Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

DACIA in anii ’60-’70 – foto: www.via-donau.org

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

DACIA in 1964 in zona Portile de Fier

Impingatorul DACIA

A fost construit in 1966 la Korneuburg/Austria, fiind singura nava de acest tip achizitionata de Romania.
Din aceeasi serie au mai fost construite alte nave pentru URSS.
A fost, de fapt, primul impingator care a arborat pavilionul romanesc. Initial fusese achizitionat ca nava de interventie pentru hidrocentrala de la Portile de Fier I (spargator de gheata cu doua vibratoare in prova si alte interventii necesare exploatarii hidrocentralei). DACIA a fost dat in locatie la Navrom (asa cum a fost SIDEX 2 la Navrom Galati).
La data de 3 august 1969, DACIA a fost prima nava care a inaugurat ecluza romaneasca de la Portile de Fier I.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

DACIA in Austria, 30.08.1992 – foto:www.binnenschifferforum.de / danubenews 

Dupa 1989, hidrocentrala a renuntat la el, acesta fiind transferat la Navrom, filiala Drobeta Turnu Severin, unde a continuat sa fie folosit pe toate sectoarele Dunarii.

In continuare va prezentam cateva informatii foarte interesante, primite de la domnul Nelutu Chitimia:

“DACIA a iesit neterminat din SN Korneuburg (ii lipseau cele 6 cabine pentru echipaj din zona pupa). Poate graba de a-l aduce la PF1 (sau poate un comision gras primit de reprezentantul Romaniei insarcinat cu receptia navei, ma rog s-a barfit si asta). Deci DACIA a iesit neterminata si din aceasta cauza a avut numeroase probleme. Era usurat pe pupa, ceea ce facea ca elicea sa fie prea la suprafata si sa se distruga mereu linia axiala. Avea o linie axiala foarte lunga (nu stiu exact cat masura, dar CMM era din zona cuplului maestru putin spre prova). Pentru a putea lucra, echipajele au umplut nava cu fier vechi brut pe punte, in zona pupa.

Reparatia capitala de care vorbiti, nu prea a fost reparatie capitala.In fapt a fost reparata linia axiala, atat. Era in planul de lucrari montarea unor blocuri de ciment, amarate, pentru a compensa greutatea cabinelor lipsa si pentru a nu mai avea probleme la liniile axiale (ceva de genul celor de la remorcherul-impingator KREMS al DDSG). A fost scos din reparatii repede si neterminat.
Cu motoarele si DG-urile nu a avut probleme. Doar linia axiala (ce presupunea si greutatile de care am amintit), escamotarea comenzii si comanda masinii de la distanta. Nu s-a rezolvat decat linia axiala.
Am lucrat cu ea. Inundam magazia de la pupa pentru a o exploata. Asta nu era bine. Magazia pupa era foarte mare (asa se numea, dar de fapt era un compartiment gol, fara destinatie, in lipsa cabinelor) si inundarea ei nu era solutia cea mai buna. Apa, ca lichid, in rondou cu convoi se deplasa ce facea ca nava sa se incline. Trebuiau slabite vinciurile de cuplare la convoi ca sa isi revina. Asta, in mars aval, era o “bucurie”. Dupa mine a venit Ene Valerica. A fost ultimul capitan ce a exploatat-o.
DACIA era remorcher-impingator. Asta inseamna ca avea vinciuri de remorcaj, ca toate remorcherele fluviale (doua vinciuri si daca va uitati in fotografie se vad langa cos, deci nu carlig de remorca).Fiind remorcher, carmele mergeau din banda in banda, maxim 45° pentru fiecare bord si nu 90° ca impingatoarele. La convoie impinse era foarte greu manevrabil, din aceasta cauza, la ecluzari, dar mai ales la rondou, practic nu se intorcea in apa curenta. Cu convoi la remorca era foarte manevrabil. Era foarte bun la desesuari la remorca.
DACIA avea motoarele principale cu un singur carter, dar cu 6 blocuri motor, cate un bloc motor pentru fiecare cilindru in parte. Nu a fost vandut la fier vechi dupa reparatia capitala, ci a fost exploatat pana in 2005-2006. A fost scos din exploatare dupa ce i-au crapat 2 din cele 12 blocuri. Practic nu s-au luat masuri la prima fisura, iar cand au vrut sa il repare era prea tarziu. S-a presupus ca a fost vina sefului mecanic, dar cine mai stie acum, el oricum a raportat, scris, la timp. S-a luat legatura cu SN Linz (acolo au fost mutate toate arhivele de la Korneuburg), dar costa enorm de mult repararea motoarelor. Nu se mai fabricau si nu mai aveau matritele pentru anumite piese si blocuri. S-a renuntat la el.”

In 2007 a fost retras in parcul rece de la Drobeta Turnu Severin. Trebuie mentionat faptul ca DACIA trecuse printr-o reparatie capitala in prima jumatate a anilor 2000 si arata bine fata de multe dintre navele retrase in parcul rece.
Avea sa ramana acolo, nefolosit, pana in ianuarie 2012, cand a fost legat in componenta unui convoi de barje avand ca destinatie Constanta.
Odata ajuns la Constanta, a fost tras in dana 088 apartinand Tomini Trading Constanta, urmand a fi dezmembrat.
Au existat zvonuri, cum ca impingatorul ar fi fost vazut dupa 2012 la bulgari, cu numele schimbat. Eu nu am nici o informatie sau fotografie care sa ateste acest lucru.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

DACIA in 2005 – foto: forum.index.hu / Davosov

Din putinele date existente despre acest impingator, putem mentiona:
– lungime: 58,80 m, latime: 8,80 m, pescaj maxim: 1,75 m
– spre deosebire de impingatoarele care aveau sa intre in dotarea flotei noastre dupa 1970, avea cele doua ancore pozitionate in prova, ca la remorchere
– era dotat si cu un carlig de remorcare, putand fi folosit si ca remorcher
– propulsia era asigurata de 2 motoare MWM, a cate 1.250 CP fiecare
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

DACIA in parcul rece de la Drobeta Turnu Severin, 13.03.2010 – foto: Ionel Balosin