
Se spune ca acest remorcher ar fi fost folosit chiar de catre imparatul Franz Joseph in calatoriile incognito facute pe Dunare.
In 1918, dupa incheierea Primului razboi Mondial, remorcherul a fost transferat ca despagubire de razboi, Frantei. Numele i-a fost schimbat in FREDERIC MISTRAL, pavilionul arborat fiind cel francez. Remorcherul a ajuns in patrimoniul SFND (Société Francais de Navigation Danubienne) care opera pe Dunare, in Romania.
In 1943, in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, a ajuns la DDSG, alaturi de remorcherul PASCAL, fiind folosit pentru aprovizionarea trupelor germane, iar mai apoi la dragajul campurilor de mine de pe Dunare.
Catre sfarsitul razboiului au cazut in mana rusilor, FREDERIC MISTRAL fiind transferat in Yugoslavia, unde a servit ca nava de comandament pentru liderul partizanilor, care avea sa devina apoi presedintele Yugoslaviei – Tito.
Dupa sfarsitul razboiului a fost restituit SFND.

 Fotografii facute de catre domnul Hubert Giracek (Austria) la ajungerea navei in Austria

A continuat sa opereze pe Dunare, sub pavilion francez, alaturi de celelalte remorchere cu abur ale SFND, pana la inceputul anilor ’90. Acestea aveau baza pe Canalul Macin.
Ultima aparitie in cadrul unei publicatii romanesti a fost in revista Modelism, numarul 2/1988 (no.19), care include deasemenea planurile navei si fotografii realizate de Cristian Craciunoiu, planurile fiind disponibile la redactia revistei Modelism .
Dupa 1990, aceste nave vechi au cazut in dizgratie, majoritatea fiind abandonate sau taiate la fier vechi.
Dupa cativa ani in care au fost abandonate pe Canalul Macin, in 1997, remorcherele PASCAL si FREDERIC MISTRAL au fost cumparate de catre Karl Schmid din Unterrohrbach si Franz Scheriau din Leoben. Cele doua remorchere au ajuns remorcate pana in Austria.
Remorcherul a fost restaurat, fiind apoi transformat apoi in nava muzeu, la Viena / Verein Museumsschiff.
A navigat din nou dupa multi ani, in 2002, la Viena, apoi a mai avut cateva scurte aparitii in zona Vienei, in 2003 si 2004.
Dupa 2004, starea boilerului nu i-a mai permis sa iasa pe Dunare.
In prezent se afla ancorat la Freudenau, fiind folosit ca nava rezidentiala de catre proprietarul sau, Franz Scheriau, fiind insa deschis publicului larg pentru a putea fi vizitat in regim de nava muzeu.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

FREDERIC MISTRAL la Viena, 2002 – foto: www.binnenschifferforum.de / DANIEL-WIEN

Cateva caracteristici ale remorcherului:
– lungime: 26,35 m, latime: 5,40 m, pescaj maxim: 1,80 m
– deplasament: 150 t
– propulsia este asigurata de o masina cu abur cu tripla expansiune, ce dezvolta 250 CP / aceasta actiona o elice din otel cu 4 pale
– incepand cu 1985 a fost utizata pacura ca si combustibil

– informatii nava: Florian Pausch, www.binnenschifferforum.de, https://museumsschiff.files.wordpress.com

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

FREDERIC MISTRAL in 2004 la Viena – foto: FHS Freunde Historischer Schiffe

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

FREDERIC MISTRAL la Freudenau, Viena – foto: Verein Museumsschiff

FREDERIC MISTRAL la Freudenau, Viena, 2009 – galerie foto: Walter Haider  – directorul Verein Museumsschiff

FREDERIC MISTRAL la Freudenau, Viena, 29.05.2016 – galerie foto: Cristian Munteanu

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

FREDERIC MISTRAL la Freudenau, Viena, 26.04.2020 – foto: www.binnenschifferforum.de / DANIEL-WIEN