Cargoul FAGET in Germania, la inceputul anilor ’90 – foto: John Sins
Cargoul FAGET / OSCAR JUPITER (1977-2001)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 672, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1977.
A navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintatei companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
Incepand cu anul 1994, a fost inchiriat (contract de bare boat) Moldova Shipping Company din Republica Moldova, alaturi de cargoul TELEORMAN.
Intrucat moldovenii nu aveau experienta in managementul navelor maritime, au apelat la…. teapa romaneasca, numita Oscar Maritime srl Constanta, care urma sa preia managementul acestor cargouri.
Oscar Maritime srl Constanta era doar un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat, in cursul anului 1994, in OSCAR JUPITER, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime srl Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat…
Cargoul OSCAR JUPITER se afla arestat la Durban/Africa de Sud la momentul preluarii sale de catre Romline. Fusese arestat in decembrie 1996 pentru datorii (aprovizionare, agenturare si plata echipaj) ale Oscar Maritime in valoare de 1,8 milioane USD.
Pe 4.08.1997 a fost aprobata HG 397 referitoare la Programul special pentru scoaterea de sub arest a unor nave romanesti; pe lista se regasea si cargoul OSCAR JUPITER.
Dupa eliberare cargoul a fost retras si din contractul cu moldovenii de la Moldova Shipping, continuand sa fi operat de catre Romline. Nu pentru mult timp, insa…
La data de 13.01.1998, cargoul OSCAR JUPITER a fost arestat la Nantes/Franta pentru litigii de marfa: cargoul sosise cu o incarcatura de zahar, destinat rafinariei Béghin-Say din Nantes, insa destinatarul a constatat ca marfa fusese deteriorata, solicitand despagubiri in valoare de 1,6 milioane franci francezi. Romline a refuzat sa plateasca, iar cargoul a fost arestat de catre autoritatile franceze.
Echipajul cargoului, la acea data, era compus din 23 de membri (romani). Incepand cu acea data, acestia nu au mai fost platiti, iar cargoul nu a mai fost aprovizionat cu cele necesare de catre Romline. Echipajul a ajuns sa traiasca din mila publica, fiind ajutati de cateva organizatii caritabile din Franta.
La sfarsitul lunii iunie 1998, echipajul s-a adresat justitiei franceze in incercarea de recuperare a salariilor restante, solicitand vanzarea la licitatie a cargoului.
In lunile iulie si august 1998, 18 membri ai echipajului au fost repatriati in Romania, la bordul cargoului ramanand doar comandantul si alti 4 membri ai echipajului.
La inceputul anului 1999, Curtea de Apel din Nantes si-a declinat competenta de a judeca litigiul dintre marinarii romani si Romline Constanta. Aceasta sarcina a fost preluata de catre Curtea de Apel din Rennes.
In aprilie 1999, 2 dintre marinarii ramasi la bordul cargoului au intrat in greva foamei, incercand sa sensibilizeze autoritatile romane pentru plata drepturilor salariale restante.
La data de 17.06.1999, Guvernul Romaniei a emis OUG 93, pentru aprobarea finantarii repatrierii personalului navigant debarcat sau aflat la bordul unor nave maritime de transport, achitarea drepturilor restante si pentru mentinerea in siguranta a navelor aflate in conservare din patrimoniul companiilor de navigatie maritime Navrom si Romline Constanta. Pe lista se regasea si cargoul OSCAR JUPITER.
La data de 10.09.1999, Curtea de Apel din Rennes a pronuntat sentinta care obliga Romline la plata drepturilor salariale restante catre membrii echipajului cargoului OSCAR JUPITER. Tot restul echipajului a fost repatriat, la bordul cargoului fiind adusi alti 2 marinari din Romania.
Dupa inca aproximativ un an, in care datoriile au continuat sa se acumuleze (autoritatile portuare din Nantes solicitau 500.000 Franci francezi reprezentand taxe de chei), cargoul OSCAR JUPITER a fost scos la licitatie, la data de 8.09.2000.
Cargoul a fost adjudecat de catre Igen Sea Transport ltd din Insulele Man, pentru 1,4 milioane franci francezi.
La inceputul lunii noiembrie 2000, numele cargoului a fost schimbat (scurtat) in R JUPITER, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Belize. Au fost adusi din Romania 20 de marinari, care s-au apucat de reparatii la bordul cargoului. Corpul cargoului a fost vopsit in negru, iar suprastructura in alb. S-a reusit chiar si ponirea motorului principal…
La data de 17.11.2000, cargoul a fost vandut Starchild Investments Ltd. A ramas cu acelasi nume, R JUPITER, iar pavilionul i-a fost schimbat cu cel bolivian. Apoi, la data de 20.11.2000, cargoul a fost remorcat pana la Saint Nazaire unde a fost scos pe doc uscat.
Dupa cateva ultime reparatii, cargoul a fost inspectat si i s-au eliberat documentele de navigatie (certficatele navei pentru acest ultim voiaj fusesera eliberate de catre compania Isthmus), cu mentiunea ca acesta urma sa efectueze un ultim voiaj, fara incarcatura, catre un cimitir de nave (Gadani/Pakistan) in care urma a fi dezmembrat.
Cargoul a parasit Franta la data de 1.12.2000. Urma sa navigheze catre Gadani prin Marea Mediterana si Marea Rosie, iar data estimativa la care ar fi trebuit sa ajunga la Gadani era 28.12.2000.
Insa, la data de 10.12.2000, nava a ajuns la Pireu/Grecia si a ramas acolo pentru efectuarea altor reparatii. Noul proprietar avea cu totul alte intentii si anume aducerea navei la standardul de navigatie care sa-i permita reobtinerea certificatelor de navigatie pentru a o putea folosi in continuare.
La data de 23.12.2000, dupa ce autoritatile din Grecia fusesera alertate in legatura cu situatia navei, cargoul R JUPITER a parasit Pireul cu destinatia Ucraina, unde proprietarul dorea sa continue reparatiile la nava.
Compania care eliberase certificatele navei pentru ceea ce ar fi trebuit sa fie ultimul voiaj le-a anulat. Toate tarile Uniunii Europene au fost informate cu privire la situatia navei, care ar fi urmat sa fie arestata de indata ce ar fi ajuns in spatiul Uniunii Europene.
La data de 4.01.2001, a fost raportata prezenta navei in portul turcesc Tekirdag, unde incarca marfa pentru un port din Marea Rosie. Autoritatile turcesti au fost averizate despre situatia navei – o nava fantoma, de fapt.
Cargoul a fost arestat. In cele din urma a efectuat un ultim voiaj, cu destinatia Gadani/Pakistan, unde a ajuns la data de 30.01.2001. A ramas in rada pana la data de 3.03.2001, cand a fost scos pe uscat, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul OSCAR JUPITER (ex FAGET) arestat la Nantes/Franta, 17.08.1999 – foto: Yvon Perchoc
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 130.86 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7646968
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsat de un motor fabricat la Tvornica Dizel Motora “3. Maj” – Rijeka – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– bunker combustibil: 614 t
– viteza maxima: 15 Nd
– dotat cu 3 diesel-generatoare a cate 200 KW, 400 V, 50 Hz CA
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Ultimele Comentarii