Nava RO-RO PALTINIS la Pasages/Spania, dupa accidentul din aprilie 1986 – fotografii: www.shipspotting.com / Fernando Casanez
Nava RO-RO PALTINIS / SAMMARINA A (1984-2013)
A fost construita la Santierul Naval Galati, numar de santier 733, proiect R781, fiind livrata Navrom Constanta in august 1984.
Ca si celelalte nave din serie, la livrare a fost vopsita in totalitate in alb, iar atat in babord, cat si in tribord, a avut inscris cu litere mari NAVROM BLACK SEA LINE.
Pe baza acestui proiect (781) fusesera construite 2 astfel de nave pt Israel in 1973: IRIS si NARCIS.
Pentru Navrom au fost construite 4 astfel de nave intre 1982 si 1985: PASCANI, PAULIS, PALTINIS si PERIS. Diferenta fata de navele construite pentru export o constituiau, desigur, motoarele, cele 4 nave construite pentru Romania fiind echipate cu “celebrele” motoare licenta MAN, contruite la ICM Resita.
Surprinzator, dar din intreaga serie inca mai exista o nava, si nu una romaneasca, ci una construita in 1973 pt Israel: NARCIS a trecut printr-o conversie in 1986, ajungand nava de croaziera. Dupa inca o modernizare in cursul anului 2010, navigheaza si in prezent in Marea Mediterana, actualul nume fiind AEGEAN ODYSSEY.
Revenind la PALTINIS, a fost folosit initial, alaturi de celelate nave din serie, pe asa numita linie Navrom Black Sea Line, destinata transportului de marfuri in sistem Ro-Ro intre Constanta si Trabzon/Turcia.
Apoi a fost utilizata si la transportul de containere catre Europa de Vest.
Pe 16 aprilie 1986, nava PALTINIS a esuat la intrarea in portul Pasajes/Spania, in corpul navei aparand o taietura de aproximativ 10 metri, in tribord, prin care apa a inceput sa patrunda rapid, determinand inclinarea navei in tribord. A fost imediat remorcata si adusa in port. Nu au fost victime.
A fost reparata, iar dupa 3 luni si-a reluat voiajele.
Nava RO-RO SAMMARINA A (ex PALTINIS) pe linia Oostende-Sheerness, in 2001 – foto: www.shipspotting.com / bram provost
Dupa 1990, an in care a avut loc divizarea Navrom Constanta, PALTINIS avea sa fie transferata la Romline Constanta.
A fost inchiriata in Suedia, pana in 1997, fiind folosita pe o linie de feribot din portul Svarta Havet.
In 1997 a fost vanduta Sammarina Shipping & Trading, Constanta, impreuna cu nava sora – PASCANI. Ambele au fost vopsite in alb-verde.
Din decembrie 1997, PASCANI a devenit SAMMARINA M, iar PALTINIS – SAMMARINA A, ambele ramanand sub pavilion romanesc.
La sfarsitul anului 2000 a ajuns in Belgia.
Incepand cu 8.01.2001 a fost folosita pe noua linie de feribot dintre Oostende/Belgia si Sheerness/Marea Britanie. Desi se astepta ca, ulterior, in cursul aceluaiasi an, sa ajunga pe aceeasi linie si SAMMARINA M (ex PASCANI), rezultatele au fost dezamagitoare. Dupa aproximativ 6 luni, datorita traficului scazut intre cele doua orase, linia a fost inchisa.
SAMMARINA A (ex PALTINIS) a ramas in Belgia, la Zeebrugge, pana in 2002, cand a fost introdusa pe o noua linie de feribot, intre Zeebrugge/Belgia si Sheerness/Marea Britanie. Dupa doar doua luni si aceasta linie a fost inchisa, motivul fiind acelasi: traficul scazut intre cele doua orase.
A mai ramas la Zeebrugge o perioada, fiind apoi dusa la Dunkirk/Franta.
In septembrie 2005 i-a fost schimbat numele in GRAMOSTI, pavilionul arborat fiind cel panamez. A inceput sa fie folosita pentru transportul containerelor in zona Gibraltar, apoi in Spania, intre Valencia, Mallorca si Barcelona. Retrasa de pe aceasta ultima linie din cauza foarte multor deficiente gasite la bord, avea sa revina apoi tot la transportul de containere intre Marsilia si Algeria.
A fost reparata in prima parte a anului 2007, corpul fiindu-i vopsit, de aceasta data, cu mai multe verde decat alb. A revenit apoi la transportul containerelor in Mediterana de Vest (Franta, Spania, Algeria).
La inceputul anului 2009 a fost adusa la Constanta. Din ianuarie 2009 i-a fost schimbat pavilionul cu cel georgian.
A fost dusa in dana DDL, alaturi de alte doua nave ale Sammarina Shipping & Trading: nava Ro-Ro SAMMARINA M (ex PASCANI) si cargoul PAICO (ex PLATARESTI).
A ramas acolo, nefolosita, pentru urmatorii 4 ani.
Rand pe rand, cele 3 nave au sfarsit la fier vechi. Ultima a fost chiar GRAMOSTI (ex PALTINIS), care a fost remorcata, in cursul lunii iunie 2013, cu ajutorul remorcherelor Coremar Constanta si dusa “peste drum”, la Tomini Trading Constanta.
A fost ulterior dezmembrata.
Nava RO-RO GRAMOSTI (ex PALTINIS) retrasa la dana DDL, port Constanta, 22.09.2010 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 128,23 m, latime: 20,53 m, pescaj: 6,56 m
– IMO: 8502200
– Call sign: YQNR
– 3.974 tdw/ 8.160 Gt
– propulsia asigurata de doua motoare 6L52/55A, licenta MAN, fabricate la UCM Resita, motoare ce dezvoltau cate 6.000 CP fiecare
– viteza maxima: 20 Nd
– bunker: 1.122 tone
– 4 diesel generatoare a cate 640 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– putea lua la bord pana la 200 de containere
Nava RO-RO GRAMOSTI (ex PALTINIS) retrasa la dana DDL, port Constanta, 2012-2013 – fotografii: Adrian Vilcu
Nava RO-RO GRAMOSTI (ex PALTINIS) condusa pe ultimul drum, la Tomini Trading Constanta, iunie 2013 – fotografii: Laurentiu Mironescu
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii