Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BUZIAS, stop cadru din filmul “Buna seara, Irina!”, 1980

Mineralierul BUZIAS (1978-1999)

A fost construit la Santierul Naval Constanta (nr. de santier 383), fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii august 1978.
In 1980 a aparut in cateva secvente din filmul “Buna seara, Irina!”. In acel film “juca rolul” mineralierului RESITA, insa, in cateva cadre din comanda se poate observa indicativul radio YQDW ce apartinea mineralierului BUZIAS, iar in alt cadru, scurt ce-i drept, tras deasupra comenzii, se poate vedea numele adevarat al navei, inscris pe acele placute situate deasupra comenzii.
In decursul anilor ’80, pe langa voiajele internationale, a efectuat si cateva alimbari, de la Constanta la Galati. A fost o idee absurda de a aduce acesti mastodonti pe Dunarea Maritima: pentru a putea intra pe Dunare, aceste mineraliere erau descarcate la Constanta, mai mult de jumatate din capacitatea de incarcare, apoi plecau spre Portul Mineralier Galati.
In iunie 1990 a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
Incepand cu data de 1.03.1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) Cosena srl Constanta. Durata initiala a contractului era de 4 ani, acesta urmand a fi prelungit ulterior.
A continuat sa navigheze cu acelasi nume si sub pavilion romanesc.
La data de 19.05.1997, in timp ce efectua un voiaj catre Szczecin/Polonia, a esuat in apropiere de insula daneza Langeland din cauza unei defectiuni aparute la motorul principal. A fost dezesuat la data de 5.06.1997, dupa ce s-a apelat la o companie specializata in salvari de nave, care a trimis o macara plutitoare cu care s-a descarcat mare parte din incarcatura de pe BUZIAS in alta nava.
Ulterior mineralierul BUZIAS si-a continuat voiajul pana la Szczecin. A fost apoi reparat, reluandu-si voiajele.
In 1998 a fost emisa HG 362, privind „Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998”; aceasta strategie a insemnat, de fapt, “privatizarea” prin vanzarea navelor.
Astfel, la data de 22.12.1998, Adunarea Generala a Actionarilor CNM Petromin a aprobat vanzarea directa a mai multor nave, cu plata integrala, catre partenerii romani la care acestea erau inchiriate.
Mineralierul BUZIAS a fost vandut Cosena srl Constanta pentru 553.018 USD.
A mai navigat putin, pana in august 1999, cand a fost vandut la fier vechi, pentru 1,5 milioane USD.
A efectuat un ultim voiaj cu destinatia Zhangiang/China, unde a ajuns la data de 31.12.1999, finnd ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BUZIAS, 5.06.1996 – foto: John Sins

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 219,74 m, latime: 32,20 m, pescaj: 12,40 m
– IMO: 7806817
– Call sign: YQDW
– 54.615 tdw/ 32.100 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90, fabricat la Sumitomo H.I. Japonia, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 16.3 Nd
– bunker combustibil: 3.629 tone
– 3 diesel generatoare a cate 504 KW, 400 V, 50 HZ CA
– nr. magazii: 7; nr. guri magazii: 10
– nu avea acele doua bigi in pupa, ci o pasarela sustinuta de un schelet metalic; doar BUZIAS, BEIUS, BLAJ, BREAZA si CALLATIS, din seria de 55.000 tdw, au avut acea pasarela in locul bigilor.