Impingatorul SIDEX 2, croindu-si drum prin Dunarea inghetata la Galati, 17.02.2012 – galerie foto: Cristian Gregoretti 

Impingatorul SIDEX 2

Constructia acestui tip de impingator a avut la baza un proiect folosit la constructia unor impingatoare asemanatoare, in prima parte a anilor ’80, in Germania.
Urma sa fie un impingator de conceptie mai noua, mai moderna, dotat cu echipamente si motoare mult mai performante decat ceea ce se construia la inceputul anilor ’90 in Romania.
A fost ultimul tip de impingator construit la Santierul Naval Oltenita.
In 1991 Petromin Constanta a incheiat un contract cu Santierul Naval Oltenita pentru constructia a doua impingatoare din aceasta clasa: MERCUR si PLUTON.
Se pare, insa, ca Petromin optase, initial, pentru constructia a trei astfel de impingatoare, insa renuntase apoi la una dintre comenzi.
Corpul impingatorului era deja construit, numele pe care ar fi trebuit sa-l poarte fiind NEPTUN.
Santierul a cautat alti cumparatori pentru impingator.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SIDEX 2 la intrarea in portul Docuri, Galati, 12.04.2012 – foto: Paul Ionescu

Acel corp de impingator a fost achizitionat in 1995 de catre Combinatul Siderurgic Sidex SA Galati, care dorea sa-si formeze o flota proprie cu care sa transporte materia prima destinata combinatului.
Constructia sa a fost finalizata in 1998, cand impingatorul a fost livrat Combinatul Siderurgic Sidex SA Galati. Numele cu care a plecat din santier a fost SIDEX 2, corpul sau fiind vopsit in negru cu albastru deschis la partea superioara, iar suprastructura in alb.
Cum Combinatul Siderurgic Sidex nu avea experienta cu managementul unei flote, operarea sa a fost cedata Navrom Galati, asa cum se intamplase si cu celalalt impingator achizionat de Sidex – SIDEX 1 (ex ISACCEA 3).
A fost folosit si pe sectoarele internationale ale Dunarii pana in 2010, cand s-a defectat sistemul care asigura escamotarea comenzii. Dupa 2010 a fost folosit pe rutele interne, in principal Galati – Constanta si Galati – Tulcea.
In cursul anului 2014 i-a fost vopsit corpul, in totalitate, in albastru deschis, suprastructura ramanand alba.
In 2017 a fost andocat la Navrom Shipyard Galati, cu aceasta ocazie fiindu-i reparat si sistemul care asigura escamotarea comenzii.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SIDEX 2 la Galati, 8.08.2014 – foto: Paul Ionescu

Soarta i-a fost pacetluita in cursul zilei de 13.11.2019: in timp ce se deplasa cu un convoi de 6 barje incarcate cu bauxita, de la Constanta, cu destinatia Tulcea, la bordul impingatorului a izbucnit un incendiu, in momentul in care acesta se afla in dreptul localitatii Gropeni din judetul Braila (in jurul orei 11:50 AM).
Incendiul a izbucnit in sala masini si s-a propagat rapid, afectand toata suprastructura. In ajutorul impingatorului a venit vedeta blindata 178 – SMARDAN, care se intorcea de la exercitiul “Danube Protector”. Aceasta i-a preluat pe cei 8 membri ai echipajului, incercand cu ajutorul pompelor de la bord sa limiteze incendiul care se manifesta pe impingator.
Ulterior, la fata locului a intervenit si remorcherul LAINICI, apartinand Santierului Naval VARD Braila, precum si impingatorul ROVINARI 27 de la Navrom Galati.
Incendiul a fost lichidat, insa pagubele produse impingatorului au fost semnificative: compartiment masini – 90% ars, comanda navigatie – 100% arsa, bucatarie – 90% arsa, alte compartimente interioare – 90 % arse.
Sursa probabila a incendiului pare sa fi fost un contactor defect din sala masini.
A fost adus initial in portul Galati, fiind mutat, apoi, in parcul rece de la Chiciu Mic.

Impingatorul SIDEX 2 la Galati, 31.01.2015, repectiv 3.02.2015 – galerie foto: Paul Ionescu

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SIDEX 2 in portul Galati, 28.02.2017 – foto: Paul Ionescu

Litigiile financiare dintre Liberty Steel Galati (fostul Sidex Galati) si Navrom Galati, cu privire la o eventuala refacere a impingatorului, fac incerta soarta sa.
In iulie 2022, cu ocazia unei minicroaziere catre santierul noului pod peste Dunare, am revazut impingatorul SIDEX 2 stationat in parcul rece de la Chiciu Mic, chiar langa celalalt impingator ce apartine Combinatului: SIDEX 1.
Avea table sudate in locul geamurilor distruse in incendiu.
Ramane de vazut ce ii va rezeva viitorul.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SIDEX 2 in reparatii la Navrom Shipyard Galati, 2017 – foto: Alexandru DN

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SIDEX 2 la Galati, 19.06.2019 – foto: Cristian Gregoretti 

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 32,03 m, latime: 11,40 m, pescaj maxim: 1,90 m
– deplasament: 456 t
– ENI: 46000360
– MMSI: 264162088
– Call sign: YP2088
– propulsia era asigurata de doua motoare Deutz, model 6M 628, a cate 1.612 CP fiecare
– transmisie: reductore/inversore
– doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– bow thruster: Scania, 475 CP
– echipat cu doua diesel-generatoare
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova

– info nava: Cristian Gregoretti, Alexandru DN

SIDEX 2, fotografii din timpul incendiului, 13.11.2019 – galerie foto: Fortele Navale Romane 

SIDEX 2 – incendiu, 13.11.2019 – sursa: youtube / Constanta 100%

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SIDEX 2 in parcul rece de la Chiciu mic, 22.10.2023 – foto: Cristian Gregoretti

Actualizări pagină :

– 24.04.2024 – Cristian Gregoretti  – introdus foto din parcul rece, 2023

– 1.05.2023 – Cristian Gregoretti  – Pagină creată

Contributors