Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BIRLAD tranzitand Bosforul, 1982 – foto: www.shipspotting.com / Ilhan Kermen

Mineralierul BIRLAD (1976-1999)

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 378, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1976.
In decursul anilor ’80, pe langa voiajele internationale, a efectuat si cateva alimbari, de la Constanta la Galati. A fost o idee absurda de a aduce acesti mastodonti pe Dunarea Maritima: pentru a putea intra pe Dunare, aceste mineraliere erau descarcate la Constanta, mai mult de jumatate din capacitatea de incarcare, apoi plecau spre Portul Mineralier Galati.
In iunie 1990 a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
Cateva informatii despre mineralierul BIRLAD pot fi gasite in cartea “Comandantul de cursa lunga” – Nicolae C. Dinu, scrisa pe baza insemnarilor CLC Florea Simion, care a activat pe diverse nave din fosta noastra flota comerciala maritima, pentru mai bine de 40 de ani.
Desi in aceasta carte exista cateva informatii eronate (de exemplu, depre BIRLAD se afirma ca ar fi fost inchiriat Conav J&T dupa 1990, lucru fals, probabil e o confuzie, in aceeasi lucrare fiind descrise cateva voiaje ale cargoului HOREZU, care, intr-adevar a fost inchiriat la Conav), ne putem face o imagine despre modul in care se desfasurau voiajele si erau intretinute navele atat inainte de 1990, cat si imediat dupa.
Despre BIRLAD exista informatii culese intre anii 1987 si 1992: parcurgand primele capitole, reiese un adevar valabil pentru intreaga noastra flota maritima: inainte de 1990, navele erau scoase din santiere, de la asa zisele reparatii, fara ca acestea sa fie finalizate sau chiar incepute, fiind trimise in voiaje “urgente”, reparatiile neefectuate urmand a fi efectuate de echipaje, in timpul voiajelor, cu mijloacele bordului (deci, niste carpeli).
Din acest motiv, defectiunile se tineau lant…
Povestirile depre BIRLAD se incheie in 1992, cand mineralierul a vazut, in sfarsit, niste reparatii serioase la Ulsan/ Coreea de Sud. La finalizarea acestora, Petromin a decis sa folosesca mineralierul BIRLAD in in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”…
Asadar, BIRLAD fost una dintre cele 16 nave pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo.
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 25.08.1992, mineralierul BIRLAD ajungea la Birlad Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la aproximativ 4,67 milioane USD.
A urmat apoi contractarea unui credit in valoare de 45 milioane USD (la care s-au mai adaugat ulterior 4 milioane USD) de la Christiania Bank Oslo, pentru care au fost ipotecate 6 mineraliere.
Scopul acestui credit era repararea si retehnologizarea navelor, precum si plata catre Santierul Naval Constanta pentru finalizarea constructiei mineralierului 22 DECEMBRIE.
Din acest credit, pentru repararea si retehnologizarea mineralierului BIRLAD, ar fi revenit 120.000 USD.
Nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Revenind la mineralierul BIRLAD, acesta a fost returnat Petromin in anul 1994, impreuna cu mineralierul BICAZ. Norvegienii au invocat vechimea si starea tehnica precara a celor doua nave.
Pavilionul arborat a fost schimbat cu cel romanesc. Ulterior, conform unor surse, mineralierul BIRLAD ar fost inchiriat SC TSM srl Constanta (desi eu stiam doar de CALLATIS si BREAZA ca ar fost inchiriate TSM).
In prima jumatate a anului 1998, Petromin a hotarat vanzarea prin licitatie a 18 nave, printre care si BIRLAD. Pretul de pornire fusese stabilit la 2,1 milioane USD.
Cum la prima licitatie, organizata la data de 26.05.1998, nimeni nu a fost interesat, licitatia a fost reluata si in lunile urmatoare, pretul de pornire scazand.
Mineralierul BIRLAD a fost adjudecat la data de 31.12.1998 de catre Daglia Maritime Pireu / Grecia, pentru 663.200 USD.
A fost predat grecilor la inceputul anului 1999. Numele i-a fost scurtat in IRLA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Belize. Nu a mai fost folosit, grecii revanzandu-l apoi la fier vechi.
A ajuns remorcat la Alang/India la data de 18.05.1999, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BIRLAD la Tilbury / Marea Britanie, in 1990 – foto: Jack Willis

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 219,88 m, latime: 32,18 m, pescaj: 12,40 m
– IMO: 7641982
– Call sign: YQEP
– 54.615 tdw/ 32.100 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90, fabricat de catre Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker combustibil: 3.629 tone
– 3 diesel generatoare a cate 504 KW, 400 V, 50 HZ CA
– nr. magazii: 7; nr. guri magazii: 10
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .