Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul TOMIS SPIRIT (ex BARAOLT) in anii ’90, la Santos/Brazilia – foto: www.shipspotting.com / Edson De Lima Lucas

Mineralierul BARAOLT (1986-2009)

A fost construit la Santierul Naval 2 Mai – Mangalia, numar de santier 900/152, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1986.
Dupa doar 3 ani de activitate a fost retras in parcul rece de la Agigea, din cauza problemelor majore ale motorului principal, produs la Resita.
In iunie 1990 a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla afaceristul grec Giannis Alafouzos).
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a celor 7 nave (mineraliere si petroliere), incluse in contractul initial.
Aceste nave erau:
– mineraliere: BASARABI, BARAOLT, BORCEA, BANISOR, BAIA SPRIE
– petroliere: PRAHOVA, PLOIESTI
Valoarea celor 7 nave cu care Petromin intrase in afacere era estimata la 51,5 milioane USD.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea celor 7 nave. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime.
Catre sfarsitul anului 1991, acest acord de asociere a fost extins prin ada6ugarea petrolierelor BRAZI si CIMPINA. Apoi, in anii ce au urmat, au mai fost adaugate si petrolierele noi, a caror constructie a fost finalizata la Santierul Naval Galati: ARGES, CRISTAL (ex IANCA) si RUBIN (ex TICLENI).
Ulterior semnarii acordului de asociere, din 12.03.1991, au fost infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta. Astfel, in septembrie 1991, BARAOLT ajungea la Tomis Spirit Shipping ltd. Numele i-a fost schimbat in TOMIS SPIRIT, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Minerva Shipping a estimat dupa transferul navelor un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea navelor, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD, garantat cu ipotecarea celor 7 nave din contractul initial asociere.
A urmat apoi contractarea unui alt credit in valoare de 51,5 milioane USD in decembrie 1992, la Christiania Bank Oslo, pentru achizitionarea a inca trei petroliere de pe piata second hand (aceste nu aveau nimic de a face cu fosta noastra flota).
Pentru mineralierul BARAOLT aceasta asociere a fost sansa sa de a redeveni activ, acesta zacand in acel parc rece de la Agigea in asteptarea unor reparatii care nu mai veneau.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul FREDERIKE SELMER (ex BARAOLT) la Rostock/Germania, 3.11.2000 – foto: www.shipspotting.com / Wolfgang Kramer

La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii din conducearea mixta a societatii Minerva au fost achitati…
La data de 1.01.1995 s-a hotarat lichidarea societatii mixte Minerva Shipping Company, in cadrul acestui proces de lichidare raportandu-se un beneficiu de aproximativ 10 milioane USD, din care, 50% au revenit Petromin.
Statul roman nu avea sa renunte la asocierea cu grecii de la Ermis Maritime; astfel s-a infiintat o noua companie mixta – Neptune Ship holdings, cu sediul in Malta, exact la aceeasi adresa.
Navele au fost trecute pe noi companii detinatoare de unica nava. Astfel, mineralierul TOMIS SPIRIT a trecut in patrimoniul companiei Neptune Spirit Maritime Malta.
In 1998 a fost emisa HG 362, privind „Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998”; aceasta strategie a insemnat, de fapt, “privatizarea” prin vanzarea navelor, care a dus incet-incet la falimentul si disparitia acestor companii navale de stat romanesti…
Astfel, in prima jumatate a anului 1999 au fost vandute toate cele 5 mineraliere folosite in asocierea cu Ermis Maritime.
Mineralierul TOMIS SPIRIT (ex BARAOLT) a fost vandut Oskar Wehr Kg, Germania in mai 1999. Aceaasi companie avea sa mai achizitioneze alte 3 foste mineraliere folosite in aceasta asociere: TOMIS FAITH (ex BANISOR), TOMIS HOPE (ex BORCEA) si TOMIS GLORY (ex BASARABI).
Numele i-a fost schimbat in FREDERIKE SELMER, pavionul arborat fiind schimbat cu cel liberian.
In mai 2003 a fost vandut Cosco Zhejiang China, impreuna cu nava sora FREDERIKE SELMER (ex BARAOLT), pentru 5 milioane USD fiecare. Numele i-a fost schimbat in FRANK ZHEJIANG, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
A continuat sa navigheze pana in septembrie 2009, cand a fost vandut la fier vechi pentru 5,64 milioane USD. A efectuat un ultim voiaj cu destinatia Chittagong/Bangladesh, unde a ajuns la data de 21.09.2009, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul FRANK ZHEJIANG (ex BARAOLT) in anii 2000 – foto: Henk Kouwenhoven

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 254,26 m, latime: 32,21 m, pescaj: 12,87 m
– IMO: 8214073
– Call sign: YQOX
– 65.330 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K6SZ90/160A, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker combustibil: 3.647 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 640 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 504 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .