Remorcherul GALATI 3 la Constanta, 27.02.2009 – foto: Cristian Gregoretti
Remorcherul maritim GALATI 3
A fost construit la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin, numar de santier 12484002, fiind livrat AFDJ Galati in cursul lunii mai 1984.
La livrare a purtat indicativul INC 7302 in loc de nume. Acesta a fost schimbat la scurta vreme cu numele pe care-l poarta si astazi – GALATI 3.
Inca de la inceput a fost folosit atat ca remorcher de manevra, oferind asistenta navelor noi, construite la Dunare, in drumul acestora catre probele de mare, iar in timpul iernilor geroase, in care Dunarea ingheta, a fost folosit ca si spargator de gheata.
A ramas la AFDJ Galati si dupa 1998, an in care din AFDJ s-a desprins falimentara companie Resalv Galati, care avea sa piarda toate navele transferate de la AFDJ.
Din 2002 a fost inchiriat, pentru mai multi ani, de catre Canal Sea Services Constanta (din unele surse pe o suma modica). Pana la finalul anului 2011 si-a desfasurat activitatea in portul Constanta.
Remorcherul GALATI 3 la Galati – fotografii: Paul Ionescu
La inceputul anului 2012 a revenit pe Dunare, fiind singura nava care a deblocat Dunarea de gheata in zona Galati-Braila in acea iarna grea din februarie 2012.
Din 2012 si pana in 2019 a fost folosit in zona Galati- Tulcea-Sulina, cea mai mare parte a timpului petrecand-o la Sulina.
La inceputul anului 2017, cand Dunarea s-a acoperit din nou de gheata, a intervenit iarasi, pe post de spargator de gheata, pe diverse sectoare dintre Sulina si Braila.
Remorcherul GALATI 3 la Ziua Marinei, Galati, 15.08.2014 – foto: Viorel King
Ca si alt remorcher al AFDJ, GHEORGHIENI 2, si GALATI 3 a fost mereu bine intretinut.
In cursul anului 2019 aparuse un anunt pe site-ul AFDJ cu privire la o licitatie pentru remotorizarea remorcherului GALATI 3, insa, in cele din urma nu s-a materializat.
Dupa intrarea in serviciu a noului remorcher, FARUL, care isi desfasoara activitatea in zona Tulcea-Sulina, remorcherul GALATI 3 a fost adus la Galati, fiind folosit mai mult in zona Galati-Tulcea.
Remorcherul GALATI 3 la Galati – fotografii: Cristian Gregoretti
Pe 25.08.2020 a plecat catre Santierul Naval Orsova, filiala Agigea. Aici a fost modernizat: vechile motoare au fost inlocuite cu 2 motoare noi, Baudouin, model 12M32.2, a cate 1.500 CP la 1.800 rpm.
De asemenea, au fost inlocuite cele doua reductoare/inversoare cu unele noi, Masson, model MM W7400.
Noile echipamente au fost furnizate de catre Watermota Romania.
Lucrarile au fost finalizate in cursul lunii februarie 2021, iar pe 25.02.2021 a iesit in probe de mare.
Remorcherul GALATI 3 in timpul operatiunilor de spargere a ghetii la Gorgova, februarie 2017 – foto: Victor Lucian Leonte
Caracteristici remorcher:
– lungime: 35,81 m, latime: 9,71 m, pescaj: 3,35 m
– IMO 8523319
– MMSI: 264162047
– Call Sign: YQGK
– Gt: 385
– propulsat de 2 motoare licenta Sulzer, model 6LDSR-28 J-K, fabricate la ICM Resita, lansate (pornite) cu demaror pneumatic la 10 bar, a cate 1.200 CP fiecare, la 750 rpm / inlocuite in 2020 cu 2 motoare noi, Baudouin, model 12M32.2, a cate 1.500 CP la 1.800 rpm.
– transmisie: reductoare/inversoare RENK, licenta Germania, fabricat la ICM Resita / inlocuite in 2020 cu unele noi, Masson, model MM W7400
– elice pas variabil in duza, aliaj, fabricatie RDG
– viteza: 12,5 Nd
– bunker: 120 tone
– 3 diesel-generatoare tip D120 8V, fabricatie la Uzinele Timpuri Noi din Bucuresti a cate 70 KW, 400V, 50HZ CA / acestea au fost inlocuite cu 3 diesel-generatoare Volvo penta D 5AT de 77 KVA 103 CP; in spatele comenzii mai are un generator stationar TEKSAN de 40 de KVA.
– bolard pull: 32 tf
– clasa de navigatie M2
– echipaj: 8
– informatii nava: Cristian Gregoretti, Jan Husca, Costel Valentin Marcu
Remorcherul GALATI 3, 28.02.2012 in timpul operatiunilor de spargere a ghetii – sursa: youtube/hvicentiu
Am avut ocazia sa vad remorcherul Galati 3 acostat la Sulina si desi e mai mic decat Perseus, m-a impresionat totusi maretia si soliditatea navei. Parca era un pittbull masiv plutitor. Mereu m-au fascinat la nave masivitatea lor si otelul acela brut care-l vezi in abundenta pretutindeni si piese masive precum tampoanele de locomotiva montate pe punti si asa mai departe. Desi mi-a fost clar inca din copilarie cum si de ce plutesc navele, nu pot sa nu admir de fiecare data aspectul acesta cand vine vorba de nave, plutirea unor corpuri extrem de masive si de greoaie a caror densitate per ansamblu este totusi mai mica decat a apei si prin urmare plutesc.
Nu e genul de comentariu la care probabil v-ati fi asteptat, nu e nimic tehnic sau care sa completeze articolul foarte bine documentat de-altfel, am vrut doar sa va impartasesc si voua uimirea si admiratia ce ma incearca de fiecare data cand sunt in preajma unei nave, in cazul de fata fiind aproape de a-l atinge cu mana.
Mult succes in tot ceea ce faceti si sa ne “vedem” cu bine in multe articole bine documentate, ca cel de mai sus. Trag nadejde in continuare sa putem vedea pe site si fotografii de la bord, cu interiorul acestor nave, planuri tehnice, etc.