Nava mixta CARL LEGIEN, undeva intre 1923-1927 – foto: www.photoship.co.uk ( aceasta pagina nu mai exista in prezent)
Nava mixta ALBA IULIA (1922-1963)
A fost construita in 1922 la Marinewerft Wilhelmshaven / Germania, numar de santier 67, pentru Hugo Stinnes – Seeschifffahht und Handel, Hamburg, numele original fiind CARL LEGIEN.
In perioada 1923-1927 a fost folosita pentru transportul de marfuri si pasageri intre porturile germane si cele nord-americane.
In perioada 1927-1933 a activat pentru Hamburg Amerikanische Packetfahrt A.G.- Hamburg-Amerika Linie – HAPAG, Hamburg, fiind folosita ca nava mixta de marfuri si pasageri intre porturile germane si cele sud-americane.
In 1933 a fost vanduta Serviciului Maritim Roman (SMR) pentru 18 milioane lei, numele fiindu-i schimbat in ALBA IULIA, iar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel romanesc (la data de 20.03.1933).
SMR a mai cumparat inca 3 nave din aceeasi clasa de la aceaasi companie germana: ARDEAL (ex EMIL KIRDORFF), PELES (ex ALBERT VON BAEYERN) si SUCEAVA (ex ALBERT VOGLER).
Cele 4 nave surori au fost folosite pe liniile: Constanta-porturile Orientului Apropiat si Mijlociu si Galati-Constanta-porturile Occidentului.
Dupa 1937 au deservit linia a IV-a, Dunare-Levant, transportand marfuri si calatori pe relatia Constanta-Istanbul-Pireu-Alexandria-Haiffa-Beirut-Alexandria-Pireu-Istanbul-Constanta, precum si catre Port Said, Tel Aviv si Tripoli.
Nava mixta ALBA IULIA, in anii ’30 – foto: www.photoship.co.uk ( aceasta pagina nu mai exista in prezent)
Incepand cu 5.08.1941 a fost pusa la dispozitia Marinei Germane, impreuna cu alte nave romanesti.
A participat la Operatiunea 60.000 – cea mai importanta campanie navala din Marea Neagra din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, desfasurata in perioada 11 aprilie – 13 mai 1944.
Operatiunea a vizat evacuarea soldatilor germani, romani si slovaci din Crimeea, pe fondul inaintarii trupelor sovietice pe frontul de rasarit.
La data de 18 aprilie 1944, nava ALBA IULIA se indrepta spre Constanta, avand la bord 6.000 de militari romani si nemti evacuati din Crimeea, precum si prizonieri rusi. Se afla in mars de la Sevastopol spre Constanta, impreuna cu cargoul DANUBIUS, fiind escortat de distrugatorul MARASTI, canoniera SUBLOCOTENENT ION GHICULESCU, un vanator de submarine, o nava de siguranta antiaeriana si un hidroavion de atac antisubmarin.
La aproximativ 120 mile marine de coasta romaneasca, avioane sovietice au deschis in valuri focul asupra navei ALBA IULIA. Rezultatul a fost dezastruos. Tancurile de combustibil si cateva magazii au fost avariate, iar apa a patruns in cale. Panica a cuprins militarii, care abia scapati din infernul de pe frontul din Crimeea, se vedeau atacati din nou, intre cer si apa, fara posibilitatea de scapare. Unii dintre ei s-au aruncat in mare, in incercarea de a scapa de pe nava bombardata.
Altii au inceput sa se bata pe cate o barca de salvare.
Sase atacuri au lansat avioanele sovietice, in decursul orelor 12-18. Nu toate si-au atins insa tinta.
Aproximativ 200 de oameni au murit atunci…
Nava a fost remorcata, ajungand in portul Constanta in dimineata zilei de 20 aprilie 1944. Nu a mai fost folosita pana la sfarsitul razboiului.
Ulerior a fost luata de sovietici, ca despagubire de razboi, a fost reparata, se pare la Odessa. Numele i-a fost schimbat in NYKOLAEV, redevenind functionala din 1946 pentru Sovtorgflot Odessa.
A navigat pana 1960, cand a fost retrasa din circulatie. A fost dezmembrata la Odessa in 1963.
Nava mixta ALBA IULIA, in anii ’30 – foto: www.photoship.co.uk ( aceasta pagina nu mai exista in prezent)
Caracteristici nava:
– lungime: 129,1 m, latime: 16,5 m, pescaj: 7,2 m
– capacitate: 7.840 tdw / 5.708 Gt
– propulsia era asigurata de o masina cu abur cu trei cilindri, tripla expansiune, 2.850 CP
– viteza: 10,5 Nd
– 4 magazii / 4 guri magazii
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul mai multor bigi dispuse in jurul celor 2 catarge, de la prova, respectiv pupa (din fotografiile pe care le-am vazut cu navele seriei, se pare ca, initial, aveau 8 bigi dispuse in jurul catargului prova si inca 6 in jurul catargului pupa) / in spatele comenzii mai dispunea de 2 bigi
– putea lua la bord pana la 58 de pasageri / dupa 1946 a fost modificata, permitand transportul a 310 pasageri
– informatii nava: “O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane” – Marian Mosneagu, „Amintiri despre o flota pierduta“, vol. II – „Voiaje neterminate“ – Constantin Cumpana, Corina Apostoleanu, http://www.kruiznik.ru/, Cristian Gregoretti
Nava mixta NYKOLAEV (ex ALBA IULIA) – http://www.kruiznik.ru/
Ultimele Comentarii