Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul PITESTI – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata 

Cargoul PITESTI (1963-1990)

A fost construit la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin, numar de santier 3646, fiind livrat Navrom Constanta in octombrie 1963.
A deservit asa numita linia NAVROM LEVANT LINE. Alaturi de navele surori ARAD, ROMAN (devenit ulterior NEGURENI) si BUZAU, transportau marfuri de “bacanie” cum ar fi: soda de rufe, damigene , sticle de lampa, parafina, cuie in ladite, obiecte sanitare, incaltaminte, etc.
Aceste marfuri aveau ca destinatie porturile Famagusta, Lattakia, Beirut, Alexandria. La intoarcere incarcau fie bumbac de la Mersin(Turcia), minereu din insula Milos, portocale in ladite de la Famagusta, bere “Stella” in lazi de carton din Alexandria sau iarba de mare din Port Said.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in decembrie 1985, cand a suferit o avarie la corp in urma unei lovituri primite in portul Kymasi/Grecia. A fost adus la remorca, de catre cargoul BEGA, pana la Galati.  Aici ar fi trebuit sa intre in reparatii la Santierul Naval, insa acest lucru nu s-a mai intamplat, cargoul PITESTI remanand ancorat in rada portului Galati.
In februarie 1990, Navrom a hotarat vanzarea a 24 de nave care nu mai corespundeau din punct de vedere tehnic; la 30.03.1990 a fost semnata o conventie cu ICE CONTRANSIMEX din Bucuresti, care urma sa se ocupe de vanzarea navelor, recomandarea fiind ca 11 dintre ele sa fie vandute in bloc la fier vechi.
Printre cele 11 nave (care ulterior au devenit 13) s-a regasit si cargoul PITESTI.
Castigatorul licitatiei organizate in 12.04.1990 a fost desemnat OG Gemi Sokum SA din Aliaga/Turcia. Pretul oferit pentru tona de fier vechi a fost cuprins intre 90-108 USD.
Cele 13 nave au fost vandute turcilor pentru aproximativ 2,7 milioane USD.
Cargoul PITESTI a fost remorcat de la Galati, impreuna cu un alt cargou vandut la fier vechi – SUCEAVA (care se afla scos din exploatare la Braila), cu destinatia Aliaga, catre sfarsitul anului 1990.
Au ajuns la Aliaga pe 23.12.1990, au fost scoase pe uscat unul langa celalalt, fiind ulterior dezmembrate.

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 68,71 m, latime: 10,06 m, pescaj: 3,90 m
– IMO: 6414899
– Call sign: YQBD
– 1.048 tdw/ 1.047 Gt
– propulsia era asigurata de un motor Sulzer, model K8Z52/105, ce dezvolta 1.200 CP.
– viteza maxima: 11 Nd
– 2 diesel-generatoare SKL a cate 86 KW, 220 V 50 Hz CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 2t SWL fiecare