Petrolierul BUSTENARI in constructie la Santierul Naval Galati, 1986 – material publicitar al SN Galati, colectia Paul Ionescu

Petrolierul BUSTENARI (1986-2006)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 779, proiect 1440, fiind livrat in august 1986 Petromar Constanta.
Au fost construite 12 astfel de nave intre 1986 si 2002.
Imi amintesc si acum acea zi a plecarii de la Galati, era diferit de acel clasic gri intalnit pe majoritatea cargourilor, avea corpul vopsit in portocaliu.
Iar spre deosebire de navele care i-au urmat, era dotat cu o macara in prova, precum si cu o platforma pentru aterizarea elicopterelor in pupa.

Petrolierul BUSTENARI la Galati, plecarea in voiajul inaugural, 1986 – foto: Stefan Cristian (fotografie din cadrul expozitiei aniversare a Santierului Naval Galati – 125 de ani de activitate )

De fapt destinatia sa a fost de la inceput aceea de tanc pentru stocajul petrolului extras din Marea Neagra ( pana la definitivarea conductelor submarine care aveau sa lege platformele de tarm)
BUSTENARI urma sa preia petrolul extras de platforme, urmand ca nava sora, BUCSANI, finalizata un an mai tarziu, sa transfere petrolul de pe BUSTENARI la Oil Terminal Constanta.
In 2002 a fost retras la Agigea. Nu mai era functional. A ramas acolo pentru 4 ani, alaturi de vrachierele KAVO MATAPAS (ex FETESTI) si KAVO MALEAS (ex VOINEASA).
L-am revazut in ianuarie 2006 la Agigea: era intr-o stare deplorabila…

Petrolierul BUSTENARI la Agigea, 18 ianuarie 2006 – foto: Cristian Gregoretti

S-a incercat in cateva randuri vanzarea sa la licitatie. De abia in a treia runda a fost adjudecat de catre turci, pentru 2.1 milioane USD.
A fost remorcat in noiembrie 2006 de catre remorcherul turcesc PEGASUS 2 pana la Aliaga. Plecarea in voiaj s-a facut cu cateva zile intarziere, Capitania portului Constanta permitand plecarea navei in ultimul voiaj doar pe o mare linistita, avand in vedere starea sa.
A fost scos pe uscat la Aliaga pe 26 noiembrie 2006.

Petrolierul BUSTENARI ajunge remorcat in cimitirul de nave din Aliaga/Turcia, 26 noiembrie 2006 – fotografie preluata din presa turca

Petrolierul BUSTENARI in cimitirul de nave din Aliaga/Turcia, 26 noiembrie 2006 – fotografie preluata din presa turca

Caracteristici nava:
– IMO: 8501177
– call sign: YQRE
– 39.184 tdw/24.248 Gt
– lungime: 189.17 m, latime: 28 m, pescaj: 12 m
– propulsia asigurata de un motor K6SZ70/150, licenta MAN, fabricat la UCM Resita, motor ce dezvolta 11.400 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– dispunea de 19 tancuri care puteau stoca in total 45.461 metri cubi petrol