BAZIAS 1 prin 1989-1990 – http://www.simplonpc.co.uk/ Cees de Bijl
Nava RO-RO BAZIAS 1
A facut parte dintr-un lot de 8 astfel de nave, construite la Santierul Naval Galati, intre anii 1983-1985.
Acest lot de nave RO-RO era contruit pentru export, respectiv pentru compania norvegiana Augustsson, Parley & Co., Sandvika.
De fapt, contractul a fost un ghimpe dat de partea norvegiana statului roman. Navele costau 12 milioane USD fiecare, platibili in 9 ani, cu o prima de preluare de 300.000 USD la fiecare nava.
Toate aceste nave erau dotate cu cele mai noi tehnologii de la acea vreme, atat echipamentele cat si motorizarea fiind de provenienta occidentala. Toate echipamentele livrate de partea norvegiana au fost platite integral de Santier.
Navele erau specializate pentru transport auto si de containere.
In perioada in care 5 dintre nave se aflau in diverse stadii ale constructiei, compania norvegiana a renuntat la comanda.
In acel moment 3 dintre nave erau deja finalizate si livrate norvegienilor. Acestea au fost returnate Romaniei, fiind preluate de Navimpex (aveau sa fie apoi redenumite BAZIAS 6, BAZIAS 7, BAZIAS 8).
Cele 5 nave Ro-Ro aflate inca in constructie au fost finalizate la Santierul Naval Galati, fiind transferate apoi, una cate una, in patrimoniul Navrom Constanta si redenumite BAZIAS 1, BAZIAS 2, BAZIAS 3, BAZIAS 4, BAZIAS 5.
Au fost, cu siguranta, cele mai performante nave pe care le-a avut Navrom Constanta, dovada si faptul ca in prezent (sfarsitul anului 2020), toate 5 sunt inca in serviciu, bineinteles, nu sub pavilion romanesc…
Revenind la aceasta nava, constructia sa (numar de santier 767) a inceput la data de 25.02.1982. A fost lansata la apa pe 9.01.1984, fiind finalizata la data de 31.05.1984.
Numele original a fost BALDER FJORD.
JOLLY ARANCIONE (ex BAZIAS 1), 7.07.1997 la Genova – www.shipspotting.com / carlo martinelli
A ramas in Santierul Naval Galati pana in ianuarie 1986, cand a fost transferata in patrimoniul Navrom Constanta, numele fiindu-i schimbat in BAZIAS 1.
Pana in 1990 a fost folosita atat in Marea Neagra, intre Constanta si Turcia, cat si la transportul de containere catre porturi din zona Mediteranei sau Europa vestica, respectiv Europa de Nord.
In 1990 a fost transferata in patrimoniul Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare al Navrom Constanta.
A continuat sa fie folosita pentru transportul de containere pe aceeasi ruta: Constanta – Izmir – Salonic – Pireu – Beirut – Felixtown (Marea Britanie) – Anvers – Rotterdam si retur.
La data de 20.04.1992, in timp ce tranzita stramtoarea Dardanele, in conditii meteo nefavorabile (ceata densa si pe timp de noapte), nava BAZIAS 1 a intrat in coliziune cu nava transport animale, sub pavilion libanez, RABUNION XIV. Impactul a fost vag resimtit de catre nava romaneasca, care si-a continuat drumul.
Dupa aproape 3 ore, o nava de pescuit norvegiana a anuntat scufundarea navei libaneze, care transporta 1.150 de oi de la Constanta cu destinatia Tartous/Siria. Ulterior, epava a fost localizata mult mai departe de locul in care s-a produs coliziunea.
Autoritatile turcesti au sechestrat nava romaneasca si echipajul, cerand despagubiri pentru poluarea marii cu animale moarte.
Comandantul navei BAZIAS 1, Florin Iorgescu si ofiterul de cart, Tudorel Spataru au fost retinuti pentru cercetari, primul ramanand inchis timp de 93 de zile intr-o inchisoare din Canakkale, pe parcursul desfasurarii procesului.
Acesta a fost eliberat in iulie 1992, la fel si nava BAZIAS 1, dupa ce instanta a stabilit ca vina pentru producerea accidentului revenea in proportie de 95% navei libaneze.
DART 1 (ex BAZIAS 1) in Marea Britanie – http://www.simplonpc.co.uk/ Hans Neels
Incepand cu mai 1995 a fost inchiriata (contract de bare-boat) Octogon Shipping & Services srl Constanta.
Din 1996 a fost subinchiriata catre Ignazio Messina, Italia. Numele i-a fost schimbat in JOLLY ARANCIONE, incepand cu februarie 1997, pavilionul arborat ramanand cel romanesc. A continuat sa fie folosita la transportul de containere in zona Mediteranei.
Din noiembrie 1997 a fost subinchiriata Dart Line, Dartford, Marea Britanie. Numele i-a fost schimbat in DART 1, pavilionul arborat ramanand cel romanesc. A fost folosita pentru transport auto pe relatiile Dartford – Vlissingen si Zeebrugge – Dartford.
In noiembrie 1998 Romline Constanta a hotarat vanzarea sa catre Octogon Shipping & Services srl Constanta.
