Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul HISTRIA TOPAZ (ex BUCSANI) in 2005 – foto: John Sins

Petrolierul BUCSANI / HISTRIA TOPAZ (1987-2011)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 780, proiect 1440, fiind livrat Petromar Constanta in cursul lunii octombrie 1987.
Ca si nava sora, BUSTENARI, livrata Petromar cu un an mai devreme, avea corpul vopsit in portacaliu, suprastructura fiind alba.
Rolul celor doua petroliere era de a stoca petrolul extras din platforma continentala a Marii Negre (petrolierul BUSTENARI) si respectiv a transporta petrolul stocat pe BUSTENARi pana la Oil Terminal Constanta (petrolierul BUCSANI).
Dupa definitivarea constructiei conductelor submarine care urmau sa transporte petrolul extras de catre platforme catre tarm, cele doua petroliere au ramas fara “obiectul muncii”.
De la inceputul anului 2002 au fost retrase la Agigea, fiind acostate in dana dubla.
Incepand cu luna aprilie 2002, petrolierul BUCSANI a fost inchiriat SC Histria Shipmanagement srl Constanta. A intrat in reparatii capitale la Santierul Naval Constanta. Corpul petrolierului a fost vopsit in negru, suprastructura ramanand alba.
La finalizarea reparatiilor, in august 2002, numele petrolierului a fost schimbat in HISTRIA TOPAZ, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Petrolierul a reintrat in exploatare, fiind folosit pana la inceputul anului 2009.
In februarie 2009, petrolierul HISTRIA TOPAZ s-a reintors la Constanta, fiind retras in incinta Santierului Naval Constanta.
In cursul lunii septembrie 2010, OMV Petrom (Petromar Constanta era o subsidiara a acesteia) a hotarat vanzarea petrolierului HISTRIA TOPAZ in cadrul unei licitatii, stabilite pentru data de 10.10.2010, pretul de pornire fiind stabilit la 3,5 milioane USD.
A fost adjudecat de catre o firma din Turcia, care a declarat ca a achizitionat nava pentru a o revinde la fier vechi.
Petrolierul a parasit portul Constanta la data de 22.01.2011, cu destinatia Gadani/Pakistan. Pentru ultimul voiaj i-a fost scurtat numele in TOPAZ, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Kitts&Nevis.
A ajuns la destinatie la data de 25.02.2011, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul HISTRIA TOPAZ (ex BUCSANI) in Santierul Naval Constanta, 27.02.2009 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale petrolierului:
– Lungime: 188,96 m, latime: 28,01 m, pescaj: 12 m
– IMO: 8501189
– Call sign: YQRI
– 39.184 tdw / 24.248 Gt
– propulsat de un motor licenta MAN, model K6SZ70/150, fabricat la UCM Resita, motor ce dezvolta 11.400 CP.
– viteza maxima: 14,5 Nd
– bunker combustibil: 1.340 tone
– echipat cu 5 diesel generatoare: 4 x 640 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400 V, 50 HZ CA
– dispunea de 19 tancuri care puteau stoca in total 45.461 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 4 pompe cu un debit de 700 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10 t SWL fiecare
– nave surori: BUSTENARI, BRAZI, CIMPINA, TICLENI, IANCA, NAVODARI, ARGES, BERCA, BOGDANESTI, CALINESTI, DIAMANT