Bacul GIURGENI pe malul tulcean, anii ’60 – foto: revista LIFE
Bacul GIURGENI
A fost construit in 1956 la Santierul Naval Giurgiu si a apartinut Navrom Galati.
A fost folosit initial pentru transportul auto si de pasageri intre Galati si judetul Tulcea. Pe atunci punctul de imbarcare/debarcare pe malul tulcean era undeva mai in aval de actualul debarcader din comuna I.C. Bratianu.
De asemenea, a fost folosit, alaturi de celelalte bacuri, pentru transportul pasagerilor intre portul Galati si plaja Cocuta. In aceasta ipostaza poate fi vazut intr-o secventa din filmul “Explozia”.
La inceputul anilor ’80 a fost folosit atat pentru transportul auto si de pasageri pe actuala relatie Galati (trecere bac) – 23 August/Zaclau (actual I.C. Bratianu), cat si pentru transportul pasagerilor intre portul Galati si punctul de trecere bac din comuna 23 August/Zaclau.
Pe aceasta relatie din urma, aveam sa calatoresc de foarte multe ori in copilarie, alaturi de tatal si fratele meu. Calatoriile acelea mi-au ramas in memorie: aveau ceva aparte, imi amintesc si acum mirosul acela de motorina, puntea din lemn si viteza mica cu care se deplasa acest bac.
Era, de departe, cel mai lent bac o calatorie din portul Galati si pana la Zaclau dura cu vreo 10-15 minute mai mult decat cu orice alt bac.
Bacul GIURGENI la Galati – carte postala anii ’60
Dupa 1985, odata cu aparitia noilor bacuri (TALISOARA, POIENARI SI OLTISORU) a inceput sa fie folosit din ce in ce mai putin.
Din 1990 a fost transformat in bac atelier, fiind folosit in zona Galati. Prin 1999-2000 a fost vandut Etanav Galati, locul sau la Navrom fiind luat de catre bacul POIENARI 1, transformat in bac atelier.
In perioada cat a activat la Etanav putea fi vazut mai mult acostat pe Siret, aproape de varsarea acestuia in Dunare.
Ultima data l-am vazut in functiune prin 2001, fusese revopsit in culorile originale si se deplasa in acelasi ritm lent in amonte, pe langa malul tulcean.
A fost casat undeva prin 2002-2003.
Bacul GIURGENI ajungand la plaja Cocuta – stop cadru din filmul “Explozia” (1973)
Cateva caracteristici ale bacului:
– lungime: 34,50 m, latime: 7,02 m, pescaj maxim: 1,82 m
– deplasament: 96 t
– propulsia era asigurata de 2 motoare de tractor, D-110, a cate 65 CP fiecare
– capacitatea maxima de incarcare: 159 t
– info nava: Cristian Gregoretti, Paul Ionescu
Ultimele Comentarii