Cargoul DEJ in anii ’80 – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Cargoul DEJ / Nava scoala ALBATROS (1977-2024)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1163, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iulie 1977.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in 1989, cand, in timpul evenimentelor din decembrie 1989, la nava a izbucnit un incediu in zona cabinelor. Cargoul se afla in portul Constanta. Incendiul a fost stins relativ repede, insa cargoul a ramas ulterior nefolosit.
Cargoul DEJ a fost cedat in 1991 de catre Navrom, Academiei Navale “Mircea cel Batran” din Constanta, la insistentele CLC Marin Deboveanu, pe atunci sef al Biroului de Invatamant la Academia Navala “Mircea cel Batran”.
Cargoul a fost remorcat pana la Santierul Naval Galati, unde a avut loc transformarea/amenajarea sa ca nava scoala si de transport, in perioada 1991-1992.
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) in anii ’90 – foto: revista Marina Romana, colectia Paul Ionescu
La finalizarea lucrarilor, cargoul a fost vopsit in schema de culoare consacrata la Navrom – corpul gri, suprastructura alba. Numele cargoului a fost schimbat in ALBATROS.
Primul comandant al navei scoala a fost chiar CLC Marin Deboveanu in perioada 1992-1995.
Pana in 2001 s-au mai executat diverse reparatii la bordul cargoului. De abia din 2001 acesta a inceput sa iasa iarasi pe marile si oceanele lumii, avand la bord studenti ai Academiei Navale “Mircea cel Batran”.
Operarea cargoului a revenit Octogon Shipping & Services srl Constanta. A transportat tot felul pe marfuri (produse metalurgice, carbune, uree, ciment, cereale), dar si echipamente militare din Kuweit.
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) la Constanta, 13.08.1999 – foto: Yvon Perchoc
In prima parte a anului 2005 a fost revopsit corpul navei in albastru, suprastructura ramanand alba.
A navigat pana in 2009, dupa care a fost retrasa in dana militara din portul Constanta, unde a continuat sa fie folosita ca nava-laborator pentru studenti.
In cursul anului 2022 au aparut informatii, prin presa, despre vanzarea navei ALBATROS la fier vechi, insa nu s-a intamplat nimic concret.
Abia in noiembrie 2023, acele zvonuri au devenit realitate: la data de 7.11.2023, nava ALBATROS a parasit Constanta, remorcata pe ceea ce parea a fi ultimul drum, de catre remorcherele METEOR si COREMAR 15, avand ca destinatie portul militar Mangalia, unde urma a fi dezmembrata.
In zilele premergatoarea acestui voiaj, cargoului i-a fost taiat catargul din prova, inlaturate toate echipamentele si catargul de pe comanda, iar cosul partial taiat; asta, pentru a putea fi remorcat pe sub podul de la Mangalia, pana in zona in care se afla majoritatea navelor militare aflate in conservare.
Am crezut ca va fi dezmembrat in aceeasi locatie in care a sfarsit si nava EMIL RACOVITA (ex ARAD).
Privindu-l remorcat in acel voiaj, mi-am adus aminte de ultimul voiaj al fostului cargou FELEAC, vopsit identic cu ALBATROS-ul….
Apoi, cargoul ALBATROS a ramas in acea locatie, de la Mangalia, fara a fi atins, pana in iulie 2024.
La data de 24.07.2024, acesta a fost remorcat de catre aceleasi 2 remorchere care-l adusesera la Mangalia in noiembrie 2023 – METEOR si COREMAR 15 – inapoi…. la Constanta.
Ce logica a avut tot acest dute-vino de la Constanta la Mangalia si retur e greu de spus…. Dar parca mai are vreo logica ceva din Romania zilelor noastre?
In cele din urma, cargoul ALBATROS a ajuns la Santierul Naval Orsova, filiala Constanta-Sud, Agigea, unde a inceput dezmembrarea sa.
ALBATROS era ultima nava de acest tip care mai arbora pavilionul romanesc. Si am avut in flota DOAR… vreo 80 de astfel de cargouri, toate “evaporate” in anii ’90 prin diverse metode (a se citi contacte de bare-boat, asocieri, care mai de care mai paguboase, etc).
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) in mars, 2006 – foto: www.shipspotting.com / yqaa
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,77 m, latime: 17,73 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7735020
– Call sign: YQHQ / YQEF
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Tvornica Dizel Motora “3. Maj” – Rijeka – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.130 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) – foto: Catalin Toader Gaina
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) tranzitand Bosforul, septembrie 2007 – foto: John Sins
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) la Constanta, 18.08.2009 – foto: Cristian Gregoretti
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ) paraseste Constanta, remorcata, cu destinatia Mangalia, 7.11.2023 – galerie foto: Daniel Chivu
Nava scoala ALBATROS (ex DEJ), remorcata de la Constanta, soseste la Mangalia, 7.11.2023 – galerie foto: Ovidiu Oprea
Nava ALBATROS (ex DEJ) remorcata pe ultimul drum, de la Mangalia la Constanta, 24.07.2024 – galerie foto: Laurentiu Mironescu
Nava ALBATROS (ex DEJ) in proces de dezmembrare la Santierul Naval Orsova, filiala Constanta-Sud, Agigea, 10.08.2024 – foto: Neagu Daniel
Nava ALBATROS (ex DEJ) in proces de dezmembrare la Santierul Naval Orsova, filiala Constanta-Sud, Agigea, 5.10.2024 – foto: Neagu Daniel
Nava ALBATROS (ex DEJ) in proces de dezmembrare la Santierul Naval Orsova, filiala Constanta-Sud, Agigea, 16.10.2024 – foto: Neagu Daniel
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Actualizări pagină :
– 17.10.2024 – Cristian Gregoretti – adaugat ultimele fotografii cu nava dezmembrata
– 13.08.2024 – Cristian Gregoretti – actualizat informatii nava si adaugat fotografii 2023-2024
– 22.06.2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii