Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul BUREBISTA la Galati, 19.08.2009 – foto: Cristian Gregoretti

Impingatorul BUREBISTA

A fost construit in 1996 la Santierul Naval Braila, numar de santier 1375, pentru Electrocentrale Braila.
A fost ultimul impingator de acest tip construit in Romania.
Ultimele doua impingatoare de acest tip, construite la Braila (TRAIAN si BUREBISTA), semanau foarte mult cu seria originala, construita tot la Braila, la inceputul anilor ’70 (daca este sa amintim unul dintre impingatoarele acelei serii – COMARNIC)
A fost folosit foarte putin de catre Electrocentrale Braila, fiind mai mult inchiriat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatoarele BUREBISTA si MERCUR 203 (ex GIURGIU 17) la Galati, 8.12.2009 – foto: Cristian Gregoretti

In perioada 2011-2012, impingatorul BUREBISTA a fost inchiriat la Navrom Galati, care la acea vreme mai avea inchiriate inca doua impingatoare de la alte companii: NERO, respectiv PLUTON.
In cursul anului 2013, Navrom Galati avea sa cumpere impingatoarele NERO (actual MERCUR 308), respectiv PLUTON (actual MERCUR 309), insa nu a cumparat si impingatorul BUREBISTA. Probabil, performantele acestuia erau sub cele ale celor doua impingatoare achizitionate.
Impingatorul BUREBISTA a fost vandut in cursul anului 2013 Intership Ltd Ruse, Bulgaria. Numele i-a fost schimbat in SPARTAK. Noul pavilion arborat a fost cel bulgaresc.
In a doua jumatate a anului 2015, impingatorul a fost modernizat la Ruse. Vechile motoare si diesel generatoarele au fost inlocuite cu unele noi, furnizate de catre SC WaterMota srl Romania. Corpul impingatorului a fost vopsit in verde, iar suprastructura in alb.
Acesta a redevenit functional in prima parte a anului 2016.
Este activ si in prezent, fiind folosit pe toate sectoarele Dunarii.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul SPARTAK (ex BUREBISTA) la Galati, 20.06.2022 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 34,37 m, latime: 10,10 m, pescaj maxim: 1,7 m
– deplasament maxim: 389 t
– ENI: 46000027
– propulsia originala era asigurata de 2 motoare SKL, ce dezvoltau cate 900 CP fiecare (multumim pentru informatie domnului Cocoana Aurel, fost sef mecanic pe BUREBISTA si TRAIAN)
– cele 2 motoare au fost inlocuite cu ocazia modernizarii din 2015, cu doua motoare noi Mitsubishi, model S12A2-(Z3)MPTAW-3 a cate 952 CP fiecare
– transmisie: reductoare-inversoare / inlocuite cu ocazia modernizarii din 2015
– 2 elice cu pas fix, fabricate din otel.
– bunker motorina: 93 mc
– dotat cu 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate 2 pe fiecare elice
– echipat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 70 KVA, 380 V, 50 Hz CA (SKL) si 1 x 35 KVA, 380 v, 50 Hz CA (Perkins) / acestea au fost inlocuite, in 2015, cu 3 diesel generatoare: doua a cate 80 KVA, 400 V, 50 Hz fiecare , respectiv unul de 50 KVA, 400 V, 50 Hz
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova, actionate manual, fabricate la IMN Galati.

Impingatorul BUREBISTA pe Dunare, la km 470, 15.08.2011 – youtube / cargokill