Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava BALDER VIK la Rotterdam / Olanda in 1985 – foto: www.shipspotting.com / pieter melissen

Nava RO-RO BAZIAS 7 (1983-2019)

A facut parte dintr-un lot de 8 astfel de nave, construite la Santierul Naval Galati, intre anii 1983-1985.
Acest lot de nave RO-RO era contruit pentru export, respectiv pentru compania norvegiana Augustsson, Parley & Co., Sandvika.
Conform contractului semnat de norvegieni cu partea romana, navele costau 12 milioane USD fiecare, platibili in 9 ani, cu o prima de preluare de 300.000 USD la fiecare nava.
Toate aceste nave erau dotate cu cele mai noi tehnologii de la acea vreme, atat echipamentele cat si motorizarea fiind de provenienta occidentala. Toate echipamentele livrate de partea norvegiana au fost platite integral de Santier.
Navele erau specializate pentru transport auto si de containere.
In perioada in care 5 dintre nave se aflau in diverse stadii ale constructiei, compania norvegiana a renuntat la comanda.
In acel moment 3 dintre nave erau deja finalizate si livrate norvegienilor. Acestea au fost returnate Romaniei, fiind preluate de Navimpex (aveau sa fie apoi redenumite BAZIAS 6, BAZIAS 7, BAZIAS 8).
Cele 5 nave Ro-Ro aflate inca in constructie au fost finalizate la Santierul Naval Galati, fiind transferate apoi, una cate una, in patrimoniul Navrom Constanta si redenumite BAZIAS 1, BAZIAS 2, BAZIAS 3, BAZIAS 4, BAZIAS 5.
Au fost, cu siguranta, cele mai performante nave pe care le-a avut flota noastra maritima, dovada si faptul ca in prezent (inceputul anului 2023), 6 din cele 8 nave sunt inca in serviciu, bineinteles, nu sub pavilion romanesc…
Revenind la aceasta nava, constructia sa (numar de santier 765) a inceput la data de 7.06.1982. A fost lansata la apa pe 30.04.1983, fiind finalizata la data de 15.11.1983, cand a fost livrata Augustsson, Parley & Co., Sandvika.
Numele original a fost BALDER VIK, pavilionul arborat fiind cel liberian.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava BAZIAS 7 la Tilbury / Marea Britanie, 18.03.1987 – foto: Jack Willis

A fost folosita pe urmatoarele relatii:
– Italia – Orientul Mijlociu: noiembrie 1983 – august 1984
– Chatham – Zeebrugge (inchiriata Kent Lines): august 1984-decembrie 1985
– Rotterdam – Hull (inchiriata North Sea Ferries BV, Rozenburg): decembrie 1985

Apoi, in urma rezilierii contractului dintre Augustsson, Parley & Co., Sandvika si Santierul Naval Galati, cele 3 nave care fusesera deja livrate norvegienilor s-au reintors in Romania (printre ele, si BALDER VIK).
Din ianuarie 1986, a fost transferata in patrimoniul Navimpex, numele fiindu-i schimbat in BAZIAS 7, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel romanesc.
Din 1987 a fost inchiriata, din nou, Kent Lines, fiind folosita pe relatia Chatham – Zeebrugge.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava SALAR (ex BAZIAS 7) pe Kiel Canal / Germania, 1.09.1989 – foto: www.shipspotting.com / simonwp

Catre finalul anului 1988 a fost vanduta Stena AN Gothenburg Suedia, impreuna cu navele surori, BAZIAS 6 si BAZIAS 8. De la inceputul anului 1989 numele i-a fost schimbat in STENA TOPPER, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel cipriot. Nava a fost folosita intre Finlanda si Germania.
In aprilie 1989 i-a fost schimbat iarasi numele, in SALAR, ramanand sub pavilion cipriot. A fost inchiriata Finncarriers si a continuat sa fie folosita intre Finlanda si portul Lubeck din Germania.
In februarie 1993 a revenit la vechiul nume, STENA TOPPER. Pentru o scurta perioada, in martie 1993, a fost inchiriata Olau Line, fiind folosita pe relatia Vlissingen – Sherness.
A fost apoi inchiriata Belfast Freight Ferries. Numele i-a fost schimbat in RIVER LUNE, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Bahamas. A fost introdusa pe relatia Belfast – Heysham, pe care a deservit-o pana in 1996.
In 1996 a fost vanduta chiar companiei la care era inchiriata – Belfast Freight Ferries, Irlanda de Nord. A continuat sa fie folosita pe aceeasi relatie si sub acelasi nume.
In perioada 1999-2003 a activat, rand pe rand, pe relatiile: Heysham – Douglas, Heysham – Dublin, Heysham – Belfast si Liverpool – Belfast.
In perioada mai 2003 – februarie 2004 a fost inchiriata Dart Line, fiind folosita pe relatia Dartford – Dunkirk.
Apoi, in perioada martie-octombrie 2004 a revenit pe relatia Heysham – Belfast.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava RIVER LUNE (ex BAZIAS 7) in reparatii la Liverpool, 27.09.2003 – foto: J. Edgar

