Nave la Tulcea (printre care si remorcherul CHISCANI in partea din stanga a fotografiei), anii ’60
Remorcherul CHISCANI (1961-2012)
A fost construit in 1961 la Santierul Naval Oltenita si a apartinut T.A.V.S. (Trustul de Amenajare si Valorificare a Stufului) Tulcea.
Numele cu care a iesit din santier era AEGISUS.
La scurt timp acesta a fost schimbat in CHISCANI.
Folclorul urban de la acea data spunea ca primul secretar de atunci a intrebat ce inseamna AEGISUS, iar unul hatru i-a raspuns ca ar insemna “vaporul lui Isus”. Aceasta intamplare se pare ca a dus la schimbarea rapida a numelui acestui remorcher (multumim pentru informatie domnului Iani Vergoti)
Din 1970 a ajuns la C.D.D. (Centrala Deltei Dunarii) Tulcea, in urma reorganizarii T.A.V.S. Tulcea. A activat pentru C.D.D. Tulcea pana in 1991.
In toti acei ani a fost folosit pentru transportul stufului catre Combinatul Chimic de la Chiscani, Braila.
E drept, o aparitie mult mai rara, pentru ca “greul” transportului de stuf pe aceasta ruta a fost dus de catre micile remorchere ILGANI si CEAMURLIA. In anii ’80 a fost inchiriat la Portile de Fier II.
Dupa 1990, activitatea de exploatare a stufului din Delta Dunarii a fost considerata “nerentabila”, ca de altfel multe alte activitati din Romania. Asadar, de exploatarea stufului s-a ales praful, la fel si de Combinatul Chimic de la Chiscani, care a falimentat in 1997.
CHISCANI avea sa ajunga in 1991 la Transnav SA Tulcea, societate rezultata in urma reorganizarii C.D.D. Tulcea. Aria sa de activitate s-a restrans doar la zona Deltei Dunarii.
Din 2004 avea sa ajunga in patrimoniul Navtrans srl Tulcea. Oricum, Navtrans sau Transnav, toate navele care apartineau acestora stateau impreuna, ca in vremea C.D.D..
Remorcherul CHISCANI nu a mai fost folosit, fiind retras la TUlcea. Probabil era folosit ca donor de piese pentru nava sora, STUFUL.
In 2010 Navtrans Tulcea, ca si Transnav Tulcea, au intrat in insolventa. Bunurile acestora au fost executate silit.
CHISCANI a sfarsit la fier vechi, ca si nava sora – STUFUL, fiind dezmembrat la Tulcea.
Remorcherele STUFUL si CHISCANI la Tulcea, 5.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale remorcherului:
– deplasament: 154 t
– Lungime: 32,30 m, latime: 5,96 m, pescaj maxim: 1.57 m
– Propulsia era asigurata de catre un motor SKL 8NVD 36 ce dezvolta 400 CP; lansarea acestuia si inversarea sensului de rotire se facea local, in sala masinilor, cu aer comprimat.
– Elice pas fix, otel,in duza fixa, 2 pene de carma actionate manual cu trote
– dotat cu doua diesel-generatoare, a cate 25 KW, 220 V, 50 Hz, CA
– bunker motorina: 27 t
Apai, domnilor draga, io inteleg ca vechiul nume nu o fi fost foarte inspirat da’ nici cu astalalt nu mi-e rusine… cum sa pui tu nume de nava Chiscani, mai? Zici ca e un soi de popandau sau sobolan de ogor. Stau si ma intreb daca navele astea erau botezate in adevaratul sens al cuvantului sau trozneau o sticla de vodka asa ca intre muncitori si maistri… Chiscani?! ….:0)