Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

VULTUR 2 in ecluza Freudenau/Austria, august 1996 – foto: https://www.binnenschifferforum.de / danubenews

Impingatorul VULTUR 2 / ALDEBARAN

Acest tip de impingator nu ar fi trebuit sa se regaseasca in flota noastra.
Proiectul a fost elaborat catre sfarsitul anilor ’80: pe baza acestuia urmau sa fie construite, la Oltenita, 6 astfel de impingatoare, toate pentru Cehoslovacia. Motoarele care urmau sa echipeze aceste nave erau Skoda, de provenienta cehoslovaca.
Primul impingator din serie – TATRY – a fost livrat in 1990, apoi au urmat inca doua impingatoare de acest tip – KARPATY si ZOBOR – in 1992.
A urmat apoi divizarea Cehoslovaciei in Cehia si Slovacia, cele 3 impingatoare ajungand in flota SPaP Bratislava. Se pare insa ca cele 3 nave nu s-au ridicat la asteptarile slovacilor, acestia renuntand la ultimele 3 nave din serie, care se aflau in diverse stadii de constructie la Oltenita.
Cele 3 impingatoare aveau sa fie in cele din urma finalizate, fiind vandute in Romania.
Impingatorul VULTUR 2 a fost finalizat la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin in 1996, fiind vandut EGO Impex ltd Calarasi. Avea ca port de inregistrare Calarasi-ul.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

ALDEBARAN (ex VULTUR 2) la Galati, 29.12.2005 – foto: Cristian Gregoretti

A efectuat cateva voiaje pe toate sectoarele Dunarii, ajungand pana in Austria.
Ulterior a fost vandut SC Minmetal SA Constanta. Numele i-a fost schimbat in ALDEBARAN, pavilionul arborat ramanand cel romanesc, fiind inregistrat la Giurgiu.
In cursul anului 2005 a fost vandut SC Hercules SA Braila, unde ajunsese si nava sora, VULTUR 1.
A continuat sa fie folosit doar pe sectoarele romanesti ale Dunarii.
Desi se dorea modernizarea acestuia, dupa acelasi proiect care a stat la baza modernizarii navei sora, VULTUR 1, acest lucru nu s-a mai intamplat. Criza economica din perioada 2008-2009 a oprit orice investitii legate de modernizarea impingatorului.
In toamna anului 2009 l-am vazut ancorat, alaturi de impingatorul TELEORMAN, care apartinea si el SC Hercules SA Braila, la intrarea pe Canalul Macin, pe malul opus celui unde se afla parcul rece al Danubtrans Smardan.
In 2012 a fost mutat in bazinul Hercules Braila, pentru ca, mai apoi, sa fie mutat in amonte , aproape de debarcaderul de unde pleaca bacurile catre Insula Mare a Brailei.
Odata cu trecerea anilor, Hercules Braila a vandut majoritatea impingatoarelor mari, singurul astfel de impingator functional ramas in patrimoniul sau fiind VULTUR 1. Greu de crezut ca ALDEBARAN va mai fi modernizat vreodata…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

ALDEBARAN (ex VULTUR 2) & ROSIORI & SABARELU la Braila, ianuarie 2015 – foto: https://www.binnenschifferforum.de / Reinier D

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 46,81 m, latime: 14.03 m, pescaj maxim: 2,20 m
– deplasament maxim: 735 t
– propulsia era asigurata de 2 motoare tip SKODA 6-27.5 B8L, a cate 1.360 CP fiecare
– Transmisie: reductor-inversor
– 2 elice pas fix, fabricate din otel
– bunker combustibil: 203 t
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova
– dotat cu 3 diesel-generatoare a cate 79 KW, 400 V, 50 Hz CA
– nave surori: VULTUR 1 (ex TELGART), OLTENITA 504