Mineralierul URICANI tranzitand Bosforul, 27.09.1974 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Mineralierul URICANI (1971-1999)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 609, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1971.
In anii ’80, odata cu intrarea in serviciu a cat mai multe mineraliere mari, din seria celor de 55.000 tdw si 65.000 tdw, mineralierele din aceasta clasa ( 12.500 tdw ) au inceput sa fie folosite la asa numitele alimbari, incarcand minereul de fier adus cu mineralierele mari de la Constanta si transportandu-l la Portul Mineralier Galati.
La data de 15.03.1985, comandantul acestuia – Florentin Scaletchi, impreuna cu actorul Lucian Iancu, aflati la bordul mineralierului URICANI, au avut o tentativa de evadare din Romania comunista.
Despre intentia celor doi mai stia si timonierul Alexandru Mateescu.
In dimineata zilei de vineri, 15.03.1985, in jurul orei 11:30, Florentin Scaletchi si Lucian Iancu au urcat la bordul mineralierului URICANI, aflat in dana de minereu a portului Constanta, nava urmand sa efectueze o alimbare, cu destinatia Portul Mineralier Galati.
La bordul navei, Scaletchi l-a prezentat pe Alexandru Mateescu ca fiind un nou membru al echipajului, iar pe Lucian Iancu ca urmeaza sa scrie un scenariu cu si despre marinari.
In loc sa plece spre portul Galati, comandantul Florentin Scaletchi si-a indreptat nava in directia Bosforului, spre Istanbul, la timona navei, in cartul de noapte, fiind numit chiar Alexandru Mateescu.
Mineralierul a iesit din apele teritoriale romanesti, a trecut si de cele bulgaresti. Ceilalti membri din echipaj au sesizat directia in care se indrepta mineralierul, de abia cand acesta se afla la aproximativ 1 ora distanta de Istanbul.
La presiunile echipajului cei 3 au cedat, mineralierul intorcandu-se catre Constanta.
Acesta a ajuns la Constanta in cursul zilei de 16.03.1985, cei 3 fiind arestati. Ulterior Scaletchi a fost condamnat la moarte, iar Lucian Iancu si Alexandru Mateescu la cate 25 de ani de inchisoare. In 1986, pedeapsa lui Scaletchi a fost schimbata in 20 de ani de inchisoare. Toti 3 au fost eliberati dupa evenimentele din decembrie 1989.
Mineralierul URICANI ajuns in patrimoniul Petromin Constanta din 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 1993 a fost inchiriat initial Alexandros Dyron SA Constanta, apoi Ronav Group srl Constanta, impreuna cu alte 10 nave din patrimoniul Petromin.
Ce legatura exista intre Alexandros Dyron SA Constanta si Ronav Group srl Constanta e greu de spus; cert este ca, in Registrul Comertului, ambele figurau la aceeasi adresa: Str. Granicerului 8 C, Constanta.
In timp s-a derulat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor “companii private” de shipping: echipaje neplatite, datorii , etc, etc.
Pe 14.09.1997 Petromin a retras toate navele din contractul cu Ronav Group srl. Motivul principal era legat de neplata chiriei pentru cele 11 nave (valoarea chiriilor restante se ridica la peste 1 milion USD) si restantele la achitarea salariilor navigatorilor ( in mai 1997, numai pentru TIRGU SECUIESC, restantele salariale se ridicau la 60.000 USD).
In urma Alexandros Dyron SA a ramas o “gaura” la Bancorex de 417.741 USD, iar in urma Ronav Group srl o alta “gaura” de 381.200 USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi achitati niciodata!
Dupa retragere, mineralierul URICANI nu a mai fost folosit. A fost retras la Constanta Sud-Agigea.
Incepand cu 26.05.1998 Petromin a organizat licitatii pentru vanzarea mai multor mineraliere. Pretul de pornire pentru URICANI fusese fixat la 650.000 USD. Cum initial nu s-au aratat doritori, pretul a continuat sa scada la urmatoarele licitatii. A fost adjudecat pe 23.121998, pentru 217.600 USD de catre turcii de la Dortel Gemi Sokum A.S.
A ajuns remorcat la Aliaga/Turcia pe 17.02.1999, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 148,72 m, latime: 19,75 m, pescaj: 7,93 m
– IMO: 7129960
– Call sign: YQCE
– 12.500 tdw/ 9.557 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, model 6RD68, ce dezvolta 7.200 CP
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker: 1.786 tone
– 3 diesel generatoare a cate 320 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 5 magazii / 5 guri magazii
– nave surori: PETROSENI, ANINA, CUGIR, VULCAN, ROVINARI, MUSCEL, CIMPULUNG, CALAN, AGNITA
Stampilele navei Uricani – 21.08.1990 . Semnata Cpt. Scd. Lupu Viorel. Semnatura a fost acoperita digital din motive de confidentialitate de a 2-a stampila. Colectia regretatului Paul Ionescu – pusă la dispozitie de familie.
Pagina actulizata 2 Decembrie 2020 – introdus stampile navă – Cristian Munteanu
Ultimele Comentarii