Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Fregata HMS LONDON – F 95, operatiunea “Desert Shield”, 1992 – foto: John C. Carnes

Fregata REGINA MARIA – F 222

Constructia fregatei a inceput la 7.02.1983 la Yarrow Shipbuilders, Glasgow, fiind destinata Royal Navy. A fost lansata la apa pe 27.10.1984, numele original pe care l-a purtat fiind HMS BLOODHOUND – F 95.
A intrat in serviciu la 5.06.1987, dupa echiparea completa cu tehnica de lupta. Tot atunci i s-a schimat numele in HMS LONDON – F 95, la cererea primarului Londrei, in amintirea distrugatorului clasa County care purtase acelasi nume.
In serviciul Royal Navy, fregata a fost dislocata din zone cu climat arctic, pana in zone cu climat tropical. A navigat mai mult de 35.000 ore.
Intre 1991 si 1993 a participat activ la razboiul din Golful Persic, fiind dislocata ca nava comandant a Royal Navy.
Tot sub acest nume a participat si la exercitii militare in Marea Neagra in 1998, alaturi de nave ale Romaniei si Ucrainei, vizitand chiar portul Constanta intre 21 si 24 noiembrie 1998.
A fost scoasa din serviciul Royal Navy la 14.01.1999.
La data de 14.01.2003 a fost vanduta Romaniei, impreuna cu nava sora, HMS COVENTRY – F 98, ambele urmand a fi reparate si aduse la parametrii normali de functionare inainte de a fi livrate Fortelor Navale Romane.
Pretul platit de guvernul Adrian Nastase pentru cele doua fregate a fost de 116 milioane lire sterline, un pret considerat de multi exorbitant pentru starea si nivelul de echipare al celor doua fregate.
Si achizitionarea celor doua fregate a ajuns in centrul unui scandal. Tranzactia s-a facut prin intermedierea companiei BAE Systems din Marea Britanie, aceasta fiind cea mai mare companie de armament si tehnica militara din Europa, avand clienti pe cinci continente si vanzari anuale de miliarde de lire sterline.
Conform cotidianului britanic The Guardian, ulterior vanzarii, la Londra au fost arestate doua persoane in scandalul legat de fregatele vandute Romaniei: acestea erau Barry George, consultantul celor de la BAE Systems, si sotia acestuia, de origine romana, Georgiana George.
Afacerea a vizat un comision de 7 milioane lire sterline.
Potrivit aceleiasi publicatii, se pare ca 1 milion de lire sterline au fost platite Axis Trade&Consulting srl din Romania, apartinand chiar consultantului BAE Systems – Barry George si sotiei acestuia.
Ulterior cei doi au fost eliberati din lipsa probelor, BAE Systems refuzand sa divulge unde au ajuns restul de 6 milione lire sterline. Conform presei britanice, se pare ca acestea s-au “topit” in conturi din paradisuri fiscale, apartinand, probabil unor oficiali romani mituiti pentru a accepta aceasta “oferta”.
Conform The Guardian, cele doua fregate ar fi fost vandute BAE Systems de catre Royal Navy ca fier vechi, pentru doar 200.000 lire sterline, iar dupa ce au fost “poleite” au ajuns sa fie vandute Romaniei pentru 116 milioane lire sterline.
Neoficial, se pare ca acesta ar fi fost pretul platit de Romania pentru accederea in NATO!
Fregata a fost reparata si “modernizata” in perioada 2003-2005 in Marea Britanie.
La 21.04.2005, la Portsmouth/Marea Britanie, s-a conferit, in cadru festiv, pavilionul navei. Cu aceasta ocazie navei i s-au acordat numele de REGINA MARIA si numarul de bordaj F 222.
Numele i-a fost oferit in onoarea si amintirea primului distrugator REGINA MARIA (1929-1961), cunoscut si ca Asul de Pica in cel De-al Doile Razboi Mondial.
A parasit baza navala Nelson/Portsmouth la 14.07.2005, sosind in portul Constanta la data de 25.07.2005, unde a avut loc ceremonialul de primire, in prezenta presedintelui Traian Basescu.
A intrat in subordinea Comandamentului Operational Naval.
La data de 01.07.2006, in baza Ordinului Ministrului Apararii Nationale nr. M.S.28 din 20.02.2006, fregata REGINA MARIA trece din subordinea Comandamentului Operational Naval in subordinea Flotilei 56 Fregate.

