Cargoul STAMATINA P (ex TURCENI) – foto: Louis Bosschaart
Cargoul TURCENI (1995-2012)
A fost o nava care ar fi trebuit sa navige sub pavilion romanesc…
Constructia sa (numarul 810) a inceput la Santierul Naval Galati in 1988. A fost lansat la apa in 1989 cu numele TURCENI.
Insa, dupa 1991, nici Navrom si nici Romline nu au mai dorit sa preia nava in patrimoniul propriu.
Santierul Naval Galati a reusit gasirea unui cumparator abia in 1995. Cargoul a fost finalizat si vandut Hydra Maritime Co Ltd Malta.
Numele i-a fost schimbat in STAMATINA P, pavilionul arborat fiind cel maltez.
Pe 9 aprilie 2001, in timp ce efectua un voiaj catre Porto de Leixoes, Portugalia, incarcat cu cherestea, o defectiune a motorului principal a lasat cargoul fara propulsie la 100 de mile marine de Madeira. S-a apelat la o firma de salvare, Tsavliris Salvage, care a trimis un remorcher din Ponta Delgada, acesta urmand sa tracteze cargoul pana la destinatie.
A fost doar una dintre probleme care aveau sa apara de-a lungul anilor la motorul principal.
In martie 2005 a fost vandut Bonnie Shipping SA pentru 9,4 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in BONNIE, pavilionul arborat fiind cel al Hong Kong.
In august 2007 avea sa fie vandut Vinashin Petroleum Investment & Transport. Noul nume a devenit VINASHIN METAL, iar pavilionul arborat, cel vietnamez.
In continuare am sa redau un comentariu al unui marinar (preluat de pe shipspotting.com) care lucrase pe acest cargou cand purta numele BONNIE, si care descrie starea in care acesta se afla:
kevin wang on Nov 16, 2007 06:21 (11 years ago):
“i operated this vessel for almost one year while she was under the name “Bonnie”.
she is a terrible ship and i really cannot understand why purchased this vessel. actually this vessel has been laid up for quite a long time before being sold to us. problem with almost everything.in particular, the engine. she has a big stomach and consume much bunker. i illustate her performance with below voyage abstract:
loading at xingang,china
then shift to anchorage for repairing 7 days
then repairing at singapore for 40 days
then repairing at sri lanka for 50 days
then repairing at durban for 15 days
finally she arrived at angola after 5 month ….”
In octombrie 2008, dupa doar un an de exploatare, vietnamezii l-au vandut unor sud-coreeni pentru…. 15 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in cateva randuri, pavilionul arborat fiind cel sud-coreean:
– SUNAI (11.2008-10.2010)
– BF CHALLENGER (10.2010-11.2010)
– BLUE STAR (11.2010-05.2012)
In mai 2012 a fost vandut la fier vechi. A ajuns la Sachana/India pe 7 mai 2012, fiind ulterior dezmembrat.
Ca si in cazul altor cargouri din aceeasi serie, probleme legate in special de fiabilitatea motorului principal au facut ca durata sa de viata sa fie de sub 20 de ani.
Cargoul STAMATINA P (ex TURCENI) – foto: Henk Kowenhoven
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,69 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 9037018
– 16.123 tdw/ 12.251 Gt
– propulsia: un motor K8SZ52/105CLE, licenta MAN, fabricat la ICM Resita ce dezvolta 8.200 CP
– viteza maxima: 15,5 Nd
– bunker: 1.611 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 504 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii, 6 cranice a cate 12t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 426 de containere
Ultimele Comentarii