Nava hidrografica DELTA la Galati – carte postala din anii ’60
Nava hidrografica DELTA
A fost construita in 1924, la Nantes/Franta pentru Comisia Europeana a Dunarii (CED), numele original fiind CONCORDIA.
Intre 1939-1948 ajunge la Directiunea Dunarii Maritime (DDM), pentru ca dupa 1948 sa intre in componenta AFDJ, numele-i fiindu-i schimbat in DELTA.
Caracteristici nava:
– corp de otel, suprastructura metalica, doua catarge metalice cu bigi ridicatoate si doua vinciuri de deservire cu abur, guvernate cu servo-comanda
– pana in anii’50, cabina de comanda a fost facuta din lemn, ulterior fiind inlocuita cu una metalica, extinsa, prevazuta cu o camera a hartilor, dotata cu mijloace de sondaj acustic
– Lungime: 31,5m, latime: 7,3 m, pescaj: 3,5m
– masina alternativa cu tripla expansiune de 340 CP
– avea interioarele (holuri,cabine,careuri echipaj si ofiteri) imbracate in lemn cu finisaje deosebite.
– Manevrarea geamandurilor si a tuburilor de acetilena ce asigurau combustibilul lampilor de semnalizare pe timp de noapte de pe acestea,se facea cu o biga articulata pe catargul prova al navei
– viteza de mars: 9.6Nd
Nava hidrografica DELTA la Galati – carte postala din anii ’60
Nava hidrografica DELTA la Sulina, 1986 – foto: magazin-nautic.ro / Liviu Simioncencu
De-a lungul timpului nava a fost folosita in campanii de rutina, de sondaj, de ridicari hidrografice, de balizaj si de desrvire a farurilor/geamandurilor luminoase de pe Dunare.
A indeplinit si misiuni de inspectie fluviala, de protocol sau cercetare stiintifica.
Personal, mi-o amintesc din anii ’80 si inceputul anilor ’90 cand aparea destul de des in portul Galati. Insa, spre deosebire de alte nave ale AFDJ care stateau cu saptamanile in port, DELTA era foarte activa, nu statea in port mai mult de 2 zile.
Intre anii 1987-1989, au intrat in dotarea AFDJ patru noi nave hidrografice: Semnal 1, Semnal 2, Semnal 3 si Semnal 4. Cu toate acestea, DELTA a continuat sa functioneze, fara probleme, desi se apropia de venerabila varsta de 70 de ani.
Ultima data am vazut-o in 1991, cand a acostat la pontonul AFDj ( cel la care poate fi astazi admirat remorcherul Perseus); era perfect functionala si la fel de bine intretinuta ca intotdeauna.
In 1992 a fost retrasa in parcul rece de la Sulina, impreuna cu multe alte nave ale AFDJ. A zacut acolo pana prin 2001-2002, continuand sa se degradeze cu fiecare an. Ulterior a fost dusa la Agigea (probabil Tomini Trading) unde a fost dezmembrata.
A fost o nava deosebita ( nu a mai existat ceva similar pe sectorul romanesc al Dunarii), intretinuta excelent de-a lungul timpului. Cu siguranta, ar fi fost mult mai bine daca ar fi fost transformata in muzeu, pentru a putea fi admirata si de generatiile viitoare.
Dar acest lucru este posibil doar in tarile civilizate. La noi este mult mai simplu sa arunci totul la fier vechi pentru un pumn de bani …
– info: magazin-nautic.ro, Cristian Gregoretti, Jan Husca
Ultimele Comentarii