Nava a continuat sa fie operata de catre Dart Line pana in decembrie 1999.
Din ianuarie 2000 a fost inchiriata Isle of Man Steam Packet Co. Douglas, fiind folosita, sub acelasi nume, DART 1, pe relatia Heysham – Douglas.
Din aprilie 2001 a fost inchiriata Cobelfret Ferries, fiind folosita pe relatia Purfleet – Rotterdam / Zeebrugge. A revenit la numele romanesc – BAZIAS 1 – ramanand sub pavilion romanesc.
Din martie 2002 a fost iarasi inchiriata Dart Line, Dartford, Marea Britanie, fiind folosita pe relatiile Dunkirk – Dartford (03.2002 – 11.2002), Dartford – Vlissingen (11.2002-01.2003), Dartford – Zeebrugge (01.2003-12.2003).
BAZIAS 1, 14.05.2003 la Rotterdam – www.shipspotting.com / simonwp
Din ianuarie 2004 a fost inchiriata Channel Freight Ferries, Marea Britanie. Numele i-a fost schimbat in CFF SEINE, pavilionul arborat ramanand cel romanesc. A fost folosita pe relatia Southampton – Radicatel.
In mai 2005 a fost vanduta Clarkson Ferries ltd, Marea Britanie. Numele i-a ramas acelasi – CFF SEINE, doar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Bahamas.
A continuat sa fie folosita pentru transport auto, cam pe aceleasi relatii pe care fusese folosita si in trecut:
– 02.2006 – 04.2006: Douglas – Heysham
– 03.06.2006 – 24.06.2006: Vlissingen – Purfleet
– 26.06.2006 – 13.06.2007: Ostend – Tilbury
– 18.06.2007 – 23.11.2007: Heysham – Belfast
CFF SEINE (ex BAZIAS 1), 6.12.2006 la Ostend – www.shipspotting.com / Michel Van Bosch
La sfarsitul lui noiembrie 2007 a fost vanduta Express Shipping A/S, Danemarca pentru 5,5 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in EAST EXPRESS, ramanand sub pavilion Bahamas.
In octombrie 2008 a fost inchiriata MISA Beitut/Liban, intrand in operare pe ruta Sagunto – Marsilia – Beirut.
In 2010 a fost inchiriata Comarit, fiind folosita pe relatia Algeciras – Tanger.
In 2011 a fost inchiriata Aquamarine, fiind folosita pe relatia Sochi – Novorossiysk.
In perioada 03.2012-10.2012 a fost inchiriata CNAN, fiind introdusa pe relatia Marsilia – Algeria.
In octombrie 2012 a fost vanduta El Watania Alexandria/Egipt. Numele i-a fost schimbat in GAZALLE, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
Sub acest nume a fost folosita atat la transport de containere, cat si la transport auto, in bazinul Marii Mediterane, dar si in Insulele Azore sau Camerun.
EAST EXPRESS (ex BAZIAS 1), 27.12.2010 la Algeciras/Spania – www.shipspotting.com / Ivan Meshkov
GAZALLE (ex BAZIAS 1), 21.01.2015 la Valencia – www.shipspotting.com / Manuel Hernandez Lafuente
In mai 2019 a fost vanduta Albanyasia Marine Services. Numele i-a fost schimbat in BANYAS 2, pavilionul arborat ramanand cel panamez. A fost folosita intre Jeddah (Arabia Saudita) si Sudan.
In noiembrie 2022 a fost vanduta Leoria Limited SA Istanbul/Turcia. Numele i-a fost schimbat in LIANA N, pavilionul arborat ramanand cel panamez.
Este folosita si in prezent (2024) in Marea Neagra, pe relatia Samsun/Turcia – Tuapse/rusia.
BANYAS 2 (ex BAZIAS 1) in septembrie 2019 – https://www.facebook.com/al.jehanishipping/
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 120,01 m, latime: 21 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 8009040
– Call sign: YQOP
– 4.830 tdw/ 9.071 Gt
– propulsia: 2 motoare MAK, model 9M453AK, fabricate la Krupp MaK Maschinenbau GmbH-Kiel, a cate 3.600 CP fiecare
– 2 elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15,5 Nd
– Bow thruster: 1 x 342 KW
– bunker combustibil: 1.035 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 390 KW, 440 V, 60 HZ CA si 1 x 480 KW, 440V, 60 HZ CA
– poate lua la bord pana la 94 de camioane si 49 autoturisme
– pentru incarcare auto, dispune de 2 rampe in pupa: babord (lungime: 17,50m, latime: 7,70 m) si tribord (lungime: 12,50m, latime: 7,70 m)
– poate lua la bord pana la 394 containere
– nr cabine pasageri: 6 / cate 2 paturi fiecare
– info nava: Cristian Gregoretti, http://www.faktaomfartyg.se/, Nitu Ionel, Constantin Cumpana
LIANA N (ex BAZIAS 1) tranzitand Bosforul, 22.05.2024 – foto: John Clark
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Actualizări pagină :
– 27.06.2024 – Cristian Gregoretti – actualizat informatiile navei si introdus fotografie noua
– 10.12.2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii