Vedeta blindata 178 – SMARDAN la Ziua Marinei, Galati, 15.08.2008 – foto: Cristian Gregoretti
Vedeta blindata 178 – SMARDAN
A fost construita in 1990 la Santierul Naval Mangalia.
La data de 14.05.1990 a intrat in compunerea Divizionului 145 Vedete Blindate, in garnizoana Tulcea.
Din 15.12.2000 a intrat in compunerea Sectiei a II-a a Divizionului 67 N.P.A., fiind dizlocata tot in garnizoana Tulcea.
Incepand cu 5.02.2001 nava a fost redislocata din garnizoana Tulcea in garnizoana Braila.
Catre sfarsitul anului 2016, Ministerul Apararii Nationale, prin intermediul Companiei Nationale Romtehnica, a organizat o licitatie pentru modernizarea sistemelor de propulsie si energetice, ale sistemelor de comanda, comunicatie si navigatie si imbunatatirea conditiilor de lucru la bordul vedetelor blindate.
Licitatia a fost castigata de catre Dunav srl Braila.
Vedeta blindata 178 – SMARDAN la Ziua Marinei, Constanta, 15.08.2010 – fotografii: Cristian Munteanu
Lucrarile la vedeta 178 – SMARDAN s-au desfasurat in cursul anului 2018.
Sistemele de comanda si navigatie au fost modernizate in scopul obtinerii unei punti de comanda de pe care sa poata fi controlate toate functiile navei. Astfel, au aparut console dedicate pentru instalatia de guvernare, radiolocatie, comanda masini, alarmare nivel santina, comunicatii, avertizare incendiu, sistem de alimentare principal si de rezerva, monitorizare si supraveghere video, radar de navigatie, sistemul de comunicatii si GPS si subsistemele lor.
Sistemul de monitorizare si supraveghere video a facut obiectul unei licitatii separate si este folosit pentru observarea campului tactic pe timp de zi/noapte prin intermediul camerelor de vedere, de zi si termale, si determinarea distantelor pana la 10.000 m prin intermediul telemetrului laser.
Potrivit documentatiei tehnice, sistemul si senzorii sai sunt meniti sa detecteze si sa recunoasca tinte, in special de tip barca, de dimensiuni minime de 2,3 m x 2,3 m de la cativa kilometri distanta. Sistemul trebuie sa fie unul de tip platforma Pan & Tilt, cu unghiuri de rotire de 360 de grade si pana la 60 grade pe vertical.
Restul modernizarilor au in vedere imbunatatirea conditiilor echipajului, cabinele fiind reamenajate.
La data de 13.11.2019, in timp ce se intorcea catre baza de la Braila de la exercitiul “Danube Protector”, a intervenit pentru stingerea incendiului izbuctit la bordul impingatorului SIDEX 2, aflat in mars cu un convoi de 6 barje, in zona localitatii Gropeni.
Vedeta blindata 178 – SMARDAN la Ziua Marinei, Galati, 15.08.2016 – foto: Paul Ionescu
Caracteristicile vedetei:
– lungime: 44,5 m, latime: 8 m, pescaj: 1,30 m
– deplasament: 322 tone
– propulsata initial de 3 motoare tip 12 Boxer – 165, a cate 1.200 CP fiecare / in 2018 acestea au fost inlocuite cu 3 motoare DOOSAN 4V222TIL a cate 1.200 CP fiecare
– viteza maxima: 31 km/h (16,37 Nd) / 41 km/h dupa remotorizare
– dotata initial cu 2 diesel-generatore / inlocuite in 2018 cu 2 diesel-generatoare Volvo Penta a cate 70KW, 380 V, 50 Hz fiecare
– Echipaj: 5 ofiteri, 8 maistri militari si 28 de soldati gradati profesionisti (total: 41)
– radar de navigatie Koden, sistem de termoviziune – 360 grade, telemetru laser, sonar, GPS
– Armament: 1 tun calibru 100 mm, 1 tun calibru 30 mm, 2 turele TAB 77 cu mitraliere de 14,5 mm, 2 mitraliere MR-4N calibru 14,5 mm si 2 instalatii APRN (Aruncator Proiectile Reactive Navalizate) calibru 122 mm. Pentru apararea anti-aeriana sunt utilizate lansatoarele Strela 2M.
– nave surori: 176 – RAHOVA, 177 – OPANEZ, 179 – POSADA, 180 – ROVINE
– surse informatii: www.navy.ro, https://rnhs.info
Remotorizarea vedetelor blindate – youtube / Fortele Navale Romane
Pagina actualizata 23.10.2020 – introdus video – Cristian Gregoretti
Ultimele Comentarii