Nava de pasageri MIRCESTI

A fost construita la Santierul Naval Giurgiu in 1974. A intrat in dotarea Navrom Galati, fiind folosita pe relatiile Galati-Braila, Galati-Zaclau (actual IC Bratianu), Galati-Grindu, precum si intre Tulcea si localitatile din Delta Dunarii.
In septembrie 1989, dupa accidentul navei MOGOSOAIA, a fost prima nava care a reluat cursele de pasageri pe Dunare, pe relatia Galati-Grindu, lucru necesar deoarece in acele vremuri majoritatea locuitorilor comunei tulcene Grindu lucrau in Galati.
In 1991 Navrom decide ca nu mai are nevoie de serviciile pasagerului MIRCESTI, acesta fiind transformat in restaurant, in portul Galati.
Restaurantul a fost amplasat imediat in spatele locului in care se afla astazi acostat remorcherul PERSEUS. Mai exact, in acel loc se afla pana in 1991 pontonul nr 1 (NRTF 912 pt cunoscatori) de la care plecau la inceputul anilor ’80 vapoarele catre Zaclau, ponton care mai apoi l-a “gazduit” pe TUDOR VLADIMIRESCU pentru aproape 8 ani.
In 1991 acel ponton a fost luat, in locul sau a fost adus un mic ponton (NRTF 929), care fusese folosit la inceputul anilor ’80 la Zaclau, pentru acostarea navelor de pasageri.
Stranie aceasta transformare a navei MIRCESTI in resturant, tinand cont de faptul ca Navrom-ul inca efectua curse de pasageri din Galati si ramasese la acea data fara doua pasagere din aceasta clasa: MOGOSOAIA, distrusa dupa accidentul din 10.09.1989, si MOINESTI, aflat in reparatii inca dinainte de 1989, reparatii care nu s-au mai finalizat niciodata.
Astfel, deasupra cabinei de comanda a fost adaugata o reclama luminoasa pe care era scris RESTAURANT, pe puntea din spatele comenzii au fost eliminate bancile acelea din lemn si aduse altele, imbracate in vinilin negru (posibil sa fi fost luate din saloanele din interiorul navei)
In vara anului 1991 restaurantul chiar avea clienti, era plin zi de zi. Cu trecerea timpului, faima lui incepe sa scada, in 1993, in incercarea disperata de a mai atrage clienti, se organizeaza o asa zisa discoteca in salonul din pupa navei, insa si aceasta era tot timpul goala.
In 1994 mizeria era cuvantul de ordine! Nava incepuse sa rugineasca, cateva elemente de protectie de pe lateral (cele care protejeaza nava la acostari) stateau sa cada, mancate de rugina.
Restaurantul s-a inchis in vara anului 1994. Spre sfarsitul verii nava a fost luata de un remorcher; am crezut atunci ca o vad pentru ultima data.
Nava a fost dusa, de fapt, in portul Docuri. A reaparut complet renovata si functionala dupa 2 ani, in 1996. Personal nu cunosc nici un alt caz in care o nava de pasageri sa fie scoasa din uz, transformata in nava restaurant, pentru ca mai apoi sa revina ca nava de pasageri.
Nava a continuat sa fie folosita pe relatiile Galati-Grindu si Galati-Tulcea intre 1996-1999.
In 1999 a fost transferata la Navrom Delta Tulcea (subsidiara Navrom Galati) impreuna cu celelalte nave de pasageri, marcand astfel sfarsitul curselor de calatori din portul Galati!
In dimineata zilei de 2 martie 2004, in timp ce se deplasa de la Periprava la Tulcea, avand 30 de pasageri la bord, a esuat pe bratul Chilia, in conditii de vizibilitate redusa datorate cetii. Nu s-au inregistrat raniti sau pagube materiale.
A continuat sa fie folosita intre Tulcea si localitatile din Delta pana in 2013. In vara anului 2013 a fost dusa de catre impingatorul SIDEX 2 la Navrom Shipyard Cernavoda pentru reparatii/modernizare. Reparatiile au fost efectuate in mare parte la Cernavoda, finalizarea acestora facundu-se la Navrom Shipyard Galati la inceputul anului 2015.
In mai 2015 a efectuat si primele probe la Galati, dupa care s-a intors la Tulcea, unde a reintrat pe vechile trasee, incepand cu iulie 2015.

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 45.20m, latime: 7.10m, pescaj: 1.50m
– MMSI: 264162121
– Call sign: YP2121
– propulsia originala: doua motoare licenta Maybach, MB836DB, a cate 420 CP fiecare, construite la uzinele 23 August, Bucuresti – acestea au fost inlocuite cu ocazia reparatiei/modernizarii din 2013 cu 2 motoare Volvo Penta (probabil 2 x 450 CP)
– dotata initial cu doua diesel generatoare a cate 30KW, 220V, 50HZ CA / acestea au fost, cu siguranta, schimbate, odata cu modernizarea din 2013
– nava este incadrata in categoria “pasager fluvial de 150 locuri”, insa poate lua la bord chiar si 300 de pasageri

– nave surori:
— MALNAS (transformat in restaurant la Galati in 2006)
— MOINESTI (scos din exploatare inainte de 1989, in asteptarea unor reparatii care nu s-au mai finalizat niciodata, fiind taiat in 2003 la Tulcea)
— MOGOSOAIA (scufundat Galati – 10.09.1989, taiat Chiciu Mic – 2004)
— MURES (taiat 2003, Tulcea)
— MARAMURES ( singura nava din aceasta clasa care mai naviga, alaturi de MIRCESTI, in DElta Dunarii)
— SIGHISOARA (taiat la Drobeta Tr Severin pe la inceputul anilor 2000)
— FELDIOARA (retras de catre Romnav Braila dupa 1990 in parcul rece de pe canalul Macin, taiat pe la sfarsitul anilor’90 – inceputul anilor 2000)
— STEAUA POLARA ( Nava scoala a Liceului de Marina Galati)