Cargoul TAZLAU in constructie la Santierul Naval Oltenita, 1982 – foto: Oltenita de alta data
Cargoul TAZLAU / DORIA (1982-2023)
A fost construit la Santierul Naval Oltenita, numar de santier 506, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii aprilie 1982.
A fost ultimul cargou de acest tip construit pentru flota noastra maritima comerciala.
A ramas la Navrom si dupa 1990, an in care a fost impartita Navrom in cele 3 companii: Petromin, Romline si Navrom.
Incepand cu luna noiembrie 1991 a fost inchiriat grecilor de la Balkanmar, impreuna cu alte 5 cargouri. Numele i-a fost schimbat in GEMINI I, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Din ianuarie 1996 a revenit la Navrom, numele i-a fost schimbat din nou in TAZLAU, iar pavilionul schimbat cu cel romanesc.
Cargoul HEAVEN I (ex TAZLAU) la Pireu/Grecia, 2.07.2007 – foto: www.shipspotting.com / Aleksi Lindstrom
Incepand cu 15.03.1997, a fost inchiriat SC Donau Sea Link SA constanta. Numele i-a fost schimbat in DORIA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc. La aceeasi “companie privata de shipping” aveau sa mai fie inchiriate alte 3 cargouri din aceeasi clasa.
Asa cum s-a intamplat si cu alte asemenea “companii private”, si Donau Sea Link a luat un credit de la Bancorex, pretextul fiind acelasi: repararea/retehnologizarea navelor.
Cargoul DORIA a fost sechestrat, in portul Constanta, incepand cu data de 24.01.1998, impreuna cu cargoul MICHELE (ex TISMANA) in urma plangerii formulate de catre o companie privata de shipping, ca urmare a prejudiciului de aproximativ 1 milion USD pe care l-a suferit in urma arestarii si vanzarii unei nave pe care o avea inchiriata, in contul datoriilor Navrom.
Ulterior, cargoul a intrat in reparatii la Constanta. Iar in aprilie 1999 se afla…tot acolo, in reparatii.
Trebuie mentionat faptul ca in urma SC Donau Sea Link a ramas si pana in ziua de azi o “gaura” la Bancorex de 1,3 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf .
Bani care nu au mai fost si nu vor mai fi recuperati niciodata…Cei doi asociati care detineau SC Donau Sea LInk – Sorin Groza si Ioan Toanchina (fost membru PDL Constanta), au continuat apoi sa prospere ca oameni de afaceri…
Aflata in insolventa, Navrom a trecut la vanzarea navelor. Astfel, cargoul DORIA a fost vandut Epsilon Shipmanagement din Cipru la inceputul anului 2000. Din februarie 2000 i-a fost schimbat numele in NEW VENTURE I, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Cargoul THE LORD (ex TAZLAU) tranzitand Bosforul, 10.06.2008 – foto: Henk Kouwenhoven
Incepand cu februarie 2000, cargoul a trecut pe la diverse “companii” din Malta sau Cipru, numele fiindu-i schimbat destul de des (la fel ca si pavilioanele arborate):
– NEW VENTURE I (02.2000 – 09.2000), pavilion maltez
– EPSILON MARIA (09.2000 – 06.2002), pavilionul cipriot
– HEAVEN (06.2002 – 08.2002), pavilion cipriot
– HEAVEN I (08.2002 – 01.2008) pavilion Honduras, apoi Georgia
– THE LORD (01.2008 – 08.2008)
– SAMI I (08.2008 – 10.2008)
– MINERVA IVANNA (10.2008 – 10.2011)
– ELNATHAN (10.2011-2023)
Din 2010, pe cand se numea MINERVA IVANNA, a fost ancorat, in apropiere de port Cristobal (Colon), in Panama. Numele i-a fost schimbat tot acolo, in octombrie 2011, in ELNATHAN, corpul fiindu-i vopsit in gri. Nu a mai fost miscat din zona, iar odata cu trecerea timpului a devenit o epava.
In a doua jumatate a anului 2023 era deja partial dezmembrat, in aceeasi locatie…
Cargoul MINERVA IVANNA (ex TAZLAU) ancorat la Cristobal/Panama, 6.09.2010 – foto: www.shipspotting.com / Captain Ted
Cargoul ELNATHAN (ex TAZLAU) abandonat la Cristobal/Panama, 25.10.2016 – foto: www.shipspotting.com / Captain Peter
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 88,70 m, latime: 12,82 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 7906605
– Call sign: YQKL
– 2.522 tdw/ 1.969 Gt
– propulsat de un motor licenta Sulzer, model 8TAD36, fabricat la Zaklady Urzadzen Technicznych “Zgoda” S.A. – Swietochlowice, ce dezvolta 2.080 CP.
– viteza maxima: 12,7 Nd
– bunker: 171 tone
– echipat cu 3 diesel generatoare a cate 128 KW, 400 V, 50 Hz CA fiecare
– 3 magazii, 3 bigi a cate 5 t SWL, actionate de cate 2 vinciuri fiecare
– putea lua la bord pana la 57 de containere, iar pe punte putea incarca pana la 200 tone de cherestea
Ultimele ramasite ale cargoului ELNATHAN (ex TAZLAU) la Cristobal/Panama, 24.11.2023 – foto: Richard McCall
Ultimele Comentarii