Cargoul AIUD in 1990 – foto: Louis Bosschaart
Cargoul multifunctional AIUD (1988-2012)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 785, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1988.
Constructia acestui tip de cargou s-a dorit a fi un “upgrade” al seriei ROVINE: s-a folosit acelasi corp de nava, insa au fost inlocuite cele doua motoare principale semirapide 6L52/55A, cuplate la aceeasi linie axiala, cu un singur motor, insa si acela fabricat la ICM Resita, care a generat la fel de multe probleme ca si vechea motorizare.
De asemenea s-au inlocuit cele 4 bigi cu 6 cranice, fabricate in RDG, ce puteau lucra in tandem.
Probleme legate de fiabilitatea motorului principal au facut ca durata de viata a navelor acestei serii sa fie una destul de scurta, sub 20 de ani.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Cargoul AIUD arestat la Marghera/Venetia, 1998 – foto: John Sins
Pe 12.03.1994 a fost arestat la Shanghai din cauza deficientelor de la bord. A fost eliberat abia pe 6 noiembrie 1994.
In cursul anului 1995 Navrom a inchiriat cargourile AIUD si AVRIG catre Socib Maritime (un mix romano – grecesc condus de un individ grec, Christodoulidis, care avea deja antecedente penale in Grecia pentru frauda si inselaciune); la scurta vreme, Serban Mihailescu, pe atunci secretar de stat, seful Directiei Transporturi Navale din Ministerul Transporturilor (ulterior deputat si senator PSD in Parlamentul Romaniei, cunoscut si ca “Micky Spaga”) s-a implicat direct in relatiile contractuale ale firmei lui Christodoulidis, aproband infiintarea unei sucursale Socib in Grecia, care, de fapt a operat navele dupa bunul plac.
Ceea ce a urmat e povestea “clasica” a navelor romanesti inchiriate unor “firme de apartament” sau unor indivizi dubiosi: exploatarea salbatica a navelor, fara a asigura reparatiile si piesele de schimb necesare, acumularea treptata a datoriilor, echipaje neplatite tinute cu lunile la bordul navelor…
Pentru AIUD avea sa urmeze un periplu prin porturi din Africa sau Asia, arestari in diverse porturi, care aveau sa culmineze cu arestarea cargoului la Marghera/Venetia pe 7.04.1997.
Toate apelurile echipajului catre Socib si Navrom au ramas fara nici un rezultat. Echipajul a fost nevoit sa traiasca la limita subzistentei, in cele mai mizere conditii (nava ramasese si fara combustibil).
Un raport din septembrie 1997 afisa ca necesara suma de aproximativ 200.000 USD pentru acoperirea datoriilor, aprovizionarea navei si plata echipajului!
Cargourile au fost retrase din contractul cu Socib in cursul anului 1997. Insa Navrom nu dispunea de fondurile necesare eliberarii acestora din arest.
In urma Socib Maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,8 milioane USD: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata, pentru ca asta este Romania…
Cargoul AIUD arestat la Marghera/Venetia, mai 2002 – foto: Steffen Wiedner ( http://www.cargo-vessels-international.at/ )
Cargoul AIUD a fost vandut in cele din urma Serena Holdings din Panama in octombrie 1999, numele fiindu-i schimbat in AIUD I (in acte), iar pavilionul cu cel panamez, insa a ramas nemiscat, in aceeasi locatie.
A continuat sa se degradeze cu fiecare an.
Spre deosebire de nava sora – AVRIG – care a ajuns in cele din urma la fier vechi, cargoul AIUD a avut noroc. In februarie 2003 a fost executat silit de catre autoritatile din Venetia: a fost adjudecat de catre Cement Trading din Panama. Dupa aproape 6 ani de arest, ajuns o epava, a fost insa complet reparat, ajungand sa arate ca o nava noua.
La iesirea din santier a revenit la numele original – AIUD – pavilionul arborat ramanand cel panamez. Operarea cargoului a revenit Pan Nautic din Elvetia.
In iulie 2006 a fost vandut C Shell Navigation SA Panama, numele fiindu-i schimbat in CAPTAIN SPANOS, pavilionul arborat ramanand cel panamez.
Dupa aproape 1 an, in decembrie 2007 a fost vandut New Shg. Vision SAL, Panama. A revenit la numele original, pavilionul arborat ramanand cel panamez.
A navigat pana in 2009 cand a fost arestat la Jebel Ali. A ramas acolo pana in august 2012 cand a fost vandut la fier vechi.
A ajuns la Alang/India pe 28.08.2012, iar pe 1.09.2012 a fost scos pe uscat, fiind ulterior dezmembrat.
A sfarsit cu numele original – AIUD…
Cargoul AIUD , Gibraltar, 10.12.2006 – foto: www.shipspotting.com / Daniel Ferro
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,54 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 8601795
– Call sign: YQRP
– 14.955 tdw/ 12.215 Gt
– propulsia: un motor K8SZ52/105CLE, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 8.200 CP
– viteza maxima: 15,5 Nd
– bunker: 1.611 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 504 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– 6 cranice fabricate in RDG a cate 12t SWL fiecare, care aveau posibilitatea de a lucra in tandem , cu o sarcina de pana la 25t SWL
– putea lua la bord pana la 426 de containere
Cargoul AIUD in cimitirul de nave de la ALANG/India, asteptandu-si sfarsitul, 8.09.2012 – foto: www.shipspotting.com / SOHAM
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii