Mineralierul AGNITA in rada la Sulina – stop cadru dintr-un scurt metraj despre Sulina (in prezent nu mai este disponibil pe youtube)
Mineralierul AGNITA (1976-1998)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 659, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii noiembrie 1976.
A fost ultimul mineralier al seriei de 10 nave de acest tip, construite la Galati.
In anii ’80, odata cu intrarea in serviciu a cat mai multe mineraliere mari, din seria celor de 55.000 tdw si 65.000 tdw, mineralierele din aceasta clasa ( 12.500 tdw ) au inceput sa fie folosite la asa numitele alimbari, incarcand minereul de fier adus cu mineralierele mari de la Constanta si transportandu-l la Portul Mineralier Galati.
In acea perioada, mineralierul AGNITA era printre cele mai bine intretinute nave de acest tip.
Mineralierul AGNITA a ajuns in patrimoniul Petromin Constanta din 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 1993 a fost inchiriat initial Alexandros Dyron SA Constanta, apoi Ronav Group srl Constanta, impreuna cu alte 10 nave din patrimoniul Petromin.
Ce legatura exista intre Alexandros Dyron SA Constanta si Ronav Group srl Constanta e greu de spus; cert este ca, in Registrul Comertului, ambele figurau la aceeasi adresa: Str. Granicerului 8 C, Constanta.
In timp s-a derulat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor “companii private” de shipping: echipaje neplatite, datorii, etc, etc.
Pe 14.09.1997 Petromin a retras toate navele din contractul cu Ronav Group srl. Motivul principal era legat de neplata chiriei pentru cele 11 nave (valoarea chiriilor restante se ridica la peste 1 milion USD) si restantele la achitarea salariilor navigatorilor (in mai 1997, numai pentru TIRGU SECUIESC, restantele salariale se ridicau la 60.000 USD).
In urma Alexandros Dyron SA a ramas o “gaura” la Bancorex de 417.741 USD, iar in urma Ronav Group srl o alta “gaura” de 381.200 USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata!
Dupa retragere, mineralierul AGNITA nu a mai fost folosit. A fost retras la Constanta Sud-Agigea.
Incepand cu 26.05.1998 Petromin a organizat licitatii pentru vanzarea mai multor mineraliere. Pretul de pornire pentru AGNITA fusese fixat la 590.000 USD. Cum initial nu s-au aratat doritori, pretul a continuat sa scada la urmatoarele licitatii. A fost adjudecat la inceputul lunii august 1998 de catre turcii de la Nigtas ltd.
A ajuns remorcat la Aliaga/Turcia pe 31.08.1998, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul AGNITA la sfarsit de drum, in cimitirul de nave din Aliaga/Turcia, 1.09.1998 – foto: www.wellancanal.ca / Selim San (aceasta pagina nu mai exista in prezent)
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 151,40 m, latime: 19,74 m, pescaj: 7,93 m
– IMO: 7641970
– Call sign: YQEX
– 12.930 tdw/ 9.557 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, model 6RD68, ce dezvolta 7.200 CP
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker combustibil: 1.997 tone
– 3 diesel generatoare a cate 320 KW, 400 V, 50 Hz CA fiecare
– 5 magazii / 5 guri magazii
– nave surori: PETROSENI, ANINA, CUGIR, VULCAN, ROVINARI, MUSCEL, CIMPULUNG, CALAN, URICANI
Ultimele Comentarii