Fregata REGINA MARIA – F 222 – galerie foto: Fortele Navale Romane ( www.navy.ro )

Fregata este construita sa indeplineasca urmatoarele tipuri de misiuni:
– Lupta antisubmarina;
– Lupta impotriva navelor de suprafata, si aparare antiaeriana;
– Supravegherea aeronavala si controlul traficului naval in apele teritoriale, zona contigua si zona economica exclusiva;
– Asigurarea libertatii de navigatie pe caile de comunicatii maritime, in apele teritoriale si interioare;
– Supravegherea comunicatiilor navale pentru combaterea terorismului naval, a pirateriei si interzicerea traficului ilicit de substante sau marfuri periculoase;
– Participarea la operatii de raspuns la crize, interdictie maritima, de sprijin al pacii si asistenta umanitara;
– Aparare/sprijin in caz de atac/accident chimic, biologic, nuclear sau radiologic;
– Misiuni de cautarea si salvarea pe mare.

La 3.08.2009 au loc primele apuntari pe timp de noapte cu elicopterul IAR 330 Puma NAVAL pe fregata tip T22R REGINA MARIA, iar in octombrie 2009 a devenit prima nava romaneasca care a luat comanda unei grupari navale NATO.

A participat la urmatoarele misiuni:
Nationale:
– COOPERATIVE MAKO: 2006;
– SEA SHIELD: 2015, 2016;
– RAMSTEIN GUARD: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018.

Internationale:
– OPERATIA ACTIVE ENDEAVOUR: 2006, 2009, 2011, 2013;
– NIRIIS: 2007;
– BREEZE: 2014, 2016.

Incepand cu 24.10.2020, fregata REGINA MARIA va pleca de la Constanta, urmand sa se alature gruparii navale permanente NATO SNMG-2 (Standing NATO Maritim Group).
Nava va desfasura, in perioada 27 octombrie – 7 decembrie, misiuni de supraveghere a traficului naval si de descurajare a unor potentiale amenintari pe flancul sudic al Aliantei Nord-Atlantice, in bazinul estic al Marii Mediterane.
Desi Ministerul Apararii anuntase ca va investi aproape 200 de milioane de euro in a doua faza de moderizare a fregatelor, prin care acestea ar fi trebuit sa primeasca radare, sisteme de rachete si un sistem performant de conducere a focului, acest lucru nu s-a mai intamplat.
Astfel, ca si guri de foc, cele doua fregate sunt net inferioare fregatei F 111 – MARASESTI, construita integral in Romania.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Clopotul fregatei REGINA MARIA – F 222 la Ziua Portilor Deschise, Constanta, 12.08.2017 – foto: Paul Ionescu

Caracteristici principale:
– fregata tip 22
– lungime: 148,2 m, latime: 14,75 m, pescaj maxim: 6,4 m
– deplasament: 4.900 t
– nr. punti: 8
– propulsia este asigurata de 4 turbine: 2 turbine Rolls-Royce Olympus TM3B (high-speed gas turbines) a cate 27.000 CP fiecare si 2 turbine Rolls-Royce Tyne RM1C (cruise gas turbines) a cate 4.850 CP fiecare
– 4 elice cu pas variabil
– viteza maxima: 30 Nd
– viteza de croaziera: 18 Nd
– echipata cu 4 diesel generatoare a cate 1 MW la 450 V 60 Hz CA
– autonomie: 4.500 Mm
– echipaj: 205, dintre care 18 ofiteri, 77 maistri militari, 110 militari angajati pe baza de contract

Tehnica aflata in dotare:
– tun super-rapid 76 mm Oto Melara;
– instalatii lansare torpile;
– sistem de comanda asistat de calculator;
– instalatii de bruiaj pasiv;
– sisteme de lupta electronica;
– 9 sisteme radar
– un elicopter IAR 330 Puma Naval

– informatii nava: www.navy.ro, https://military.wikia.org/, www.bbc.co.uk, www.bursa.ro

Fregata REGINA MARIA – F 222 – youtube.com / Got You

Fregata REGINA MARIA – F 222, participare la exercitiul “Breeze 20”, 2020 – youtube.com / Got You