SITARU in Delta Dunarii, anii ’70 – “Turismul in Delta Dunarii-1982”
Nava de pasageri SITARU (1968-1995)
A fost construita in 1968 la santierul Naval Giurgiu, pentru Navrom Galati.
Ca multe alte nave din aceasta clasa (numite hidrobuze), a fost inchiriata in anii ’70-’80 la O.J.T. Tulcea, fiind folosita pentru excursii cu turisti straini in Delta Dunarii, cu plecare din portul Tulcea.
La inceputul anilor ’90 a fost inchiriata unei firme din Moldova Veche. Nava urma sa faca curse intre Moldova Veche si Veliko Gradiste.
In 1995, intr-o dimineata, era legata la capul cheului drept, cam pe unde este silozul acum, la kilometrul fluvial 1.048. Vintul batea destul de tare dinspre malul sarbesc, transmisia de la comanda la masina era defecta si se anuntau printr-o sonerie.
Probabil ca nu a fost accelerat motorul la timp, pentru ca pasagerul s-a “urcat” pe epava unui slep scufundat, care era in prova lui, chiar unde se termina cheiul drept.
Acolo s-a taiat la corp. Abia smuls de pe epava, a facut rondou si s-a dus la ponton sa imbrace pasageri. Acolo au vazut ca nava lua apa, au dat alarma. Impingatorul ISACCEA 15 a venit in ajutorul lui, pentru a pompa apa.
A fost mutat la cheu, langa un remorcher de 500 CP al NFR Drobeta. Puntea principala a ajuns sub apa. Acolo s-a scufundat. (multumim domnului Constantin Balasescu pentru informatii)
Ulterior a fost abandonata, devenind o epava.
SITARU in anii ’70 – fotografie din colectia personala a domnului Catalin Patrascu
Cateva caracteristici ale navei:
– lungime: 26,92 m, latime: 5,10 m, pescaj: 0,80 m
– deplasament: 46 t
– propulsia era asigurata de un motor licenta Maybach, model MB836B, ce dezvolta 280 CP, fabricat la Uzinele 23 August Bucuresti
– transmisie: reductor-inversor
– dotata cu un diesel-generator de 30 KW, 380 V, 50 Hz CA
– putea lua la bord pana la 90 de pasageri
– nave surori: FLAMINGO, STURZU, FREGATA, ILFOV, SOLIDARITATEA (devenita ulterior RIURENI)
SITARU in Delta Dunarii, 1983 – carte postala
Epava hidrobuzului SITARU la Moldova Veche, 2005
Ultimele Comentarii