Mineralierul SALVA – fotografii oferite de catre dl. Dragos Teodorescu (CLC din anul 2005, tatal dumnealui, domnul Romeo Teodorescu, fiind primul sef mecanic al navei de la livrarea navei in 1976 si pana in octombrie 1986)

Mineralierul SALVA / DALIA / SILVIA (1976-2002)

A fost construit la Santierul Naval “Georgi Dimitrov” Varna, numar de santier 113, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1976.
A fost poate cel mai bine intretinut mineralier al acestei serii. In anii ’80 a fost, de asemenea, singurul mineralier al acestei serii care avea inscris atat in babord, cat si in tribord, numele companiei – NAVROM – cu litere mari.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
In perioada 1993-1998 a fost inchiriat (contract de bare-boat) Eco Trade Constanta. A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc pana in 1996, cand i-a fost schimbat doar numele in DALIA.
A revenit la Petromin in cursul anului 1998, numele fiindu-i schimbat cu cel original – SALVA.
A continuat sa fie operat direct de catre Petromin, pana in aprilie 2001 cand a fost vandut Cosena srl Constanta.
Numele i-a fost schimbat in SILVIA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Pe 15.08.2002, mineralierul SILVIA se afla in mars catre China, tranzitand Marea Rosie, fiind incarcat cu ingrasaminte chimice. La bordul sau au murit in conditii suspecte 3 membri ai echipajului (format la acea data din 20 membri): comandantul navei – Ioan Voicu (48 ani), ofiterul II mecanic – Ion Mereanu (50 de ani) si strungarul – Alexandru Nicolescu (45 de ani).
Comandantul navei a fost gasit decedat in cabina sa, cauza stabilita in urma autopsiei fiind infarctul, in timp ce ceilalti doi membri ai echipajului au decedat dupa ce se intorsesera din sala masini acuzand o stare accentuata de rau.
Mineralierul a ramas in rada portului Djibouti pentru 2 zile, vremea nepermitand unui medic sa ajunga la bord pentru a constata decesul celor 3 membri ai echipajului si a-i consulta pe ceilalti.
Dupa ce s-a reusit aducerea medicului la bord, concluzia a fost ca mortile celor 3 ar fi avut la baza o intoxicatie cu un gaz. De altfel, atat medicul, cat si ceilalti membri ai echipajului au sesizat un miros persistent la bordul navei, insa nimeni nu a putut explica sursa acestuia.
Dupa acest incident, mare parte a echipajului a cerut repatrierea, motivand si conditiile de la bordul navei (aerul conditionat nu functiona).
Dupa terminarea investigatiilor mineralierul si-a continuat drumul pana in China, la Rizhao.
Dupa descarcare acesta nu a mai fost folosit. A fost vandut la fier vechi, in China, fiind lasat acolo de echipaj pe 5.10.2002.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Ultima fotografie a mineralierului SILVIA (ex SALVA) lasat de echipaj in China, pentru dezmembrare, octombrie 2002 – foto: Dragos Teodorescu

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 185,21 m, latime: 22,80 m, pescaj: 10,23 m
– IMO: 7512088
– Call sign: YQDG
– 24.850 tdw/ 15.856 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND76, fabricat la H. Cegielski/Poznan, ce dezvolta 12.200 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.514 tone
– 3 diesel generatoare a cate 504 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 7; nr. guri magazii: 7
– echipat la pupa cu o macara de 5t SWL