In octombrie 2004 a fost vanduta Swedish Orient Line Bahamas. Din decembrie 2005 i-a fost schimbat numele in HANSALAND, ramanad sub pavilion Bahamas.
In cursul anului 2006 a fost inchiriata pentru scurte intervale de timp catre diverse companii, fiind inchiriata inclusiv Ministry of Defence UK, pentru relocarea unor echipamente militare din Irak.
In perioada iunie 2006 – mai 2008 a fost inchiriata Crowley, fiind folosita intre Statele Unite ale Americii si Caraibe.
Apoi, in perioada mai-septembrie 2008, a fost inchiriata Smyrill Blue Water, fiind folosita pe relatia Hanstholm (Danemarca) – Torshavn (Insulele Feroe).
Din septembrie 2008 a fost retrasa la Bremerhaven/ Germania, din cauza unor probleme aparute la cele doua motoare principale.
La data de 11.05.2009, nava HANSALAND a fost remorcata cu destinatia Santierul Naval Wilhelmshaven, unde a intrat in reparatii capitale. Initial se avusese in vedere reparatia capitala a celor doua vechi motoare MaK, insa, apoi s-a hotarat inlocuirea celor 2 motoare cu alte doua noi motoare MaK, model 8M25C, avand o putere similara cu cea a vechilor motoare.
Reparatiile s-au incheiat la sfarsitul lui septembrie 2009.
Din 2010 a fost folosita intre Spania si Algeria, iar din 2011 intre Marsilia/Franta si Algeria.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava HANSALAND (ex BAZIAS 7) la Marsilia / Franta, 29.06.2015 – foto: www.shipspotting.com / Don Fraser

In ianuarie 2016 a fost vanduta Sotramin SPA Chile. Numele i-a fost schimbat in COYHAIQUE, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel chilian. A fost adusa in Chile, unde a intrat in reparatii. Din martie 2016 a fost mutata la o alta companie – Naviera G&T SA Chile.
Apoi, a fost folosita pe relatia Puerto Montt – Puerto Chacabuco.
A trecut printr-o noua reparatie capitala la inceputul lui 2019, dupa ce fusese vanduta Navimag Carga SA Chile. A continuat sa fie folosita pe relatia Puerto Montt – Puerto Chacabuco.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava COYHAIQUE (ex BAZIAS 7), 18.02.2019 – foto: Patricio Pillancari

In zorii zilei de 3.07.2019, nava COYHAIQUE a esuat in apropiere de insula Huichas, in timp ce efectua voiajul dintre Puerto Chacabuco si Puerto Montt, dupa ce comandantul sau s-ar fi sinucis.
Sparturile produse in corpul navei au dus la inundarea salii masini, nava inclinadu-se catre babord.
La bordul sau se afla o incarcatura de 15 camioane ce transportau vite. Timp de cateva zile, cu ajutorul armatei, s-a reusit salvarea majoritatii vitelor, acestea fiind transferate in nave mai mici si duse in cel mai apropiat port.
Sparturile din corpul navei au fost acoperite, apa fiind pompata afara, iar nava remorcata pana la Valparaiso.
A fost, in cele din urma, declarata Total Loss.
In locul sau, compania Navimag a cumparat o nava RO-RO care arata aproape identic cu fostul BAZIAS 7. Numele actual al acestei nave este DALKA si a fost construita in China in 1992, dupa un proiect asemanator (e ceva mai lunga). Posibil ca fostul BAZIAS 7 sa fie folosit ca donor de piese pentru aceasta noua nava din flota Navimag, pentru ca nu am gasit nici o informatie legata de dezmembrarea sa.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Fotografii din timpul operatiunii de salvare a navei COYHAIQUE (ex BAZIAS 7), 6.07.2019 – sursa: Armada de Chile

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 121,49 m, latime: 21,01 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 8009026
– 5.000 tdw/ 7.765 Gt
– propulsia: 2 motoare MaK, model 9M453AK, fabricate la Krupp MaK Maschinenbau GmbH-Kiel, a cate 3.600 CP fiecare / acestea au fost inlocuite in 2009 cu 2 motoare noi, MaK, model 8M25C, a cate 3.590 CP fiecare
– 2 elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15,5 Nd
– Bow thruster: 1 x 342 KW
– bunker combustibil: 1.035 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 390 KW, 440 V, 60 HZ CA si 1 x 480 KW, 440V, 60 HZ CA
– putea lua la bord pana la 94 de camioane si 49 autoturisme
– pentru incarcare auto, dispunea de 2 rampe in pupa: babord (lungime: 17,50m, latime: 7,70 m) si tribord (lungime: 12,50m, latime: 7,70 m)
– putea lua la bord pana la 394 containere
– nr cabine pasageri: 6 / cate 2 paturi fiecare

– info nava: Cristian Gregoretti, Nitu Ionel, http://www.faktaomfartyg.se/



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The pictures taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .