Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

STEAUA POLARA, Galati, mai 2004 – foto: Cristian Gregoretti

Nava scoala STEAUA POLARA

Steaua Polara a fost construita in anul 1978 la Santierul Naval Giurgiu.
Desi construita dupa acelasi proiect ca cel al navelor de pasageri de 150 persoane (clasa MALNAS), destinatia sa a fost inca de la inceput aceea de nava scoala pentru Liceul de Marina din Galati, inlocuind batrana nava soala cu abur ABRUD.
In afara echipajului navei, STEAUA POLARA poate primi la bord pentru instruire 2 clase de elevi (60 elevi), o clasa cu specializare “PUNTE” si una cu specializare “ELECTROMECANICA”.
Cele 2 saloane, prova respectiv pupa, ziua sunt sali de curs iar seara devin dormitoare prin instalarea de catre fiecare elev a propriului hamac de dormit.
Poate efectua voiaje de 2 sau 3 saptamani avand la bord tot ceea ce presupune voiajul respectiv: combustibil, apa, alimente, materiale etc.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

STEAUA POLARA, in reparatii la Tulcea, 14.03.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Initial, cabina de comanda avea exact aceleasi dimensiuni ca ale celorlalte nave de pasageri din serie; aceasta a fost marita undeva pe la jumatatea anilor ’80.
Pana in 1989, nava pleca in fiecare an cu elevi, avand legate mai multe barci in pupa.
Dupa 1989, iesirile au inceput sa fie tot mai rare. Nava a inceput sa fie inchiriata pentru diverse ocazii (personal am fost la cateva ”majorate” organizate acolo in anii ’90)
In 2002, ajunsese intr-o stare deplorabila. ”Eterna” lipsa a banilor invocata de Primaria Galati a facut ca nava sa rugineasca an de an. De abia in 2007 s-au gasit banii necesari, nava ajungand la inceputul lui 2007 pentru reparatii la Tulcea.
Reparatiile au fost finalizate in octombrie 2007, dupa care nava s-a reintors la Galati.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

STEAUA POLARA, Galati, Ziua Marinei, 2008 – foto: Cristian Gregoretti

Primaria Galati spera sa poata folosi nava la croaziere pe Dunare, pe ruta Galati-Braila.
Nu s-a ajuns insa la nici un acord cu Inspectoratul Scolar Judetean galati si Liceul de Marina, asa ca nava stationeaza in continuare la pontonul Liceului de Marina.
Nava pleaca foarte rar, doar cu anumite ocazii, in care este inchiriata.
Trece timpului isi pune amprenta; deja exista numeroase voci care afirma ca nava ar trebui sa intre din nou la reparatii.
Acest fapt nu ar trebui sa mire pe nimeni: personal am mers intr-o mini-croaziera pe Dunare in 2009 si am avut ocazia sa vad nava atat la interior cat si la exterior: materialele folosite la reparatiile din 2007 sunt dintre cele mai ieftine, de o calitate indoielnica (de la placajele din interiorul cabinelor, pana la panourile din plexiglas albastru de la exterior)…
Insa, si in prezent (2019) se invoca aceeasi “lipsa a banilor”…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

STEAUA POLARA, Galati, 8.03.2009 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale navei:
– lungime: 45 m, latime 7,10 m, pescaj: 1,50 m
– propulsia era asigurata de catre doua motoare licenta Maybach, MB836DB, a cate 420 CP fiecare, construite la uzinele 23 August, Bucuresti
– elice pas fix, otel, fabricate la INETOF Galati.
– dotata cu 3 diesel-generatoare tip D110, fabricate UTB Brasov a 35 KWA fiecare, 380V, 50 HZ CA
– viteza maxima de deplasare este de 25 km/h.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

STEAUA POLARA, Galati, 5.06.2014 – foto: Paul Ionescu

– nave surori:
— MALNAS (transformat in restaurant la Galati in 2006)
— MOINESTI (scos din exploatare inainte de 1989, in asteptarea unor reparatii care nu s-au mai finalizat niciodata, fiind taiat in 2003 la Tulcea)
— MOGOSOAIA (scufundat Galati – 10.09.1989, taiat Chiciu Mic – 2004)
— MIRCESTI (modernizat in 2013, functional si in prezent pe relatiile din Delta Dunarii)
— MARAMURES ( functional si in prezent, alaturi de MIRCESTI, in Delta Dunarii)
— SIGHISOARA (taiat la Drobeta Tr Severin pe la inceputul anilor 2000)
— FELDIOARA (retras de catre Romnav Braila dupa 1990 in parcul rece de pe canalul Macin, taiat pe la sfarsitul anilor’90 – inceputul anilor 2000)
— MURES (scos din exploatare in 1998, taiat in 2003 la Tulcea)

– informatii nava: Cristian Gregoretti, Jan Husca

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava scoala STEAUA POLARA, Galati, 5.05.2020 – foto: Munteanu Justin