Cargoul ADATRANS (ex ROZNOV) la Galati, 8.11.2019 – foto: Paul Ionescu
Cargoul ROZNOV (2001-)
Constructia sa a inceput in 1990 la Santierul Naval Galati, numar de santier 861. A fost lansat la apa in cursul anului 1994.
Si a ramas asa, neterminat….
Nici aceasta nava nu a mai apucat sa navigheze sub pavilion romanesc, pentru ca nici Navrom si nici Romline nu au mai dorit sa plateasca pentru finalizarea sa.
Santierul Naval Galati a reusit sa gaseasca un cumparator abia in 2000 – Furtrans Denizcilik din Turcia. Din cargou era construit doar corpul si suprastructura, acesta fiind tras undeva in aval, la capatul Santierului Naval Galati, alaturi de alte trei corpuri de nava din aceeasi clasa, si ele neterminate.
Corpul de nava a fost remorcat in cursul anului 2000 cu destinatia Torgem Shipyard, Turcia.
Tot aceeasi compania a preluat si celelalte 3 corpuri de nava identice de la Galati: ROSIORI, RUCAR si RUNCU.
Cargoul a fost finalizat in iulie 2001. Turcii au pastrat doar corpul navei, suprastructura a fost taiata, fiind construita una noua, pupa a fost si ea reconstruita.
Numele pe care la primit in iulie 2001 a fost SEALIGHT, pavilionul arborat fiind cel maltez.
De-a lungul timpului a trecut pe la diverse companii, majoritatea turcesti, si a purtat urmatoarele nume:
– SEALIGHT (07.2001 – 01.2005)
– LEOPARD (01.2005 – 09.2013)
– ADATRANS (09.2013 – 04.2018)
– BEATA (04.2018 – prezent)
La data de 18.01.2021 a fost surprins de o furtuna puternica in Marea Mediterana, in timp ce efectua un voiaj intre Grecia si Egipt, ramanand fara propulsie. A fost solicitata asistenta unui salvator de la Five Ocean Salvage; remorcherul FAIRPLAY 31 a fost trimis din Grecia, acesta remorcand apoi cargoul BEATA pana in Cipru, unde a ajuns la data de 22.01.2021. Cargoul a intrat aici in reparatii, reluandu-si apoi voiajele.
La data de 26.10.2021, in timp ce efectua un voiaj intre Iskenderun/Turcia si Constanta, cargoul BEATA a ramas iarasi fara propulsie, fiind in pericol de esuare pe coasta de sud a Turciei. S-a cerut asistenta din partea aceleiasi companii, Five Ocean Salvage, care a trimis remorcherul ANDROMEDA de la Limassol si CHRISTOS 36 din Rhodos. Cargoul a fost remorcat pana in Creta, unde a ajuns la data de 30.10.2021, intrand in reparatii.
La data de 20.12.2022, in timp ce se afla in dreptul portului turcesc Sinop, din Marea Neagra, la bordul cargoului a izbucnit un incendiu. Acesta s-a extins la toata suprastructura. Din pacate, acest incident s-a soldat cu decesul capitanului (nationalitate egipteana). Ceilalti 16 membri ai echipajului au fost salvati cu ajutorul unui elicopter al pazei de coasta turcesti si a unor ambarcatiuni pescaresti. Un remorcher turcesc a intervenit apoi pentru lichidarea incendiului.
Suprastructura cargoului a fost complet distrusa in incendiu.
In prezent soarta sa ramane incerta.
Cargoul BEATA (ex ROZNOV) in mars amonte pe canal Sulina, Mm33, 1.10.2019 – foto: Sever Condrat
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,76 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8 m
– IMO: 9037276
– 9.187 tdw/ 6.167 Gt
– propulsia: un motor licenta MAK, model 8M32 2SA, fabricat la MaK Motoren GmbH & Co. KG / Kiel, ce dezvolta 5.217 CP
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker combustibil: 566 metri cubi
– 3 diesel generatoare: 2 x 450 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 100 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 3 macarale a cate 25 t SWL fiecare
– capacitate containere: 200 teu
Cargoul BEATA (ex ROZNOV) in timpul operatiunii de lichidare a incendiului, 21.12.2022 – foto: Turkish Directorate-General of Maritime Affairs
Actualizări pagină :
– 27.05.2024 – Cristian Gregoretti – actualizat informatiile cargoului si adaugat fotografia din timpul operatiunii de lichidare a incendiului
– 30.10.2019 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii