Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul FIERBINTI la Rotterdam, 8.05.1985 – foto: www.shipspotting.com / Bob Scott

logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul FIERBINTI / XENIA (1978-2002)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 677, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii aprilie 1978.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu septembrie 1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) High Sea Services srl Constanta, impreuna cu alte 7 cargouri (5 din aceeasi clasa, plus SALAJ si NASAUD). A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Contractul de inchiriere era semnat pe 7 ani, dar…. Ceea ce a urmat este “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor asa numite “companii private de shipping”: imprumut luat la Bancorex, pentru “reparatii/retehnologizari nave”, intarzieri la plata echipajului, aprovizionarea cu intarziere a navelor cu cele necesare, taxe portuare neplatite, acumulare de datorii…
Imprumutul contractat de catre High Sea Services la Bancorex a fost girat prin ipotecarea catre banca a unuia dintre cargourile inchiriate, si anume, GRUIA. Care cargou, GRUIA, a apucat sa efectueze doar cateva voiaje la viata sa, el fiind construit in 1981 si fiind trecut in conservare in portul Galati din 1984 din cauza calarii motorului principal in timpul unui voiaj.
La data de 12.11.1997 Navrom a retras, cu tot cu datorii, cargourile inchiriate High Sea Services.
In urma High Sea Service srl a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,1 milioane USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata!

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul FIERBINTI la inceputul anilor ’90 – foto: Louis Bosschaart

Din martie 1998, cargoul FIERBINTI a fost inchiat (contract bare-boat) SC Transnav srl Constanta. Numele i-a fost schimbat in XENIA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In octombrie 1998 a fost arestat la Casablanca in contul datoriilor Navrom / HSS. A fost, efectiv, abandonat acolo, cu un echipaj minim de siguranta.
Dupa mai multe licitatii organizate de Navrom, cargoul XENIA (ex FIERBINTI) a fost vandut in 2001, pe nimic, Vail Ship Management LLC, apartinand unui arab cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq.
La diversele “firme” controlate de catre acest personaj au ajuns majoritatea navelor vandute pe nimic in cadrul procesului de lichidare operationala a Navrom Constanta. Majoritatea navelor cumparate de catre aceste firme fantoma erau aproape imediat revandute la fier vechi, desigur pe un pret mai mare decat cel cu care fusesera achizitionate de la Navrom.
Si, ca fapt divers, brokerul lui Mohammed Shafiq in Romania, prin care s-a intermediat vanzarea/cumpararea acestor nave, era Geomar Constanta, patronata de un alt “nume greu” din asa numitul “Dosar Flota” – Calin Marinescu. Nimic nu a fost intamplator …
Revenind la cargoul XENIA (ex FIERBINTI), in ianuarie 2002 la bordul acestuia se gasea un “echipaj de siguranta” compus din 6 persoane : 4 din India si 2 din Bangladesh. Acest “echipaj” fusese practic tepuit, adus pe nava prin niste firme fantoma de care nu reusea sa mai dea nimeni si lasat in voia sortii, pe nava. Erau neplatiti de luni de zile si traiau din mila publica…
In martie 2002, “patronul” Shafiq aparut la nava, promitand plata unei parti din salariu si repatrierea celor 6 marinari. Au ramas doar promisiunile… cei 6 parasind nava, catre tarile lor, banii de bilete obtinandu-i din vanzare diverselor componente de pe nava.
Ajuns o epava, cargoul a fost remorcat cu destinatia Mumbai. Pentru ultimul drum numele i-a fost schimbat in KERIE, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Sierra Leone. A ajuns la destinatie in decembrie 2002, fiind ulterior dezmembrat.
Diverse site-uri de specialitate inca listeaza cargoul ca fiind “in conservare”, lucru greu de crezut dupa 20 de ani, acesta fiind inca de atunci o epava.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul XENIA (ex FIERBINTI) arestat la Casablanca, 1998 – foto: www.shipspotting.com (fotografia nu mai exista in prezent pe acest site)

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,77 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7806831
– Call sign: YQHH
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 1.128 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .