Petrolierul CRISANA in probe de mare – foto: www.shipspotting.com / Gianpaolo
Petrolierul CRISANA (1974-1999)
A fost construit la IHI Aioi / Japonia, numar de santier 2.369, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii noiembrie 1974.
A fost folosit de Navrom Constanta pentru transportul petrolului din tarile arabe catre rafinaria de la Midia-Navodari (Petromidia).
Dupa 1990 a ajuns la Petromin Constanta, in urma divizarii Navrom Constanta in cele 3 companii: Petromin, Romline si Navrom.
In a doua parte a anului 1992, sub comanda lui Mircea Basescu, a intrat in reparatii la Yokohama. Valoare reparatiilor, conform contractului semnat, trebuia sa se ridice la 3,5 milioane USD. Numai ca, la finalizarea acestora, s-a cerut suma de 7,2 milioane de dolari, mai mult decat dublu…
Noul echipaj care a preluat nava dupa venirea in tara, a reclamat calitatea necorespunzatoare a lucrarilor si chiar neefectuarea unor operatii cuprinse in deviz, precum si defectiuni in functionarea normala a instalatiilor.
Astfel, dupa numai 6 luni, nava a intrat iarasi in reparatii la Santierul Naval Constanta. Asta dupa ce se “cheltuisera” 7,2 milione dolari pe “reparatii” in strainatate…
Pe 15.11.1993, in timp ce Corpul de control al prim-ministrului verifica situatia acestor reparatii, CRISANA a luat foc la Constanta. Pur intamplator ….
In urma incendiului a fost afectata sala masini, castelul navei si cateva tancuri.
Desigur, dupa acel incendiu nimeni nu a mai putut dovedi nimic referitor la reparatiile efectuate in Japonia si modul in care au fost cheltuiti 7,2 milioane dolari.
Petrolierul CRISANA a fost mutat in parcul rece de nave de la Agigea, alaturi de corpul nou de nava, CAREI.
A ramas acolo pana in august 1999 cand a fost vandut la fier vechi.
A ajuns remorcat la Aliaga/Turcia pe 19.08.1999, fiind ulterior dezmembrat.
Petrolierul CRISANA tranzitand Bosforul, anii ’70 – https://digitaltmuseum.se
Cateva caracteristicile ale petrolierului:
– Lungime: 242,11 m, latime: 40,06 m, pescaj: 13,61 m
– IMO: 7372684
– Call sign: YQCT
– 86.105 tdw / 46.889 Gt
– propulsat de un motor fabricat in Japonia, licenta Sulzer, model 7RND90, ce dezvolta 20.300 CP
– viteza maxima: 15,7 Nd
– bunker: 3.304 t
– 3 diesel generatoare: 2 x 760 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 530 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 14 tancuri care puteau stoca in total 102.190 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 3 pompe cu un debit de 2.750 metri cubi/ora
– nave surori: DACIA, BANAT, MUNTENIA
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii