Petrolierul BIRUINTA , 5.10.1996 – foto: Hans Rosenkranz
Petrolierul BIRUINTA
A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 390, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1984.
In 1990 a ajuns in patrimoniul Petromin Constanta, aparuta in urma reorganizarii Navrom Constanta.
In cursul anului 1993 a fost inchiriat (contract de bare-boat) S.C. Tanker Ship Management srl Constanta. A trecut apoi printr-o reparatie capitala la Santierul Naval Constanta, dupa care a continuat sa navigheze sub acelasi nume – BIRUINTA – si sub pavilion romanesc.
Petrolierul BIRUINTA , 5.10.1996 – foto: Hans Rosenkranz
In aprilie 1999 a fost mutat pe o companie detinatoare de unica nava – Iris Star Shipping Malta. Numele i-a fost schimbat in IRIS STAR, pavilionul arborat fiind cel maltez, iar operarea sa revenind Histria Shipmanagement Constanta.
In aprilie 2000 Petromin a hotarat vanzarea mai multor nave. Una dintre acestea a fost fostul petrolier BIRUINTA. Acesta a fost vandut Histria Shipmanagement Constanta. A fost intregistrat pe o alta companie detinatoare de unica nava – Marine Spectrum, Malta.
Numele i-a fost schimbat in noiembrie 2001 in HISTRIA CROWN, pavilionul arborat ramanand cel maltez.
A navigat pana catre sfarsitul anului 2007, cand a fost scos din exploatare, dupa ce navigase peste 340 de voiaje. Toata lumea se astepta la un ultim voiaj catre un cimitir de nave. Insa, norocul a fost de partea sa: a fost cumparat in cursul lunii martie 2008 de catre Bumi Armada Navigation Sdn Bhd din Malaezia, pentru 22 milioane USD.
Petrolierul HISTRIA CROWN (ex BIRUINTA) tranzitand Bosforul, 17.09.2006 – foto: John Sins
Petrolierul a fost dus la Keppel Shipyard Singapore, unde a urmat conversia sa in FPSO (Floating Production Storage and Offloading), capabil sa prelucreze 45.000 barili/zi si sa stocheze un milion de barili de petrol.
La finalizare conversiei, in iulie 2009, numele navei a fost schimbat in ARMADA PERDANA, pavilionul arborat fiind cel panamez.
A navigat catre domeniul Oyo (OML 120), aflat la 70 km de coasta nigeriana in cursul lunii august 2009. A intrat in productie in cel de-al patrulea trimesetru al anului 2009.
A fost vandut in cursul lunii martie 2020 catre Century Energy Services ltd din Nigeria, pentru 40 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in TAMARA-TOKONI, pavilionul arborat ramanand cel panamez.
Urmeaza sa fie mutat intr-o alta zona de exploatare, tot de pe coasta nigeriana.
Petrolierul HISTRIA CROWN (ex BIRUINTA) tranzitand Bosforul, 17.09.2006 – foto: John Sins
Cateva detalii ale petrolierului:
– Lungime: 302,64 m, latime: 46,03 m, pescaj: 17,37 m
– IMO: 8302131
– Call sign: YQNE
– 161.477 tdw / 88.285 Gt
– propulsat de un motor fabricat la ICM Resita, licenta MAN, model K9SZ90/160, motor ce dezvolta 29.970 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 7.056 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 1.000 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 504 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 15 tancuri care puteau stoca in total 196.260 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 3 pompe cu un debit de 3.800 metri cubi/ora.
– nave surori: INDEPENDENTA, UNIREA, LIBERTATEA, OLTENIA, PACEA
– info nava: Cristian Gregoretti, Neagu Daniel
Petrolierul HISTRIA CROWN (ex BIRUINTA) la Mangalia, 15.12.2006- foto: Adrian Vilcu
Fotografie din timpul conversiei in FPSO, 2009 – Copyright © 2010: PennWell Corporation
FPSO ARMADA PERDANA in voiajul inaugural, 2009 – fotografii: http://www.bumiarmada.com
FPSO ARMADA PERDANA in voiajul inaugural, 2009 – youtube.com/ Kamarul A
Ultimele Comentarii