Mineralierul PETROSANI inaintea lansarii, 22.06.1966 – colectia Biblioteca “V.A. Urechia” Galati
Mineralierul PETROSENI (1968-1998)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 570, fiind lansat la apa in iunie 1966. Numele original a fost PETROSANI.
A fost primul mineralier de acest tip, dintr-o serie de 10, construite la Galati, intre anii 1968 si 1976.
Cand era gata de plecare in probele de mare, un armator grec a vrut sa il cumpere si i s-a schimbat numele in MICHALLIS L.
La foarte scurt timp, din motive necunoscute, armatorul grec a renuntat la cumpararea mineralierului, asa ca acesta a fost rebotezat in PETROSENI (greu de zis de ce PETROSENI si nu PETROSANI), fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1968.
Mineralierul PETROSANI inaintea lansarii, 22.06.1966 – fotografie din arhiva Santierului Naval Galati Damen ©
Acest mineralier a fost singurul din serie care a avut o instalatie de incarcare/descarcare de fabricatie germana, care insa nu a functionat niciodata. La scurt timp s-au demontat instalatiile hidraulice, iar coloanele pe care erau montate s-au taiat mult mai tarziu, spre sfarsitul anilor ’70.
In 1978 a fost dus la reparatii la Santierul Naval Tulcea, unde a ramas mult si bine… Lucrarile s-au desfasurat intr-un ritm extrem de lent. In iunie 1990 inca era acolo. Reparatiile au fost finalizate de abia la sfarsitul anului 1990.
A ajuns in patrimoniul Petromin Constanta din 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Mineralierul PETROSENI la dana de apa din portul Galati, anii ’70 – foto Serviciul Referinte (https://www.facebook.com/bvauReferinte/) – fotograf: Paul Popa
Incepand cu octombrie 1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) SC Vega Shipping srl Constanta, alaturi de alte minearliere de la Petromin. A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Pe 25.10.1997 Petromin a retras navele inchiriate Vega Shipping pe fondul restantelor la plata chiriilor catre Petromin (1,57 milioane dolari) plus restante salariale catre echipaje.
Dupa intoarcerea in tara, mineralierul PETROSANI a fost retras la Agigea.
A ramas acolo pana in iulie 1998, cand a fost vandut la fier vechi. A ajuns remorcat, pe 5.08.1998 la Aliaga/Turcia, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul PETROSENI, 7.09.1974, colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 148,72 m, latime: 19,75 m, pescaj: 7,93 m
– IMO: 6703264
– Call sign: YQAC
– 12.500 tdw/ 9.557 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, model 6RD68, ce dezvolta 7.200 CP
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker: 1.786 tone
– 3 diesel generatoare a cate 320 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 5 magazii / 5 guri magazii
– nave surori: ANINA, VULCAN, CUGIR, URICANI, ROVINARI, MUSCEL, CIMPULUNG, CALAN, AGNITA
– info nava: Paul Ionescu, Cristian Gregoretti
Mineralierul PETROSENI in cimitirul de nave din Aliaga/Turcia, 6.08.1998 – www.wellancanal.ca / Selim San (aceasta pagina nu mai exista in prezent)
Ultimele Comentarii