DACIA in anii ’60-’70 – foto: www.via-donau.org
DACIA in 1964 in zona Portile de Fier
Impingatorul DACIA
A fost construit in 1966 la Korneuburg/Austria, fiind singura nava de acest tip achizitionata de Romania.
Din aceeasi serie au mai fost construite alte nave pentru URSS.
A fost, de fapt, primul impingator care a arborat pavilionul romanesc. Initial fusese achizitionat ca nava de interventie pentru hidrocentrala de la Portile de Fier I (spargator de gheata cu doua vibratoare in prova si alte interventii necesare exploatarii hidrocentralei). DACIA a fost dat in locatie la Navrom (asa cum a fost SIDEX 2 la Navrom Galati).
La data de 3 august 1969, DACIA a fost prima nava care a inaugurat ecluza romaneasca de la Portile de Fier I.
DACIA in Austria, 30.08.1992 – foto:www.binnenschifferforum.de / danubenews
Dupa 1989, hidrocentrala a renuntat la el, acesta fiind transferat la Navrom, filiala Drobeta Turnu Severin, unde a continuat sa fie folosit pe toate sectoarele Dunarii.
In continuare va prezentam cateva informatii foarte interesante, primite de la domnul Nelutu Chitimia:
“DACIA a iesit neterminat din SN Korneuburg (ii lipseau cele 6 cabine pentru echipaj din zona pupa). Poate graba de a-l aduce la PF1 (sau poate un comision gras primit de reprezentantul Romaniei insarcinat cu receptia navei, ma rog s-a barfit si asta). Deci DACIA a iesit neterminata si din aceasta cauza a avut numeroase probleme. Era usurat pe pupa, ceea ce facea ca elicea sa fie prea la suprafata si sa se distruga mereu linia axiala. Avea o linie axiala foarte lunga (nu stiu exact cat masura, dar CMM era din zona cuplului maestru putin spre prova). Pentru a putea lucra, echipajele au umplut nava cu fier vechi brut pe punte, in zona pupa.
In 2007 a fost retras in parcul rece de la Drobeta Turnu Severin. Trebuie mentionat faptul ca DACIA trecuse printr-o reparatie capitala in prima jumatate a anilor 2000 si arata bine fata de multe dintre navele retrase in parcul rece.
Avea sa ramana acolo, nefolosit, pana in ianuarie 2012, cand a fost legat in componenta unui convoi de barje avand ca destinatie Constanta.
Odata ajuns la Constanta, a fost tras in dana 088 apartinand Tomini Trading Constanta, urmand a fi dezmembrat.
Au existat zvonuri, cum ca impingatorul ar fi fost vazut dupa 2012 la bulgari, cu numele schimbat. Eu nu am nici o informatie sau fotografie care sa ateste acest lucru.
DACIA in 2005 – foto: forum.index.hu / Davosov
Din putinele date existente despre acest impingator, putem mentiona:
– lungime: 58,80 m, latime: 8,80 m, pescaj maxim: 1,75 m
– spre deosebire de impingatoarele care aveau sa intre in dotarea flotei noastre dupa 1970, avea cele doua ancore pozitionate in prova, ca la remorchere
– era dotat si cu un carlig de remorcare, putand fi folosit si ca remorcher
– propulsia era asigurata de 2 motoare MWM, a cate 1.250 CP fiecare
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova
DACIA in parcul rece de la Drobeta Turnu Severin, 13.03.2010 – foto: Ionel Balosin
Ultimele Comentarii