Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul AL HAMD (ex GIURGENI) in 2001 – © Jukka Huotari

Cargoul GIURGENI (1982-2001)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 706, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1982.
Ca si celelalte cargouri din aceasta serie, construite la Galati dupa 1979, a fost dotat cu acelasi motor, licenta MAN, produs la Resita, de o calitate execrabila.
Multe dintre navele acestei serii, s-o numim seria “G”, au stat ani de zile prin parcurile reci, fiind reparate abia dupa 1990 sau niciodata; as aminti aici GRUIA, GRIVITA, GORUN, GOVORA, iar exemplele cred ca ar putea continua.
Pe GIURGENI mi-l amintesc la plecarea de la Galati, in voiajul inaugural, dupa care nu l-am mai vazut, desi cargourile de acest tip reveneau destul de des la Galati si Braila.
Probabil ca si acest cargou a navigat destul de putin inainte de 1990, de altfel nici nu exista fotografii cu el purtand numele original.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu data de 26.09.1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) High Sea Services srl Constanta, impreuna cu alte 7 cargouri (5 din aceeasi clasa, plus SALAJ si NASAUD). A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Contractul de inchiriere era semnat pe 7 ani, dar…. Ceea ce a urmat este “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor asa numite “companii private de shipping”: imprumut luat de la Bancorex, pentru “reparatii/retehnologizari nave”, intarzieri la plata echipajului, aprovizionarea cu intarziere a navelor cu cele necesare, taxe portuare neplatite, acumulare de datorii…
Imprumutul contractat de catre High Sea Services la Bancorex a fost girat prin ipotecarea catre banca a unuia dintre cargourile inchiriate, si anume, GRUIA. Care cargou, GRUIA, nu apucase sa efectueze decat vreo cateva voiaje la viata sa, el fiind construit in 1981 si fiind trecut in conservare in portul Galati inca din prima jumatate a anilor ’80, din cauza calarii motorului principal in cursul unuia dintre primele voiaje efectuate…
La data de 12.11.1997 Navrom a retras, cu tot cu datorii, cargourile inchiriate High Sea Services, pe fondul datoriilor pe care HSS le avea la plata chiriilor navelor.
In urma High Sea Service srl a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,1 milioane USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata!
Cargoul GIURGENI se afla arestat la Kandla/India, inca din data de 19.04.1997, pe fondul datoriilor fata de echipaj, precum si a cheltuielilor portuare neachitate.
Mare parte din echipaj a fost repatriata, la bordul cargoului ramanand doar un echipaj minim de siguranta.
La data de 26.11.1998 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 849, prin care erau alocate fonduri pentru asigurarea celor necesare navelor aflate in arest; pe lista se regasea si cargoul GIURGENI.
Cargoul GIURGENI a ramas arestat la Kandla pana in septembrie 1999, cand a fost vandut, in cadrul procesului de lichidare al Navrom Constanta.
A fost cumparat pe nimic, de catre Ocean Marine Services Inc.
Numele i-a fost schimbat in AL HAMD, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St. Vincent & Grenadines.
A mai navigat pana in toamna anului 2001, cand a fost vandut la fier vechi.
A ajuns la Sachana/India la data de 10.11.2001, fiind ulterior dezmembrat.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,76 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8219360
– Call sign: YQKP
– 8.850 tdw/ 6.127 Gt
– propulsia: un motor fabricat la ICM Resita – licenta MAN, model 6L52/55A, motor ce dezvolta 6.000 CP; acesta antrena o elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 657 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 200 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 400 KW, 400 V, 50 HZ
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare