Remorcherul TIMIS in 1969 – foto: www.binnenschifferforum.de / helmut1972
Remorcherul TIMIS
A fost construit in 1950 la Santierul Naval Galati pentru SRT (Sov Rom Transport), numele original fiind TIMISOARA.
Din 1954 a ajuns la nou infiintata companie Navrom, 100% romaneasca, aparuta in urma desfiintarea comaniei mixte romano-sovietice, Sov Rom Transport. Numele i-a fost scurtat in TIMIS.
A activat pentru NFR Drobeta, fiind folosit atat pe sectorul romanesc al Dunarii, cat si in voiaje internationale pana la Regensburg.
Dupa campania din Insula Mare a Brailei din 1989, seful mecanic Coconeci nu a mai putut tine nava in exploatare. Avea prea multe bube la masina si linii axiale. A venit un alt sef mecanic, Sandu Giurca, care dupa un voiaj pe Valciu si unul pe Macin a dat nava defecta. Capitan Bontoi, pilot nea Jenica. A fost adus la Giurgiu, pe canalul Plantelor, langa docuri. Nu a fost reparat. A stat multe luni in asteptare reparatiilor. Revolutia l-a prins pe TIMIS la Giurgiu.
Dupa revolutie a fost adus la Orsova si reparat. A fost o “bataie” (in fapt o jecmanire de bani a echipajelor) cine sa il ia in locatie sau administratie. A lucrat pe voiaje scurte, dupa reparatii, pe relatia Moldova-Veche/Orsova, de unde cara cate o barja cu pirita sau minereu de cupru sau, din cand in cand cobora pana la Turnu Magurele cu 6 slepuri incarcate cu pirita. Cat a fost la Navrom nu a mai iesit pe international.Germania si Austria nu mai acceptau navigatia la remorca decat ca transport special asistat.
A fost vandut in a doua jumatate a anilor ’90 DG Petrol srl Bucuresti, avand in continuare, ca port de domiciliu, Drobeta Turnu Severin.
A fost transformat in impingator, ramanand functional.La noul patronat chiar a lucrat foarte bine, voiaj dupa voiaj, dar cu doua barje tanc, de pe Sava la Giurgiu sau Severin ori de la Pancevo. Transporta motorina in tara si invers.
Dupa intrarea in faliment a DG Petrol srl Bucuresti, activele acesteia au fost vandute.
TIMIS a fost vandut in 2019 SC Lufadori Extract srl Ovidiu. A fost remotorizat. Cert este ca, acesta este functional, la peste 70 de ani de la constructia sa!
Este ultima nava din aceasta serie aflata inca in serviciu.
Impingatorul TIMIS la Galati, 23.08.2020 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale remorcherului:
– corp din table nituite
– deplasament: 210 tone
– lungime: 40 m, latime: 6,50 m, pescaj maxim: 1,66 m
– ENI: 46000063
– MMSI: 264162952
– Call sign: YP2570
– propulsat de doua motoare SKL, model 8NVD36-1U, a cate 400 CP fiecare / remotorizat in 2019-2020 cu 2 motoare a cate 725 CP fiecare (nu cunosc detalii despre tipul noilor motoare)
– dotat cu 2 diesel generatoare a cate 25 KW, 110 V, CC / inlocuite in 2019-2020
– info nava: Cristian Gregoretti, Paul Ionescu, Nelutu Chitimia, Costel Vasiliu
Impingatorul TIMIS, mars aval, iesire de pe brat Macin, 11.12.2020 – foto: Viorel Nicolae
Impingatorul TIMIS la Galati, 21.09.2023 – foto: Cristian Gregoretti
– pagina actualizata 11 Decembrie 2020 – adaugat fotografie noua – Cristian Gregoretti
– pagina actualizata 25 Decembrie 2023 – adaugat fotografie noua din septembrie 2023 si actualizat informatiile despre nava – Cristian Gregoretti
Ultimele Comentarii