Mineralierul TIRGU SECUIESC – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografii scanate
Mineralierul TIRGU SECUIESC / SABINA (1978-2013)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 687, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii septembrie 1978.
A facut parte dintr-o serie de 8 astfel de mineraliere, avand drept cap de serie pe PIONIERUL, serie construita la Galati intre 1977 si 1979. La acest tip de nava s-a optat pentru corpul de nava folosit la o serie construita pentru India, tot la SN Galati, intre 1973-1975.
Castelul a fost putin modificat fata de navele indiene, iar cranicile eliminate.
TIRGU SECUIESC a fost transferat la Petromin Constanta in 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 1993 a fost inchiriat initial Alexandros Dyron SA Constanta, apoi Ronav Group srl Constanta, impreuna cu alte 8 nave din patrimoniul Petromin.
Ce legatura exista intre Alexandros Dyron SA Constanta si Ronav Group srl Constanta e greu de spus; cert este ca, in Registrul Comertului, ambele figurau la aceeasi adresa: Str. Granicerului 8 C, Constanta.
In timp s-a derulat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor “companii private” de shipping: echipaje neplatite, datorii , etc, etc.
Pe 14.09.1997 Petromin a retras toate navele din contractul cu Ronav Group srl. Motivul principal era legat de neplata chiriei pentru cele 9 nave (valoarea chiriilor restante se ridica la peste 1 milion USD) si restantele la achitarea salariilor navigatorilor (in mai 1997, numai pentru TIRGU SECUIESC, restantele salariale se ridicau la 60.000 USD).
In urma Alexandros Dyron SA a ramas o “gaura” la Bancorex de 417.741 USD, iar in urma Ronav Group srl o alta “gaura” de 381.200 USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata!
Din 1998 a fost inchiriat Cosena srl Constanta, alaturi de alte doua nave din aceeasi serie: TIRGU LAPUS si TIRGU FRUMOS.
In cursul anului 2000, conducerea Petromin a hotarat vanzarea celor 3 nave catre Cosena srl Constanta: TIRGU SECUIESC avea sa ajunga in patrimoniul Cosena incepand cu octombrie 2000.
Din martie 2001 i-a fost schimbat numele in SABINA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Mineralierul CELMERA 1 (ex TIRGU SECUIESC) la Anvers, 9.11.2003 – foto: www.shipspotting.com / Marie-Anne
A navigat pentru Cosena pana in mai 2005 cand a fost vandut Celmera Nav Inc. Numele i-a fost schimbat in SINJAR, pavilionul arborat a fost schimbat cu cel panamez, nava urmand a fi operata de catre Metkar Shipping & Trading Constanta. Cosul navei a fost vopsit, ca la toate navele operate de catre Metkar: verde cu acel trifoi alb.
Numele avea sa-i fie schimbat in CELMERA 1 in decembrie 2005, apoi in BANA K in iulie 2012. Pavilionul a ramas in continuare cel panamez.
In 2006 i-a fost adaugat un cranic, probabil preluat de la un cargou de 8.700 tdw.
Indiferent de numele pe care le-a purtat a fost o prezenta constanta in portul Constanta.
A navigat pana in august 2013 cand a fost vandut la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj pana la Aliaga/Turcia, unde a ajuns pe 18.08.2013, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul CELMERA 1 (ex TIRGU SECUIESC) tranzitand Bosforul, 23.10.2005 – foto: www.shipspotting.com / Ilhan Kermen
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 145,16 m, latime: 21 m, pescaj: 10,14 m
– IMO: 7806893
– Call sign: YQHM
– 18.295 tdw/ 11.055 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, model 6RD68, ce dezvolta 7.200 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 2.107 tone
– 3 diesel generatoare a cate 440 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii / 4 guri magazii
– nave surori: PIONIERUL, TIRGU OCNA, TIRGU FRUMOS, TIRGU BUJOR, TIRGU NEAMT, TIRGU LAPUS, TIRGU TROTUS
Mineralierul CELMERA 1 (ex TIRGU SECUIESC) in rada portului Constanta, 18.08.2009 – foto: Cristian Gregoretti
Mineralierul CELMERA 1 (ex TIRGU SECUIESC) tranzitand Bosforul, 2010- foto: Henk Kowenhoven
Mineralierele CELMERA 1 (ex TIRGU SECUIESC) si LADY BANA ( ex TIRGU NEAMT) la Constanta, 6.11.2008 – galerie foto: Adrian Vilcu
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii